Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Opis przejścia, misje, porady, sekrety i wiele więcej.

Witamy w poradniku do Baldur's Gate 3. To trzecia część kultowej serii gier RPG, stworzona przez Larian Studios. Aktualnie tytuł dostępny jest we wczesnym dostępie na platformie Steam, GOG i za pośrednictwem Google Stadia.

Akcja produkcji rozgrywa się mniej więcej 100 lat po wydarzeniach z Baldur's Gate 2, a mechaniki oparte są o najnowszą, 5 edycję systemu DnD. Nowością w serii jest wprowadzenie turowego systemu walki i zmniejszenie wielkości drużyny z 6 do 4 postaci.

W naszym opracowaniu znajdziesz kompletny opis przejścia wszystkich misji głównych i pobocznych, wyjaśnienie kluczowych mechanik rozgrywki, sposoby na rozwiązywanie zagadek, a także liczne porady, które pomogą zrozumieć ten tytuł.

Spis treści

Porady ogólne

Zaczynamy od podstawowych zagadnień związanych z rozgrywką i mechaniką gry. Zobacz, jak działają dialogi, walka, handel i eksploracja, a także na czym oparty jest system testów.

[Wkrótce aktualizacja.]

Opis przejścia - misje główne

W tej sekcji poradnika do Baldur's Gate 3 znajdziesz opis wszystkich misji głównego wątku fabularnego gry.

Prolog

Rozdział 1

[Wkrótce aktualizacja.]

Zadania towarzyszy

Jeśli masz problem z ukończeniem misji dla towarzyszy, poniżej lista wszystkich tego typu zadań.

[Wkrótce aktualizacja.]

Sekrety i zagadki

Szukasz dojścia do skrzyni, a może kolejna zagadka sprawia ci kłopot? W tej sekcji powinnieneś znaleźć rozwiązanie.

[Wkrótce aktualizacja.]

Interfejs i oznaczenia na ekranie

Już po rozpoczęciu rozgrywki w Baldur's Gate 3 zauważysz, że na ekranie znajduję się bardzo dużo elementów. Zrozumienie ich funkcji znacząco ułatwi ci rozgrywkę, dlatego poniżej prezentujemy szczegółowy opis interfejsu w grze.

baldurs_gate_3_poradnik_interfejs
  1. Kolejność ruchu w walce - w lewym górnym rogu ekranu ujrzysz portrety postaci biorących udział w walce. Postacie ruszać będą się w kolejności od lewej do prawej - a pozycja w kolejce zależy od inicjatywy losowanej przed rozpoczęciem starcia.
  2. Informacje o oznaczonym obiekcie - gdy najedziesz kursorem na jakiś obiekt czy postać, u góry ekranu wyświetli się o nim informacja. Znajdziesz tam nazwę, punkty zdrowia, poziom czy efekty, które oddziałują na obiekt.
  3. Mini-mapa - w prawym górnym rogu ekranu znajdziesz mini-mapę, na której widoczny jest pobliski teren.
  4. Przybliżenie i oddalenie mini-mapy - za pomocą tych dwóch przycisków możesz przybliżać i oddalać widok na mini-mapie.
  5. Obozowanie - kliknięcie tego przycisku wyświetli możliwość rozpoczęcia długiego odpoczynku i obozowania.
  6. Krótki odpoczynek - pozwala uruchomić krótki odpoczynek, który przywróci część utraconych punktów zdrowia i niektóre umiejętności postaci.
  7. Szybka podróż - za sprawą tego przycisku możesz wykorzystać system szybkiej podróży, by przenieść się w konkretne miejsce mapy.
  8. Karta postaci - wyświetla okno z informacjami o postaci, takimi jak założone przedmioty, poziom, cechy i umiejętności i przedmioty w plecaku.
  9. Wyposażenie - otwiera okno, w którym pokazane są wszystkie przedmioty założone przez każdego członka drużyny.
  10. Ekwipunek - otwiera inwentarz drużyny, w którym znajdują się wszystkie posiadane przez nią przedmioty.
  11. Panele postaci - otwiera okna z panelami wszystkich postaci, gdzie znajdują się najważniejsze informacje jak poziom, cechy, umiejętności i klasy.
  12. Czary - otwiera księgę zaklęć, gdzie dostosować można czary wszystkich członków drużyny.
  13. Rzemiosło - otwiera okno rzemiosła, jednak przycisk ten nie jest aktywny w wersji z wczesnego dostępu.
  14. Dziennik - otwiera dziennik drużyny, gdzie zapisane są wszystkie zadania.
  15. Mapa - otwiera okno z mapą świata.
  16. Menu - po kliknięciu na przycisk otworzy się menu główne gry.
  17. Szansa na wykonanie akcji - wyświetla procentową szansę na wykonanie danej akcji na konkretnym celu.
  18. Podsumowanie o wykonywanej akcji - wyświetla szczegółowe informacje o akcji, którą zamierzasz wykonać (gdy wskazujesz na kogoś kursorem).
  19. Drużyna gracza - tutaj znajdują się portrety postaci, które są w twojej drużynie.
  20. Panel ataków - znajdziesz tutaj przyciski służące do wyprowadzania ataków przy pomocy broni.
  21. Panel akcji - w tym miejscu znajdują się skróty do akcji jak skok, pchnięcie czy ukrycie się.
  22. Pasek zdrowia - pasek zdrowia aktualnie wybranej postaci. Gdy zostanie opróżniony, postać zostanie powalona.
  23. Zakończenie tury - kliknięcie na ten przycisk zakończy turę danej postaci (tylko w walce).
  24. Zasięg ruchu - pasek przedstawia zasięg ruchu postaci. Postać może poruszać się tak długo, jak pasek nie jest pusty.
  25. Panel skrótów - znajdziesz tutaj umiejętności, zaklęcia i przedmioty. Możesz umieszczać je samodzielnie na ten pasek.

Baldur's Gate 3 - jak zacząć

- Poświęć trochę czasu na stworzenie postaci. Większości rzeczy ustalanych podczas tworzenia - jak rasa, klasa, przydział cech czy umiejętności - nie będziesz potem w stanie zmienić. Warto więc dobrze zastanowić się nad wszystkimi aspektami postaci.

- Nie przejmuj się klasą postaci. Po mniej więcej godzinie gry dołączysz do drużyny towarzyszy o każdej klasie dostępnej w grze. Jeśli więc chcesz stworzyć, na przykład, Łowcę, nie musisz się martwić, że braknie ci w ekipie Maga czy Kleryka.

- Odpowiednio rozplanuj drużynę. Może ona składać się maksymalnie z 4 postaci. Warto posiadać w niej Wojownika, który walczył będzie na pierwszej linii i Kleryka, który zaoferuje liczne wzmocnienia i czary lecznicze, świetnie też radzi sobie w walce. Dwa pozostałe gniazda warto obsadzić postacią czarującą - Mag bądź Czarownik - a także Łotrzykiem lub Łowcą.

- Mądrze rozdysponuj cechy. Rozwiń maksymalnie jedną cechę, która potrzebna jest twojej postaci (jak Siła dla Wojownika czy Zręczność dla Łowcy i Łotrzyka), resztę punktów rozłóż wedle uznania. Pamiętaj, by nie ustawiać żadnej cechy na poziomie nieparzystym - tylko poziomy parzyste oferują premię do danej cechy (10 to +0, 12 to +1, 14 to +2 i tak dalej).

- Zignoruj Inteligencję. Nie licząc Maga, Inteligencja nie przydaje się żadnej klasie, gdyż wpływa wyłącznie na zaklęcia tej klasy i na jej niektóre umiejętności. Możesz więc zbić ją do poziomu 8 (modyfikator -1) bez ryzyka, że osłabisz postać.

- Nie zaniedbuj kondycji postaci. Tyczy się to szczególnie klas walczących w zwarciu, jak Wojownik czy Kleryk, a także w mniejszym stopniu Łotrzyk. Dodatkowe punkty modyfikatorów (dla przypomnienia: co dwa poziomy Kondycji) zwiększają ilość punktów zdrowia postaci.

- Regularnie zmieniaj ekwipunek. W trakcie rozgrywki trafiać będziesz na lepsze pancerze, bronie i mikstury - regularnie wymieniaj stary ekwipunek na lepszy.

- Nie marnuj złota. U handlarzy możesz kupić najróżniejsze przedmioty, w tym lepsze zbroje. Nie warto jednak wyrzucić całego zapasu złota tylko po to, by jedna czy dwie postacie miały klasę pancerza większą o 1 punkt. Kupuj więc z rozwagą.

- Korzystaj z mikstur uzdrawiających. Możesz aktywować je nawet po wykonaniu ataku czy rzuceniu zaklęcia, a mogą one uratować skórę twoich postaci.

- Odpoczywaj, gdy tylko możesz. W grze są dwa rodzaje odpoczynków - szybki, który regeneruje część punktów zdrowia i niektóre zdolności, a także obozowanie, które leczy wszystkie rany i odnawia zaklęcia. Pamiętaj, że obozowanie przyspiesza upływ czasu - może to być kluczowe w przypadku niektórych zadań.

- Pamiętaj o udźwigu. To, jak dużo przedmiotów mogą przenosić postacie zależy od ich cechy Siły - im wyższa, tym udźwig naturalnie większy. Jeśli któraś z postaci go przekroczy, uzyska karę do szybkości ruchu - w takiej sytuacji warto przerzucić część ekwipunku do innej postaci.

- Korzystaj ze zwojów z zaklęciami. Warto to robić przede wszystkim wtedy, gdy komórki czarów twoich postaci są wyczerpane - korzystanie ze zwojów ich nie wymaga. Pamiętaj, że ze zwojów mogą korzystać nie tylko postacie czarujące.

- Regularnie zapisuj grę. Gra zapisuje się automatycznie w kluczowych momentach, możesz też robić szybkie zapisy za pomocą klawisza F5. Warto to robić przed dużymi starciami i ważnymi rozmowami - w razie niepowodzenia wystarczy tylko wczytać zapisaną grę.

- Badaj przeciwników. Wystarczy kliknąć na wrogu prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Zbadaj. Jeśli twoja postać dysponuje odpowiednimi umiejętnościami, uda ci się dzięki temu uzyskać informacje o wrogu, jak chociażby punkty cech.

- Odpowiednio wybieraj testy umiejętności. Korzystaj z takich, do których masz premię. Pamiętaj też, że możesz zmienić postać w czasie rozmowy i wykorzystać ją do testów. To wszystko zwiększy szansę powodzenia.

- Eksploruj lokacje. W każdym miejscu znajdziesz mnóstwo dodatkowych skarbów do złupienia, postaci, z którymi możesz porozmawiać i walk do stoczenia, które pozwolą ci zdobyć masę punktów doświadczenia. Często też odblokujesz w ten sposób zadanie poboczne.

- Do większości celów prowadzi kilka ścieżek. Tyczy się to zarówno dróg do miejsc, jak i sposobów na rozwiązanie danej misji. Jeśli jedno podejście okazuje się nieskuteczne, spróbuj alternatywnego.

Zawartość Early Access

6 października 2020 roku Baldur's Gate wydane zostało w wersji we wczesnym dostępie (Early Access). Oznacza to, że wszyscy, którzy zakupią grę, mogą się nią cieszyć już teraz, jednak zyskają oni na ten moment dostęp do ograniczonej zawartości. We wczesnym dostępie znalazły się następujące rzeczy:

  • Około 20-25 godzin rozgrywki - wszystko, rzecz jasna, uzależnione jest od twoich umiejętności i tego, czy podejmiesz się wszystkich zadań i starć. We wczesnym dostępie możliwe jest rozegranie całego aktu 1.
  • 6 klas postaci - Wojownik, Łotrzyk, Kapłan, Mag, Czarownik i Kleryk.
  • 8 ras postaci - Elf, Półelf, Diabelstwo, Drow, Człowiek, Githyanki, Krasnolud i Niziołek. Oprócz tego większość z ras ma swoje podrasy.
  • 5 kompanów do zrekrutowania - są to Lae'zel, Astarion, Posępne Serce, Gale i Wyll.
  • 80 walk z przeciwnikami - tyle potencjalnych potyczek możesz na ten moment stoczyć.
  • 596 postaci niezależnych - z większością z nich możesz porozmawiać, pohandlować lub wziąć od nich jakieś zadanie.
  • 146 umiejętności i/lub zaklęć - twoje postacie będą w stanie skorzystać ze wszystkich z nich.
  • Możliwość gry w kooperacji - możesz rozegrać całą kampanię dostępną we wczesnym dostępie z innym graczem za pośrednictwem sieci lokalnej i Internetu.

Warto mieć na uwadze, że wersja we wczesnym dostępie jest regularnie aktualizowana i poprawiane są błędy. Osoby, które zakupiły wczesny dostęp do Baldur's Gate 3, otrzymają pełną wersję gdy tylko gra będzie miała swoja premierę.