Baldur's Gate 3 - Uzyskaj pomoc Ciotki Ethel
Misja główna z rozdziału 1 i pomoc ciotki Ethel w usunięciu pasożyta.
Wiekowa zielarka to jedno z zadań w Baldur's Gate 3, które odblokujesz w trakcie pierwszego rozdziału. Zadanie wymaga dotarcia do chaty Ciotki Ethel, która zaoferowała pomoc w usunięciu kijanki Łupieżców Umysłu.
Na tej stronie:
Dotarcie do herbaciarni
By rozpocząć to zadanie, musisz porozmawiać z Ciotką Ethel (1), którą znajdziesz w Gaju (2). Przeklikaj dostępne opcje dialogowe, by wypytać kobietę o kijanki. Dowiesz się, że będzie ona w stanie pomóc z tym problemem, ale musisz dotrzeć do jej domu.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/133_zk8uVvT.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Na twojej mapie pojawi się nowy znacznik - Herbaciarnia (3). By się do niej dostać, musisz wyjść z Gaju od strony zachodniej, dotrzeć do Opuszczonej wioski, a stamtąd skierować się prosto na południe.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/134_Yt79389.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
W trakcie wędrówki trafisz do miejsca, w którym Ciotka Ethel rozmawiać będzie z dwójką mężczyzn. Zbliż się do grupy (4), by zainicjować rozmowę. Zadanie będzie kontynuowane tak czy owak, a bracia wyruszą na bagna.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/135_yXwnCBT.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Otrzymasz też nową misję - Herbaciarnia. Gdy rozmowa dobiegnie końca kieruj się dalej na południe.
Zaczarowane owce i krasnale
Wkrótce dotrzesz do owiec (5). Wejdź w interakcję z dowolną z nich. Podczas rozmowy wybierz opcję [Opieka nad zwierzętami]. Jeśli uda ci się wykonać test, iluzja w tym miejscu przestanie działać, a owce zastąpione zostaną szkaradnymi Krasnalami. Jeśli test się nie uda, możesz spróbować inną postacią.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/136_Ck674Iz.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Natychmiast rozpocznie się rozmowa z Krasnalem. Podczas niej wybieraj zawsze 1 opcje dialogową (6), by nie rozwścieczyć stwora i nie sprowokować walki.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/137_5zu9aYv.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Dokończ rozmowę i kieruj się na zachód, gdzie znajdziesz kolejne Starożytny krąg runiczny (7) do odblokowania. Wejdź z nim w interakcję, by zyskać nowy punkt szybkiej podróży.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/138_14gf8C0.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Walka z Ciotką Ethel
Na zachód od tego miejsca znajdziesz wreszcie Herbaciarnię, czyli chatę Ciotki Ethel. Uwaga - przy domku stoi studnia. Jeśli nie zdemaskowałeś sielankowej atmosfery na bagnach, zapewnia ona +10 zdrowia każdemu kto się z niej napije. Po przemianie bagien na "mroczne" premia zamieni się we wrażliwość na obrażenia psychiczne i od kwasu.
Wejdź do środka (najlepiej przez wskakując przez balkon), by rozpocząć rozmowę. Jako pierwszą opcję dialogową wybierz „Ode mnie przeprosin nie usłyszysz, wiedźmo”, gdyż jako jedyna nie powoduje spadku relacji z towarzyszami.
W przypadku kolejnych linii dialogowych wybieraj zawsze 1 opcję, do momentu, gdy wiedźma zacznie mówić o wydłubaniu twojego oka. Wybierz wtedy opcję „To kiepski układ. Poszukam szczęścia gdzie indziej” (8). Zgoda na usunięcie oka to najgorszy wybór, gdyż pogorszy to relacje ze wszystkimi towarzyszami.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/139_hJD2b1P.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Gdy rozmowa dobiegnie końca, przygotuj się do najtrudniejszej dotychczas walki. Warto wejść na wyższe piętro i zastawić schody skrzyniami (9). W ten sposób zyskasz przewagę wysokości, a także odetniesz wrogowi dostęp do twojej drużyny. Drogę i krasnali warto oblać tłuszczem.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/140_fvoTQrL.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Zejdź jedną postacią na niższy poziom i wejdź w interakcję z piecem (10), by go wygasić. Za piecem odkryjesz przejście do dalszej części pomieszczenia i sprowokujesz walkę.
Walczyć będziesz z przemienioną w potwora Ciotkę Ethel (11) i Krasnalami, których przedtem spotkałeś na zewnątrz. Postaraj się szybko zadać Ethel jak najwięcej obrażeń, by do akcji nie zdążyły włączyć się Krasnale. Gdy poziom zdrowia maszkary spadnie poniżej 50%, ucieknie ona chwilowo z pola walki.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/141_GZxqXj2.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Musisz jeszcze wybić Krasnali, którzy najpewniej już tutaj dotarli. Nie przejmuj się ich ilością punktów zdrowia - wrogowie mają kiepską obronę i bardzo łatwo jest ich trafić i nałożyć negatywny efekt. Gdy już pozbędziesz się wrogów, pozbieraj przedmioty z ich zwłok i pobliskich przedmiotów, a następnie przejdź przez piec (12), który przed momentem wyłączałeś. Po jego drugiej stronie znajdziesz schody na dół.
Powykrzywiane drzwi i chmura gazu
![](https://assetsio.gnwcdn.com/142_ufclAPk.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Zbiegnij po platformie na dół i kliknij na Powykrzywiane drzwi (13). Przeklikaj dostępne opcje i na końcu rozmowy spróbuj wykonać jeden z testów. Jeśli ci się uda, drzwi powinny się otworzyć i będziesz mógł przejść.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/143_yoqHgdE.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Jeśli nie spełnisz testów, na ziemi do zebrania będą 4 Szepczące maski (14). Zbierz je, a następnie załóż jedną z nich na dowolną postać. Natychmiast przebiegnij przez bramę i gdy postać będzie po drugiej stronie to zdejmij maskę. Powtórz czynność dla wszystkich postaci. Musisz się bardzo spieszyć, bo po krótkiej chwili Ciotka Ethel przejmie kontrolę nad postacią w masce.
W kolejnym pomieszczeniu czeka cię dość prosta walka z opętanymi przez Ethel wrogami. Wykorzystaj platformy (15) i ustaw na nich postacie z atakami dystansowymi - różnica wysokości pozwoli zwiększyć szanse na trafienie.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/144_fjiGECK.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Załatw opętańców i kontynuuj marsz wzdłuż jedynej dostępnej ścieżki. Dotrzesz do wodospadu. Stań przy krawędzi i przeskocz na drugą stronę (16), w okolice toksycznej chmury. Czynność musisz wykonać każdą postacią z osobna.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/145_mVruuhf.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
By przejść przez te chmury musisz je wpierw podpalić, a potem oblać wodą. Najpierw jednak włącz tryb turowy (17), co spowolni upływ czasu. Wykorzystaj dowolną zdolność zadającą obrażenia od ognia - albo kliknij na przycisk Zanurz (18), a następnie na stojaku z pochodnią (19). Teraz tylko musisz wykonać atak dystansowy, by podpalić chmurę.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/146_SUveEXE.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Rzuć teraz na podpaloną strefę zaklęcie Stwórz wodę, które domyślnie posiada Posępne Serce. Jeśli go nie masz, nada się także butelka z wodą czy jakiekolwiek inne źródło tej substancji. Gdy ogień zostanie ugaszony, szybko przebiegnij przez niego całą drużyną.
Masz mniej więcej 2 tury do momentu, aż gaz znów się pojawi. Potwórz teraz całą czynność w przypadku kolejnych chmur, aż dotrzesz na sam dół tego pomieszczenia.
Inny sposób to na przykład zasłonięcie otworu, z którego uwalnia się gaz zbędnym obiektem z ekwipunku. Możesz także zeskoczyć w dół, jeśli użyjesz zaklęcia Piórkospadanie.
Finałowe starcie z Ciotką Ethel
Trafisz tutaj ponownie na Ciotkę Ethel (20), która zregenerowała siły. Możesz wygrać walkę na kilka sposobów:
![](https://assetsio.gnwcdn.com/147_ZFiD12A.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Ciche zabójstwo
Podejdź do niej postacią - np. Astarionem - w trybie skradania się (21). Ustaw postać z lewej strony, a następnie wybierz z paska umiejętność Pchnięcie (22). Zapisz grę i spróbuj wykonać ten manewr. Szansa będzie niewielka (około 10%), więc najpewniej będzie trzeba przeładować kilka razy grę. Jeśli pchnięcie ci się uda, Ethel poleci w przepaść i natychmiast zostanie zabita.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/148_solxAI6.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Wypchnięcie w przepaść
Choć często nie jest to możliwe, tym razem jak najbardziej - gdy zidentyfikujesz, które widmo to wiedźma, możesz zepchnąć ją w przepaść pośrodku areny i natychmiast zakończyć starcie.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/bg3_wiedzma_add1.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Walka standardowa
Jeśli jednak chcesz walczyć standardowo, musisz jak najszybciej usuwać jej widma, bowiem każde z nich potrafi atakować. Wykorzystaj zaklęcia i ataki obszarowe oraz dotykające wielu celów, a także akcje dodatkowe, które potrafią zadawać nawet niewielkie obrażenia (jak rzucanie przedmiotami).
Na początku walki będziesz też musiał ugasić płonącą klatkę, aby ukończyć zadanie dodatkowe i uratować dziewczynę. Wykorzystaj zaklęcia wody lub naczynie z wodą z ekwipunku.
Działania po walce z Ethel
Zbierz przedmioty, które pozostawiła, a następnie wejdź w interakcję z Kulą sterującą (23), by uwolnić Mayrine (24). Wejdź z nią w interakcję, by odbyć krótką rozmowę i pchnąć dalej zadanie Herbaciarnia.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/149_ed3zY9G.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Przejdź do kolejnego pomieszczenia i pozbieraj tutejsze przedmioty. Zwróć szczególną uwagę na Gorzki rozwód (25) - różdżka ta przyda ci się w dalszej części wspomnianego zadania Herbaciarnia. Wiedźmowy kostur (26) to też świetna broń dla Maga / Czarownika.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/150_zkSfIVV.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Gdy już skończysz przeszukanie, przejdź do końca pomieszczenia i stań całą drużyną na portalu (27). Po chwili wszyscy zostaną teleportowani na zewnątrz i zadanie to dobiegnie końca.
Następnie: Baldur's Gate 3 - Poszukiwania druida
Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Baldur's Gate 3 - Uczennica druida