Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Baldur's Gate 3 - Zdobądź Nehteryjski kamień Orin

Zdobądź jeden z trzech kamieni potrzebnych pokonując Orin.

Zdobądź Nehteryjski kamień Orin to zadanie główne w BG3. Kobieta jest w posiadaniu jednego z trzech kamieni kontrolujących mózg nestora - pierwszy zdobywasz po pokonaniu Ketherika Thorma w akcie drugim, zaś drugi posiada Gortash - który warto zdobyć przed rozpoczęciem tej misji.


Na tej stronie:


Dostępne opcje ukończenia zadania

Zadanie to możesz ukończyć na trzy sposoby:

  • zabij wyznaczone osoby i przynieś ich dłonie przed Trybunał Mordu
  • podążaj tropem mordercy (jako podzadanie Zbadaj sprawę morderstw)
  • współpracuj z Orin (lub ulegnij jej szantażowi, gdy porwie jednego z twoich kompanów), by zabić Gortasha i przynieś jego dłoń

Gdy rozpoczniesz zlecenie poboczne: Rozwiąż sprawę morderstw w Świątyni Otwartej Dłoni, natkniesz się na listę osób z Rivington i Dolnego miasta, które są celami Trybunału mordu. Pierwsza ("zła") opcja dostania się do świątyni Bhaala, gdzie spotkasz Orin, to eliminacja żyjących jeszcze osób z listy i zebranie ich dłoni - potrzebujesz tylko dwóch rąk. "Dobra" opcja to badanie miejsc zbrodni i podążanie tropem mordercy.

Najłatwiejsza metoda to pozbycie się Gortasha i przyniesienie tylko jego dłoni - w końcu i tak potrzebujesz jego kamienia. Jedyna sytuacja, gdy będziesz zmuszony odrzucić tą opcję to przypadek, kiedy zechcesz sprzymierzyć się z Gortashem.

Jeśli będziesz się ociągał, Orin spotka się z tobą i zaproponuje układ, byś sprzymierzył się z nią i pozbawił życia Gortasha. Jeśli odmówisz, porwie jednego z twoich sojuszników i będziesz musiał wykonać jej polecenie, jeśli zechcesz odzyskać przyjaciela. Inna opcja to po spotkaniu w jej kryjówce przekonać ją (test Perswazji), aby wypuściła twojego kompana.


Nagrobki Cullahanowa i Trybunał Mordu

Niezależnie, którą drogę wybierzesz, by sfinalizować ten etap zadania musisz udać się lokacji Nagrobki Cullahanowa. Zależnie od tego, jaką drogę wybrałeś:

  • zabójstwa - Olfaith Olumssdottir przekaże ci hasło (spotkasz go po pierwszym zabójstwie)
  • zabicie Gortasha - napotkasz Orin i to ona przekaże ci kod
  • zakończ śledztwo - hasło znajdziesz przy zabójcy Dolorze, musisz przeczytać pergamin z jego kieszeni

Dotknij obrazu w pomieszczeniu, by odkryć przycisk, który z kolei przesuwa szafę i ujawnia drzwi (1). By przez nie przejść musisz poznać hasło: Sicarius. Idź korytarzem i przejdź przez kolejne drewniane drzwi po prawej. Napotkasz tam strażników (2). Są naprawdę silni. Rzucą się na ciebie, gdy udzielisz złej odpowiedzi (na przykład zaoferujesz złoto zamiast właściwego daru - czyli dłoni).

Staniesz przed Sarevokiem. Możesz walczyć z nim lub pozostać Skrytobójcą Bhaala. Tytuł ten otrzymasz, gdy zabijesz inspektor Valerię, dobrze także, jeśli wcześniej pozbyłeś się Gortasha. Pozostanie zabójcą nie przynosi specjalnych korzyści - ominiesz trudne starcie, dostęp do lokalnego handlarza.

Zabicie Sarevoka pozwoli ci zyskać przychylność Valerii (o ile zakończyłeś śledztwo w Rivington) i jej pomoc w ostatecznej bitwie. Jednakże, jeśli Orin pochwyciła twojego kompana, będziesz musiał przekonać ją (zdać test), żeby go nie zabijała, gdy tylko się z nią spotkasz.

Walcząc z Sarevokiem rozważ najpierw eliminację duchów - śmierć każdego z nich gwarantuje wysokie korzyści bossowi, ale ich zaklęcia wzmacniają go jeszcze bardziej oraz zapewniają nietykalność (zaklęcie Sanktuarium). Nie zapomnij też o strażnikach stojących przed wejściem, którzy dołączą do walki - jeśli jesteś zdecydowany na starcie, wyeliminuj ich przed wejściem do sali.

Przeciwnik posiada wysoką odporność na niemal wszystkie żywioły oraz obrażenia fizyczne, dlatego warto korzystać z magii i używać mikstur/zaklęć powodujących podatność na żywioły (jak zmoczenie wroga, by stał się podatny na zamrożenie). Staraj się także ograniczać jego tury (na przykład tworząc lodowe powierzchnie).

Jeśli decydujesz się na walkę, nie zapomnij uwolnić Valerię, by zyskać jej przychylność w ostatecznej walce. Przebywa w sąsiednim pomieszczeniu, które otwiera klucz Sarevoka.


Brama Świątyni Bhaala, walka z Orin

Niezależnie od przebiegu rozmowy z Sarevokiem, możesz teraz wyruszyć do bramy Bhaala posiadając amulet. Wrota (3) znajdują się pod miastem, w północno-zachodniej części kanałów. Wejdź z nimi w interakcję.

Kontynuuj podróż i spodziewaj się pułapek oraz zasadzki (4). Możesz przekraść się jedną postacią z użyciem niewidzialności do kolejnego punktu kontrolnego (5), by móc potem przenieść wszystkich sojuszników do siebie pomijając walkę. Do świątyni na końcu drogi wejdziesz tylko, gdy posiadasz amulet Bhaala.

Przed walką rozpocznie się krótki dialog - warto wcześniej zapisać grę. Jeśli bowiem porwała jednego z twoich przyjaciół, będziesz miał teraz ostatnią okazję, aby go uwolnić, jeśli nie zabiłeś wcześniej Gortasha lub zabiłeś Savoraka. Musisz zdać trudny test przekonywania (Perswazja/Zastraszanie).

Orin posiada status Nie do zdarcia - pierwsze siedem ataków jest redukowanych do zera. Stąd warto skorzystać ze zdolności zadających niewielkie obrażenia w czasie: podpalenie, krwawienie czy zatrucie. Stan ten odnawia się co pełną turę dzięki modlącym się kultystom - dlatego tak ważne jest pozbycie się ich w pierwszej kolejności.

Dobrym pomysłem jest wysłanie tanka, by odwracał uwagę Orin, zaś pozostali niech próbują wyeliminować jej wyznawców używając zaklęć obszarowych, czy granatów oraz próbując wypchnąć z areny tych, którzy znajdują się blisko krawędzi. Boss nie posiada żadnych niewrażliwości, lecz posiada ułatwienia w rzutach przeciwko magii.

Gdy Orin utraci swoją magiczną tarczę, możesz wyrzucić ją w przepaść. Nie jest to zalecana opcja, jeśli chcesz zdobyć jej ekwipunek. Klucz, który umożliwia uwolnienie zakutego w kajdany sojusznika pojawi się na ziemi nawet, jeśli zrzucisz bossa.

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Read this next