Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Baldur's Gate 3 - Legenda Ansura

Znajdź Baldurańskiego smoka pod fortecą.

Ansur to smok, który według legendy spoczywa pod Smoczą Skałą. Pokonanie go jest wymagane do ukończenia zadania osobistego Wylla w BG3, które aktywuje się, gdy uwolnisz jego ojca, Ravengarda. Otrzymasz od niego książkę z legendą, którą musisz przeczytać. Jest to jedno z najciekawszych zadań w grze, dający kilka odpowiedzi fabularnych oraz zwieńczony walką ze smokiem.


Na tej stronie:


Wejście do leża smoka

Wewnątrz fortecy udaj się do więzienia (1) przejściem z parteru. Możesz teleportować się do pobliskiego punktu nawigacyjnego i w jednej turze przejść do więzienia, jeśli strażnicy są twoimi wrogami, a unikniesz walki.

W więzieniu skręć w lewo. Ujrzysz dwie smocze pochodnie. Użyj na nich zaklęcia elektrycznego (zmieniają wtedy kolor na niebieski), by odsłonić przejście ukryte pod iluzją.

Dotknij zamkniętych drzwi, a odezwie się posąg i po krótkim dialogu wroga zostaną otwarte. Czekają cię za nimi cztery zagadki.


Komnata sprawiedliwości

Skręć do komnaty po lewej stronie. Musisz pozbyć się cieni, aby ujawnić, co przedstawiają poszczególne obrazy na kamiennych pulpitach. Użyj do tego zaklęcia zdjęcia klątwy bądź czarów światła. Podnieś obraz Cele (2). Wejdź w interakcję z pustą kamienną płytą (3) i umieść na niej ów obraz.


Komnata odwagi

Komnata po przeciwnej stronie wymaga stoczenia krótkiej bitwy, w której nie musisz zadawać obrażeń, a przetrwać. Przeciwnikami są żywiołaki - odpieraj ich ataki przez wskazaną ilość tur. Niszcz kryształy (solidne, musisz zadawać wysokie obrażenia, szczególnie obuchowe lub od Mocy / Dźwięku), by zyskać dla jednej osoby pełną odporność na żywioły na dwie tury.

Wyzwanie nie powiedzie się, gdy postać, która aktywowała posąg zostanie powalona. Wybierz więc najsilniejszego bohatera i wzmacniaj go zaklęciami i rozbijaj kryształy. Warto wykorzystać także wszelkie zaklęcia, które odwracają uwagę (choćby iluzja czy przywoływanie istot) oraz utrudniają trafienie (pamiętaj jednak, że żywiołaki są odporne na oślepienie).

Inna strategia, ofensywna, to wypychanie żywiołaków poza arenę. Nowi będą pojawiać się co turę, ale im mniej wrogów jednocześnie, tym większa szansa na przetrwanie. Pewnym rozwiązaniem jest wykorzystanie zaklęcia Sanktuarium i ignorowanie dalszej walki.


Komnata strategii

W tej zagadce (na północnym-wschodzie) musisz przesunąć dwie figury szachowe tak, by pokonać wrogiego króla. Masz trzy szanse - jeśli ci się nie powiedzie, będziesz musiał wywalczyć zwycięstwo. Jeśli Gale jest w twojej drużynie, podpowie ci (jeden raz), jaką strategię powinieneś obrać.

Według jego sugestii pierwszy ruch to przesunięcie wieży (4) o jedno pole w prawo. W zależności od tego, co uczyni przeciwnik, musisz przesunąć królową (5) o trzy pola w prawo (by stała przed królem), gdy twoja wieża zostanie zniszczona, lub przesunąć skoczka (6) na czarne pole (7), jeśli król ucieknie w prawo. Aby poruszać figurami kliknij w nie, wtedy ujrzysz niebieski promień umożliwiający ich przesuwanie.


Komnata intuicji

Zagadka na północnym-zachodzie, przejdź po niewidzialnym moście do drzwi. Na podstawie materiałów dowodowych w komnacie musisz odgadnąć, który z doradców jest zdrajcą. W tym celu zaatakuj podejrzaną postać ducha, jednego z trzech. Twoim celem jest zjawa po lewej stronie - Suelto.


Walka ze smokiem Ansurem

Smok jest trudnym przeciwnikiem. Najefektywniejszą bronią przeciwko niemu są obrażenia oparte o Zręczność (bronie dystansowe i finezyjne). Jest niepodatny na elektryczność i truciznę oraz wysoce odporny na nekrotyczne oraz wszelkie zaklęcia i efekty - stąd trudno będzie zwiększyć jego podatność.

Rozbijaj kryształy na arenie, by zyskać na dwie tury odporność na żywioły (warto po prostu uwzględnić je przy atakach obszarowych). Dodatkowym problemem są pojawiające się żywiołaki - możesz wypychać je poza arenę.

Ataki bossa są bardzo silne, a po każdym dokonuje zmiany miejsca. By chronić się przed nimi skorzystaj z czarów Uciszania (dostępne również jako strzały), by uniemożliwić bossowi czarowanie. Wróg może również zostać oślepiony.

Co kilka tur smok gromadzi moc przez dwie tury, by wykonać potężny atak elektryczny. W trakcie swoich tur możesz niszczyć kryształy i wzmacniać odporność postaci. Wróg w tym czasie jest wysoce odporny na wszelkie ataki. Co ważne - efekty takie jak Ogłuszenie zatrzymają proces.

Podsumowując: pozbądź się szybko żywiołaków oraz wykorzystuj dostępne efekty, aby uniemożliwiać wrogowi wykonywanie silnych zaklęć. Nie trzymaj także kompanów w zwartej grupie i wykorzystaj najsilniejsze ataki jakie posiadasz już w początkowym etapie walki. Wykorzystaj moc kryształów do obrony. Nagrodą za zwycięstwo jest poznanie tajemnicy co łączy Ansura i Cesarza oraz unikalny miecz Gigantobójca Baldurana oraz Hełm Baldurana w głębi korytarza.

Następnie: Baldur's Gate 3 - Uratuj Wielkiego Księcia

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Read this next