Baldur's Gate 3 - Uwolnij Orfeusza
Wyzwól Orfeusza z Astralnego Pryzmatu.
Uwolnij Orfeusza to jedno z zadań w BG3. Jest ściśle związane z głównym wątkiem fabularnym, bowiem będziesz musiał zdecydować, czy zechcesz sprzymierzyć się z Cesarzem czy Orfeueszem. Aby mieć wybór, najpierw musisz Orfeusza uwolnić.
Na tej stronie:
Rozpoczęcie zadania - Rafael i Helsik
Zadanie to może rozpocząć się na wiele sposobów, bowiem jest kluczowe dla fabuły. O możliwości uwolnienia Orfeusza dowiesz się pierwszy raz od Rafaela, w zadaniu Zawrzyj układ z diabłem. Zgadzając się na współpracę, otrzymasz od niego Młot Orficzny, który umożliwia uwolnienie księcia Ravengarda - ojca Wylla. W przeciwnym razie musisz zdobyć go sam, udając się do Domu Nadziei.
Najpierw udaj się do Helsik - kobiety handlującej informacją i otwierającą portal piekieł w Dolnym Mieście. Chętnie pomoże ci w zadaniu, za jedyne 20 000 sztuk złota. Możesz przekonać ją, że przyniesiesz jej coś z Domu Nadziei, a wtedy zobligujesz się do odnalezienia przedmiotu: Rękawice Siły Wzgórzowego Giganta.

Zagadka z magicznym kręgiem - droga do Domu Nadziei
Jeśli dogadasz się z Helsik, otrzymasz od niej wszystkie niezbędne składniki. W przeciwnym razie będziesz musiał je zdobyć na własną rękę - wszystkie znajdziesz na piętrze. Następnie musisz umieścić przedmioty w odpowiednich miejscach na krwawym kręgu, który znajduje się w pokoju na piętrze. Potrzebujesz:
- ludzkiej czaszki (1) - w wąskiej szafce przy drzwiach do pokoju
- monety Mammona (2) - w szkatułce przy łóżku w sąsiednim pomieszczeniu
- diamentu (3) - w skrzyni przy biurku od strony południowej
- kadzidła (4) - obok biurka pośrodku pokoju
- piekielnego marmuru (5) - w luksusowej skrzyni w tym pomieszczeniu


UWAGA: przed zejściem do Domu Nadziei dobrze się przygotuj i skorzystaj z długiego odpoczynku.
Zdobądź Młot Orficzny z Domu Nadziei
W Domu Nadziei skieruj się na zachód, do Archiwum. Spotkasz wcześniej ducha - Nadzieję. Jeśli będziesz z nią współpracować, pomoże ci. Porozmawiaj z Archiwistą. Jeśli uda ci się go przekonać (za namową Nadziei będziesz w stanie podszyć się pod wysłannika Zariel), otrzymasz od niego przepustkę do pomieszczenia Rafaela (którą możesz równie dobrze ukraść).

Następnie skieruj się na północ. Zdobyte zaproszenie pozwoli ci zniwelować barierę (6) i wejść do buduaru. Wewnątrz spotkasz Harleepa. Oddaj mu się lub stocz walkę, która przy pełnej drużynie nie będzie dużym wyzwaniem. Jeśli będziesz współpracował do końca, otrzymasz klucz do sejfu i informację, że kryje się za obrazem - naciśnij przycisk (7), by go odsłonić.


WSKAZÓWKA: dotykając kranów w basenie odnowisz zdrowie swoje i drużyny. Wracaj tu, gdy będziesz mieć taką potrzebę.
Z sejfu wybierzesz kartkę z informacją o tajnym haśle znoszącym barierę artefaktu: Daj mi to, czego pragnie moje serce. Musisz wypowiedzieć to zdanie po wejściu w interakcję z Młotem Orficznym, zamkniętym w kuli energii w Archiwum.

Gdy zbierzesz młot, opuszczenie archiwum zainicjuje walkę. Eliminuj sługi na dystans, bowiem eksplodują po utracie zdrowia i przemieniają się w inne plugastwa. Wykorzystaj przeciw nim szczególnie lód.
Teraz jest idealny czas, by uwolnić Nadzieję z więzienia - znajduje się ono po przeciwnej stronie (na wschodzie), jako właz w podłodze. Musisz to zrobić od razu, bowiem gdy udasz się do punktu wyjścia, zadanie poboczne zostanie zakończone i zmierzysz się z Rafaelem. Wcześniej odwiedź buduar i skorzystaj z kranów, by odnowić zdrowie i komórki czarów.

Boss Rafael: jak pokonać
Przed udaniem się do swojego portalu, idź do buduaru, by uleczyć drużynę za darmo przy kranach w basenie. Odnowisz także wszystkie komórki czarów. Walki nie możesz uniknąć. Jeśli jednak pomogłeś wcześniej Yurgirowi, możesz go teraz przekonać do walki u twojego boku.
Walka z Rafaelem jest trudna, jednak są sposoby, by uczynić ją łatwiejszą. Proponowana strategia wygląda następująco:
- wyeliminuj kambiony - wszystkich pomocników Rafaela. Nie zadają bardzo dużych obrażeń, ale mogą skutecznie pozbawiać kompanów broni
- unieszkodliw Rafaela - na czas walki zajmij się diabłem. Posiada niską Mądrość, dlatego jest bardzo podatny na zaklęcia wywołujące sen, grozę i inne statusy, które nie pozwolą mu walczyć. Zadaje on bowiem bardzo wysokie obrażenia
- zniszcz filary - są podatne na obrażenia obuchowe i od mocy. Rafael będzie bardziej podatny na obrażenia, jednak pozyska z nich dusze, których używa do ataków specjalnych

- nie stój w grupie - najmniej przyjemny atak, to eksplozja piekielnych płomieni wokół bossa. Nie ugasisz ich a zadają ogromne obrażenia. Atakując Rafaela wręcz kilkoma osobami jest bardzo ryzykowne
- korzystaj z uciszenia i oślepienia - wykorzystuj zaklęcia, które mogą uniemożliwić lub utrudnić diabłu wyprowadzanie ataków i czarowanie
- stwórz osłabienia - użyj wody lub lodu, by nadać status wilgoć / wyziębienie. W ten sposób kolejne ataki od mrozu zadadzą podwójne obrażenia (a przy wilgoci także te od elektryczności). Używaj zaklęć oraz butelek z wodą
- używaj efektów - by szybko redukować zdrowie diabła nie zapomnij również o efektach, takich jak rozdarcie czy wytrącenie z równowagi. Zwiększaj swoje obrażenia i celność
Po zakończeniu starcia opcjonalnie porozmawiaj z Nadzieją i wróć tym samym portalem, którym przybyłeś.
[Wkrótce aktualizacja.]
Następnie: Baldur's Gate 3 - Załatw sprawę z gnomami
Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Baldur's Gate 3 - Astralna kijanka, Cesarz: czy zgadzać się na przemianę