Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Baldur's Gate 3 - widzenie w ciemności

Rozjaśnij mroki lochów i jaskiń pochodnią lub czarami.

Ciemności lochów mogą stanowić problem, szczególnie jeśli zamierzasz dobrze je przeszukać. Na tej stronie przeczytasz, jakie są sposoby na walkę z mrokiem i widzenie w ciemności w BG3.


Na tej stronie:


Wpływ na rozgrywkę

Gdy przechodzisz w tryb skradania, zauważysz pole widzenia NPCów - gdy jest ciemno, jest ono znacznie zmniejszone. To pierwsze zastosowanie. Drugie, to premia do celności. Widoczna jest przy celowaniu w przeciwnika, w górnej części ekranu, pod zdrowiem zaznaczonego oponenta.

Premia celności dotyczy ataków, w których bohater stoi w miejscu zacienionym, zaś przeciwnik jest w miejscu oświetlonym, przy czym możliwy jest także półcień, który nie wpływa na bonus. Dotyczy ona również przeciwników.

Naciskając klawisz Shift ujrzysz przy kursorze ikonę słońca: białą, czarną lub na wpół zasłoniętą. Wskaże ci ona, czy dane miejsce jest rozświetlone czy nie - bowiem nieraz nie pokrywa się to z tym, co widzimy na ekranie.


Pochodnie

Pochodnia to podstawowe narzędzie rozświetlania mroków. Znajdziesz ją w każdym lochu. Umieść ją w ręce - o ile nie dzierżysz dwuręcznej broni (ale możesz sparować ją z inną bronią jednoręczną) a następnie podpal, używając funkcji Nasączanie (1).

Musisz znaleźć źródło ognia (2), które ci na to pozwoli: inną pochodnię czy płonący olej na podłodze, albo postaw na niej świeczkę i ją zapal.

Jeśli nosisz jedną broń, możesz umieścić pochodnię w drugiej. Korzystając z przycisków kontroli ręki będziesz w stanie wyciągać lub chować źródło światła, by nie utrudniać sobie walki.

Nie zapominaj, że w ciemnych salach, w których przewidujesz niebezpieczeństwo, możesz również zapalać pochodnie na ścianach i inne lampiony, by przygotować się na starcie.


Zaklęcia dające światło

Praktycznie każda postać, która nawet w niskim stopniu potrafi posługiwać się czarami i sztuczkami jest w stanie przyzwać proste lub bardziej złożone źródło światła. Do najprostszych należy sztuczka Tańczące światła, która tworzy ogniki rozświetlające obszar.

Inna sztuczka, którą posługują się choćby Klerycy, to „Światło” pozwalające nasączyć na 100 tur dowolny przedmiot magią, która rozświetla mrok. Nauczyć się możesz także Wywołania płomienia, które tworzy świetlaną kulę w ręce przywołującego.


Cecha rasowa bohatera

Wielu bohaterów posiada pasywną umiejętność rasową Widzenie w ciemności, która pozwala im nieco lepiej widzieć w mroku. Mowa tu szczególnie o grupach żyjących pod ziemią, jak krasnoludy czy drowowie (mroczne elfy).

Cecha ta występuje u większości bytów, jednak niektóre posiadają jej wzmocnioną wersję: podstawowe widzenie w ciemności to zasięg 12 metrów, wyjątkowe - 24 metry. Tą cechą mogą pochwalić się jedynie drowowie oraz gnomy głębinowe. Rasy takie jak ludzie muszą niestety polegać na narzędziach.

Następnie: Baldur’s Gate 3 - czytanie w myślach

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur’s Gate 3 - rozmawianie ze zmarłymi

Read this next