Skip to main content

Baldur's Gate 3 - Przeszukaj piwnicę

Zadanie poboczne rozdziału pierwszego, znalezienie księgi Nekromacja z Thayu.

Przeszukaj piwnicę to jedno z zadań pobocznych w BG3, które odblokowują się podczas pierwszego rozdziału gry. W ramach zadania zdobędziesz tajemniczą księgę Nekromancji z Thayu, by w dalszej części poznać sposób na jej otwarcie.


Na tej stronie:


Księga rachunkowa i wejście do piwnicy

Zadanie to rozpoczniesz w spustoszałej wiosce, w zniszczonym domu aptekarza (1). Wewnątrz budynku, na ladzie, znajdziesz Księgę rachunkową aptekarza (2). Przeczytanie jej odblokuje to zadanie i doda je do dziennika.

Teraz zejść musisz do piwnicy pod budynkiem. W tym celu skorzystaj z drewnianego włazu (3), który znajdziesz tuż obok miejsca z księgą rachunkową. Pozbieraj przedmioty na tym piętrze - jest tu sporo różnego rodzaju mikstur.

By móc kontynuować, musisz otworzyć ukryte przejście. W tym celu zbliż się do leżących w rogu pomieszczenia trzech drewnianych pudeł. Przesuń je na boki, by znaleźć ukrytą pod nimi dźwignię (4). Aktywuj ją, by otworzyć wspomniane ukryte przejście (5), na prawo od miejsca ze skrzyniami.


Dawne laboratorium w podziemiach

Trafisz do pomieszczenia ze zbutwiałymi trumnami (6). Otwarcie jakiejkolwiek z nich zaowocuje pojawieniem się szkieletów-strażników. Postaraj się załatwić ich jak najszybciej - będą oni biegać pomiędzy trumnami, by wydobyć z nich kolejnych nieumarłych.

Otwórz zbutwiałą trumnę (7) w północno-zachodniej części tej lokacji. Wewnątrz znajdziesz Mroczny dziennik - przeczytaj go, by aktualizować to zadanie.


Zdobione lustro i księga Nekromancja Thay

Teraz udaj się na południe, wbiegnij po schodach na górę, zapisz grę i wejdź w interakcję ze Zdobionym lustrem (8). Podczas rozmowy z nim czeka cię wybór kilku kwestii dialogowych i testów - jeśli się nie powiodą, aktywowana zostanie pułapka, która zabije całą drużynę.

Przeklikaj pierwsze opcje dialogowe, by móc wybrać „Tak, jestem sojusznikiem! Sojusznikiem twojego pana.” Teraz wybierz następujące kwestie:

  • Obmierzły licz. Bodaj konał po stokroć.
  • Czytałem dziennik doktora - użył balsamowca, żeby oczyścić ranę.
  • Chciałbym poznać zaklęcie, które uwolni mnie od pasożyta w mojej głowie.

Ewentualnie zniszcz lustro. Po wszystkim otworzy się przejście do nowego pomieszczenia. Pozbieraj liczne cenne przedmioty i skieruj się na wschód, do Zardzewiałej żelaznej bramy (9). W środku, na ołtarzu, znajdziesz księgę Nekromancja z Thayu (10). Otwórz drzwi kluczem z przeciwnego końca sali.

Uważaj na pułapkę przed bramą oraz drugą, która aktywuje się po podniesieniu księgi - możesz je rozbroić. Ewentualnie pierwszą przeskocz, a na drugiej połóż dowolną inną książkę przed podniesieniem "Nekromancji Thayu".

Wejdź z księgą w interakcję, a w czasie rozmowy wybierz opcję „Schowaj księgę do plecaka”. Jeśli wejdziesz teraz w interakcję z księgą (znajdziesz ją w ekwipunku), nie będziesz mógł jej otworzyć - potrzeba jeszcze jednego przedmiotu.


Jak zobyć Mroczny ametyst

Teraz musisz udać się do Szepczącej głębi. W tym celu wróć do Opuszczonej wioski, a dokładniej do jej centralnej części (11). Znajdziesz tam studnię (12). Wejdź z nią w interakcję, by zejść po linie od wiadra do Szepczącej głębi.

Musisz cały czas przemieszczać się na zachód. Po drodze czeka cię spotkanie z Pająkami fazowymi (13). Są to jedni z najbardziej upierdliwych przeciwników w grze, głownie z uwagi na swoją mobilność i trudność w trafieniu ich. Możesz spróbować prześlizgnąć się obok nich, możesz też oczywiście pokonać ich w walce. Jeśli zechcesz walczyć, zanim rozpoczniesz starcie ustaw drużynę na wyższym poziomie, by zniwelować przewagę wysokości.

Po krótkim marszu na zachód trafisz do miejsca z kolejnymi pająkami i ich królową - Pająk fazowy - matka rodu (14). Jest to najgroźniejszy we wczesnym dostępie przeciwnik, posiadający aż 138 punktów zdrowia. Tutaj także możesz uniknąć walki korzystając ze skradania się. Jeśli jednak dojdzie do starcia, pamiętaj o kilku rzeczach, takich jak:

  • Wróg jest odporny na truciznę - nie otrzyma obrażeń z tego tytułu.
  • Zaklęcia i przedmioty związane z ogniem są tu przydatne - dzięki nim możesz zadać wrogowi dodatkowe obrażenia czy bardzo szybko pozbyć się przywoływanych pająków.
  • Uważaj na pajęczyny - twoje postacie mogą zostać na nich oplątane, przez co stracą możliwość ruchu w danej turze. Pajęczyny możesz wykorzystać na swoją korzyść. Jeśli matka rodu będzie na niej stać, możesz podpalić ją zaklęciem bądź przedmiotem związanym z ogniem - pajęczyna pęknie, a pająk spadnie na ziemie, otrzymując potężne obrażenia.

Niezależnie od tego, jak rozprawisz się z pająkiem, przejdź do zachodniej części (15). Na niższym poziomie (względem miejsca, w którym była matka rodu) znajdziesz Mroczny ametyst (16). Zbierz go, gdyż jest to przedmiot wymagany do otwarcia księgi.


Otwarcie księgi i opcje zakończenia zadania

Teraz możesz już otworzyć ekwipunek i aktywować księgę Nekromancja z Thayu - wpierw jednak zapisz grę, gdyż czekają cię bardzo trudne testy. Gdy rozpocznie się rozmowa, wybierz opcję „Umieść ametyst we wgłębieniu w okładce księgi”. Po tym będziesz mógł wybrać dalszą ścieżkę:

  • Możesz otworzyć księgę (17) - nie spodoba się to Astarionowi i Gale'owi. Do wykonania będą łącznie 3 testy - zachowaj premie na koniec, gdyż kolejne rzuty są trudniejsze. Jeśli wszystkie ci się udadzą, drużyna otrzyma 50 punktów doświadczenia, a twoja postać zaklęcie Rozmowa z umarłymi. Jeśli pomylisz się na 3 teście, postać otrzyma permanentną karę do testów na Mądrość.
  • Możesz wręczyć księgę Astarionowi bądź Gale'owi (18) - w zależności od tego, kto jest w drużynie - szczególnie, jeśli nie jesteś magiem. Nie otrzymasz jednak zaklęcia Rozmowa z umarłymi, ale nauczy się go twój towarzysz.

Zdecydowanie lepszym wyborem jest przekazanie księgi kompanowi. Dzięki temu nic nie ryzykujesz, twoja postać nie otrzyma kary w przypadku niepowodzenia, a zaklęcie Rozmowa z umarłymi dostępne jest również za pośrednictwem amuletu, który zdobyłeś w Zapomnianych ruinach.


Kontynuacja w akcie 3 i zagadka w skarbcu Lorroakana

Księgę finalnie możesz zniszczyć lub trzymać aż do aktu trzeciego. Tam w Dolnym mieście musisz udać się do Wieży Lorrakana.

Wejdź na piętro i włam się do magazynu (19) po lewej stronie. Na biblioteczce porusz czerwoną księgę (20).

Idź południowymi drzwiami do sali z kolejnymi trzema nazwanymi przejściami. Przekrocz przez wrota opisane Srebrnoręka. Następnie przejdź przez drzwi: Wywoływanie, Życzenie i porusz dźwignię, Profetyzm. Wrócisz na główny korytarz, ale drzwi Elminster będą otwarte.

Tam znajdziesz kolejną księgę, którą musisz przeczytać. Później ponownie przeczytaj Nekromancję z Thayu, a zadanie zostanie zakończone.

Następnie: Baldur's Gate 3 - Poszukiwania Pieśni Nocy

Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Baldur's Gate 3 - Niedokończone arcydzieło

Zobacz także