Baldur's Gate 3 - Przeszukaj piwnicę
Zadanie poboczne rozdziału pierwszego, znalezienie księgi Nekromacja z Thayu.
Przeszukaj piwnicę to jedno z zadań pobocznych w BG3, które odblokowują się podczas pierwszego rozdziału gry. W ramach zadania zdobędziesz tajemniczą księgę Nekromancji z Thayu, by w dalszej części poznać sposób na jej otwarcie.
Na tej stronie:
Księga rachunkowa i wejście do piwnicy
Zadanie to rozpoczniesz w spustoszałej wiosce, w zniszczonym domu aptekarza (1). Wewnątrz budynku, na ladzie, znajdziesz Księgę rachunkową aptekarza (2). Przeczytanie jej odblokuje to zadanie i doda je do dziennika.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/259_2hKU3F3.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Teraz zejść musisz do piwnicy pod budynkiem. W tym celu skorzystaj z drewnianego włazu (3), który znajdziesz tuż obok miejsca z księgą rachunkową. Pozbieraj przedmioty na tym piętrze - jest tu sporo różnego rodzaju mikstur.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/260_9AkWR5g.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
By móc kontynuować, musisz otworzyć ukryte przejście. W tym celu zbliż się do leżących w rogu pomieszczenia trzech drewnianych pudeł. Przesuń je na boki, by znaleźć ukrytą pod nimi dźwignię (4). Aktywuj ją, by otworzyć wspomniane ukryte przejście (5), na prawo od miejsca ze skrzyniami.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/261_Il7ZhgU.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Dawne laboratorium w podziemiach
Trafisz do pomieszczenia ze zbutwiałymi trumnami (6). Otwarcie jakiejkolwiek z nich zaowocuje pojawieniem się szkieletów-strażników. Postaraj się załatwić ich jak najszybciej - będą oni biegać pomiędzy trumnami, by wydobyć z nich kolejnych nieumarłych.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/262_CjELooe.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Otwórz zbutwiałą trumnę (7) w północno-zachodniej części tej lokacji. Wewnątrz znajdziesz Mroczny dziennik - przeczytaj go, by aktualizować to zadanie.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/263_8ci6r7n.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Zdobione lustro i księga Nekromancja Thay
Teraz udaj się na południe, wbiegnij po schodach na górę, zapisz grę i wejdź w interakcję ze Zdobionym lustrem (8). Podczas rozmowy z nim czeka cię wybór kilku kwestii dialogowych i testów - jeśli się nie powiodą, aktywowana zostanie pułapka, która zabije całą drużynę.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/264_pTjc84s.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Przeklikaj pierwsze opcje dialogowe, by móc wybrać „Tak, jestem sojusznikiem! Sojusznikiem twojego pana.” Teraz wybierz następujące kwestie:
- Obmierzły licz. Bodaj konał po stokroć.
- Czytałem dziennik doktora - użył balsamowca, żeby oczyścić ranę.
- Chciałbym poznać zaklęcie, które uwolni mnie od pasożyta w mojej głowie.
Ewentualnie zniszcz lustro. Po wszystkim otworzy się przejście do nowego pomieszczenia. Pozbieraj liczne cenne przedmioty i skieruj się na wschód, do Zardzewiałej żelaznej bramy (9). W środku, na ołtarzu, znajdziesz księgę Nekromancja z Thayu (10). Otwórz drzwi kluczem z przeciwnego końca sali.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/265_VZqGAGW.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
![](https://assetsio.gnwcdn.com/bg3_aptekarz_add1.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Uważaj na pułapkę przed bramą oraz drugą, która aktywuje się po podniesieniu księgi - możesz je rozbroić. Ewentualnie pierwszą przeskocz, a na drugiej połóż dowolną inną książkę przed podniesieniem "Nekromancji Thayu".
Wejdź z księgą w interakcję, a w czasie rozmowy wybierz opcję „Schowaj księgę do plecaka”. Jeśli wejdziesz teraz w interakcję z księgą (znajdziesz ją w ekwipunku), nie będziesz mógł jej otworzyć - potrzeba jeszcze jednego przedmiotu.
Jak zobyć Mroczny ametyst
Teraz musisz udać się do Szepczącej głębi. W tym celu wróć do Opuszczonej wioski, a dokładniej do jej centralnej części (11). Znajdziesz tam studnię (12). Wejdź z nią w interakcję, by zejść po linie od wiadra do Szepczącej głębi.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/266_hSa2SZX.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Musisz cały czas przemieszczać się na zachód. Po drodze czeka cię spotkanie z Pająkami fazowymi (13). Są to jedni z najbardziej upierdliwych przeciwników w grze, głownie z uwagi na swoją mobilność i trudność w trafieniu ich. Możesz spróbować prześlizgnąć się obok nich, możesz też oczywiście pokonać ich w walce. Jeśli zechcesz walczyć, zanim rozpoczniesz starcie ustaw drużynę na wyższym poziomie, by zniwelować przewagę wysokości.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/267_N9IwseK.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Po krótkim marszu na zachód trafisz do miejsca z kolejnymi pająkami i ich królową - Pająk fazowy - matka rodu (14). Jest to najgroźniejszy we wczesnym dostępie przeciwnik, posiadający aż 138 punktów zdrowia. Tutaj także możesz uniknąć walki korzystając ze skradania się. Jeśli jednak dojdzie do starcia, pamiętaj o kilku rzeczach, takich jak:
![](https://assetsio.gnwcdn.com/268_kKgn4vU.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
- Wróg jest odporny na truciznę - nie otrzyma obrażeń z tego tytułu.
- Zaklęcia i przedmioty związane z ogniem są tu przydatne - dzięki nim możesz zadać wrogowi dodatkowe obrażenia czy bardzo szybko pozbyć się przywoływanych pająków.
- Uważaj na pajęczyny - twoje postacie mogą zostać na nich oplątane, przez co stracą możliwość ruchu w danej turze. Pajęczyny możesz wykorzystać na swoją korzyść. Jeśli matka rodu będzie na niej stać, możesz podpalić ją zaklęciem bądź przedmiotem związanym z ogniem - pajęczyna pęknie, a pająk spadnie na ziemie, otrzymując potężne obrażenia.
Niezależnie od tego, jak rozprawisz się z pająkiem, przejdź do zachodniej części (15). Na niższym poziomie (względem miejsca, w którym była matka rodu) znajdziesz Mroczny ametyst (16). Zbierz go, gdyż jest to przedmiot wymagany do otwarcia księgi.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/269_nSZgZRv.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Otwarcie księgi i opcje zakończenia zadania
Teraz możesz już otworzyć ekwipunek i aktywować księgę Nekromancja z Thayu - wpierw jednak zapisz grę, gdyż czekają cię bardzo trudne testy. Gdy rozpocznie się rozmowa, wybierz opcję „Umieść ametyst we wgłębieniu w okładce księgi”. Po tym będziesz mógł wybrać dalszą ścieżkę:
![](https://assetsio.gnwcdn.com/270_LWhd2Tm.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
- Możesz otworzyć księgę (17) - nie spodoba się to Astarionowi i Gale'owi. Do wykonania będą łącznie 3 testy - zachowaj premie na koniec, gdyż kolejne rzuty są trudniejsze. Jeśli wszystkie ci się udadzą, drużyna otrzyma 50 punktów doświadczenia, a twoja postać zaklęcie Rozmowa z umarłymi. Jeśli pomylisz się na 3 teście, postać otrzyma permanentną karę do testów na Mądrość.
- Możesz wręczyć księgę Astarionowi bądź Gale'owi (18) - w zależności od tego, kto jest w drużynie - szczególnie, jeśli nie jesteś magiem. Nie otrzymasz jednak zaklęcia Rozmowa z umarłymi, ale nauczy się go twój towarzysz.
Zdecydowanie lepszym wyborem jest przekazanie księgi kompanowi. Dzięki temu nic nie ryzykujesz, twoja postać nie otrzyma kary w przypadku niepowodzenia, a zaklęcie Rozmowa z umarłymi dostępne jest również za pośrednictwem amuletu, który zdobyłeś w Zapomnianych ruinach.
Kontynuacja w akcie 3 i zagadka w skarbcu Lorroakana
Księgę finalnie możesz zniszczyć lub trzymać aż do aktu trzeciego. Tam w Dolnym mieście musisz udać się do Wieży Lorrakana.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/001_bg3_ksiegaThay.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Wejdź na piętro i włam się do magazynu (19) po lewej stronie. Na biblioteczce porusz czerwoną księgę (20).
![](https://assetsio.gnwcdn.com/002_bg3_ksiegaThay.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Idź południowymi drzwiami do sali z kolejnymi trzema nazwanymi przejściami. Przekrocz przez wrota opisane Srebrnoręka. Następnie przejdź przez drzwi: Wywoływanie, Życzenie i porusz dźwignię, Profetyzm. Wrócisz na główny korytarz, ale drzwi Elminster będą otwarte.
![](https://assetsio.gnwcdn.com/003_bg3_ksiegaThay.jpg?width=690&quality=75&format=jpg&auto=webp)
Tam znajdziesz kolejną księgę, którą musisz przeczytać. Później ponownie przeczytaj Nekromancję z Thayu, a zadanie zostanie zakończone.
Następnie: Baldur's Gate 3 - Poszukiwania Pieśni Nocy
Spis treści: Baldur's Gate 3 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Baldur's Gate 3 - Niedokończone arcydzieło