Minecraft - poradnik i najlepsze porady

Porady ogólne, crafting oraz strategie przetrwania.

Witamy w poradniku do Minecraft, w którym znajdziesz wskazówki dotyczące mechaniki rozgrywki i aktywności w grze. Dowiesz się, jak przetrwać pierwsze dni, jak wydobywać surowce i budować konstrukcje, a także jak walczyć z przeciwnikami.

Minecraft to gra typu sandbox, w której przeobrażamy świat złożony z sześciennych bloków. W trybie przetrwania gracz buduje schronienie i walczy z wrogimi bytami, a w trybie kreatywnym tworzy konstrukcje bez ograniczeń.

Poradnik i wskazówki do Minecraft

Poniżej przedstawiamy spis zagadnień poradnika do Minecraft. Publikacja podzielona jest na sekcje dotyczące: podstaw gry, trybu przetrwania oraz gry wieloosobowej. W ramach podstaw zamieszczamy informacje o różnicach pomiędzy trybami w grze oraz elementach świata Minecraft.

Mechanika rozgrywki

  • Minecraft - porady ogólne (na dole tej strony)
  • Minecraft - tryby gry (na dole tej strony)

Tryb przetrwania

Dzień 1

Dzień 2

Dzień 3

Porady ogólne do Minecraft

- Zawsze używajmy właściwego narzędzia do niszczenia bloków. Jeśli w ciągu 2-3 sekundy od rozpoczęcia czynności nie otrzymaliśmy surowca, używamy prawdopodobnie nieodpowiedniego kilofa. Do wydobywania rud warto używać żelaznego.

- Nie zabijajmy wszystkich zwierząt w okolicy, ponieważ rzadko się odradzają. Lepiej rozmnażajmy je i zabijajmy w miarę potrzeb.

minecraft_poradnik
Poradnik do Minecraft

- Lepiej wytworzyć nożyce i strzyc owce niż je zabijać. Dzięki strzyżeniu zyskamy od jednej do trzech kostki wełny. Martwa owca dostarcza tylko jedną kostkę.

- W trakcie niszczenia bloków zauważymy efekty wizualne. Jeżeli widzimy krople wody wyciekające z bloków, w pobliżu znajduje się źródło wody. Jeśli przebijemy ścianę, woda zaleje okolicę.

- Innym efektem wizualnym jest sypiąca się ziemia. Uderzanie w takie bloki jak piasek czy żwir, na które działa grawitacja, spowoduje obsunięcie się bloków, które mogą przysypać bohatera.

- Jeżeli moby w świecie stanowią duże wyzwanie, warto tymczasowo zmienić poziom trudności gry na pokojowy. W ten sposób pozbędziemy się wrogo nastawionych stworzeń.

- Jeżeli nie możemy wykonać danego przedmiotu, wciąż możemy podejrzeć niezbędne surowce. W widoku ekwipunku, po lewej stronie znajdziemy listę rzeczy, które potrafimy wykonać. Wystarczy wybrać jedną z nich (nawet niemożliwą aktualnie do wytworzenia), żeby zobaczyć, jakie składniki musimy zdobyć.

- Warto jak najszybciej wytworzyć łóżko, aby zmienić punkt odradzania (respawnu). Należy w tym celu zdobyć trzy deski oraz trzy kostki wełny. Łóżko wykonamy na stole rzemieślniczym. Aby zmienić punkt odradzania, wystarczy co najmniej raz skorzystać z łóżka.

- Nie zastawiajmy łóżka blokami, ponieważ mogą uniemożliwiać odrodzenie się.

- Zawsze miejmy zapas jedzenia w ekwipunku.

- Pamiętajmy o drodze do wyjścia do tunelu. Twórzmy schody z ziemi i wykorzystujmy drabiny, aby w razie niebezpieczeństwa móc bezpiecznie wrócić na zewnątrz. Aby uniknąć spotkania z intruzem z zewnątrz, zabudujmy wejście do tunelu.

- Światło uniemożliwia odradzanie się potworom w tunelach, dlatego miejmy zawsze pod ręką wiele pochodni lub latarni.

- Dużym ułatwieniem jest opcja Zachowaj ekwipunek, którą włączymy w menu edycji świata. Dzięki temu po odrodzeniu się nie stracimy przedmiotów, które mieliśmy ze sobą.

- Jeżeli jesteśmy głęboko w podziemiach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafimy na lawę. Miejmy kubeł wody zawsze ze sobą, aby w razie potrzeby wylać wodę na lawę. W ten sposób otrzymamy bloki obsydianu, po których możemy bezpiecznie iść.

- W ramach podziemnej eksploracji możemy tworzyć bezpieczne, dobrze odseparowane od przeciwników pomieszczenia, gdzie umieścimy łóżko i niezbędne narzędzia.

- W trakcie eksploracji warto również mieć ze sobą zapas materiałów takich jak drewno, węgiel oraz żelazo (lub kamienia). Wykonamy z nich dodatkową broń i narzędzia.

- Dobrze pamiętać o posiadaniu w ekwipunku kilku stołów rzemieślniczych i skrzyń czy drabin. Jeśli nie chcemy ich trzymać pod ręką, zbierzmy odpowiednie surowce do ich wykonania w danej chwili.

Tryby gry w Minecraft

Podstawowe tryby w Minecraft to tryb przetrwania oraz tryb kreatywny. Różnią się od siebie celem i mechanizmami rozgrywki. W trybie kreatywnym bez żadnych przeszkód tworzymy konstrukcje. W trybie przetrwania zdobywamy surowce, budujemy schronienie i walczymy z mobami, aby przeżyć kolejny dzień w grze. Inne tryby dostępne w grze to Hardcore, tryb przygody i tryb obserwatora.

Głównymi cechami trybu kreatywnego są:

  • dostęp do niemal wszystkich bloków
  • natychmiastowe niszczenie bloków
  • możliwość latania po świecie
  • brak głodu i zdrowia
  • brak ataku ze strony agresywnych mobów (stworzeń)

Tryb przetrwania ma inne właściwości:

  • aby przeżyć, bohater musi zaspokajać głód i dbać o zdrowie
  • gracz nie ma dostępu do bloków, które musi wydobyć
  • tworzenie przedmiotów wymaga posiadania zdobycznych materiałów
  • niszczenie bloków jest czasochłonne
  • agresywne moby atakują postać gracza
  • kilka poziomów trudności do wyboru

Tryb Hardcore, dostępny w Minecraft Java Edition, to wariant trybu przetrwania:

  • wyłącznie z jednym najwyższym poziomem trudności
  • bez możliwości odrodzenia się po śmierci
  • w którym po śmierci bohatera albo zostajemy obserwatorem świata, albo usuwamy świat

Tryb przygody jest przeznaczony głównie do gry wieloosobowej. Jego cechą charakterystyczną jest wymóg niszczenia bloków wyłącznie dedykowanym narzędziem. W ten sposób gra wymusza na graczu eksplorację, zarazem ograniczając mu możliwość przekształcania świata. Steve może używać dźwigni czy przycisków.

Ostatni wariant, czyli tryb obserwatora, umożliwia bohaterowi latanie nad planszą, bez możliwości interakcji ze światem. Steve w tym trybie jest niewidzialny i może przenikać przez bloki, wodę, lawę oraz byty. Naszego bohatera zobaczą jedynie inni gracze w tym trybie. Jako obserwator mamy możliwość przełączenia się na widok z oczu danego bytu.

Laura Jaszowska

Laura Jaszowska

Staff Writer

Laura wspiera zespół redakcyjny w obszarze publicystyki oraz poradników. W wolnym czasie jeździ rekreacyjnie na rowerze, a od czasu do czasu eksploruje Tamriel.