Metro: Exodus Poradniki

Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Morze Kaspijskie): dzienniki i pocztówki

Poukrywane przedmioty, które możesz znaleźć podczas pobytu w pustynnym terenie. Kartki pamiątkowe i dokumenty.

Nad Morze Kaspijskie trafiamy po przedarciu się przez bunkier pełen kanibali w Jamantau. Jest to druga, po Wołdze, sporych rozmiarów lokacja, oferująca dużą swobodę przemieszczania się oraz eksplorowania różnych rejonów.

Metro Exodus - ulepszenia sprzętu, lokalizacje i mapy

Zobacz, gdzie odnaleźć 13 ważnych ulepszeń do stroju Artema. Woła i Morze Kaspijskie.

Podczas eksplorowania świata w Metro Exodus możemy znaleźć nie tylko surowce czy zapasy potrzebnych na bieżąco elementów, w postaci części do broni czy amunicji. Oprócz nich możemy natknąć się też na ulepszenia naszego stroju, podnoszące skuteczność naszej postaci.

Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Tajga): dzienniki i pocztówki

Poznaj lokalizacje poszczególnych dokumentów i kartek z widokami.

W porównaniu do Wołgi oraz Morza Kaspijskiego, Tajga posiada nieco bardziej zamkniętą i liniową strukturę. Chociaż po włączeniu mapy wydaje się, że teren jest spory, to w rzeczywistości będziemy przemieszczać się stale na północ wzdłuż zachodniego brzegu rzeki.

Metro Exodus - zakończenia: dobre i złe

Poznaj elementy, które wpływają na epilog i ostateczny los Artema.

Podejmowane w trakcie rozgrywki decyzje będą miały wpływ na to, jakie zakończenie odblokujesz pod koniec kampanii fabularnej. Poza drobnymi różnicami w końcowych scenach, zakończenia można podzielić na dwa główne rodzaje, czyli dobre i złe.

Metro Exodus - Martwe Miasto: podróż łodziami, wodne mutanty

Nowosybirsk: kierujemy się w głąb metra korzystając przy tym z kanałów wodnych. Pojawiają się też pierwsze halucynacje.

Po dotarciu do tuneli metra, odparciu kilku ataków mutantów oraz dogonieniu chłopca o imieniu Kirył, w końcu traficie do jego kryjówki. Chłopak opowie historię miasta i swojego ojca, a na końcu wspomni o specjalnym lekarstwie, które należy zażywać w wyjątkowych warunkach.

Metro Exodus - Tajga: wykradnięcie łodzi, piraci i admirał

Przedzieramy się przez obóz piratów i poznajemy nietypowego dowódcę morskiego.

Po przejściu przez cmentarz i dotarciu do cerkwi natkniesz się na kobietę, która uratowała Artema na początku rozdziału, czyli na Olgę. Jeśli chcesz, to możesz usiąść na krześle i posłuchać, co ma do powiedzenia na temat sytuacji i Tajgi.

Metro Exodus - Tajga: Alosza, Olga, wieża, pułapka, plecak

Piękne tereny, na których spotkamy pionierów, piratów i zmutowane zwierzęta.

Po rozwiązaniu sprawy Barona nad Morzem Kaspijskim drużyna podróżuje Aurorą dalej na wschód, tym razem w trakcie lata. Po kolejnej odprawie z Młynarzem Artem oraz Alosza otrzymają rozkaz sprawdzenia terenów malowniczej Tajgi, do której zbliża się pociąg.

Metro Exodus - Morze Kaspijskie: prawdziwy Baron, sekret

Poznaj rzeczywistego przywódcę nafciarzy oraz zobacz, co może przynieść spotkanie z nim.

W trakcie pobytu nad Morzem Kaspijskim jedną z pierwszych rzeczy, które przykuwają uwagę gracza, są komunikaty radiowe wygłaszane przez Barona. Okazuje się, że jest to lokalny przywódca tak zwanych nafciarzy, czyli ugrupowania żyjącego z zysków z ropy naftowej.

Metro Exodus - Kniaź, Damir, Alosza, ratowanie kompanów

Jak utrzymać drużynę w komplecie. System moralności w grze. Lepiej zabijać czy ogłuszać.

Po ukończeniu pierwszego rozdziału, rozgrywającego się w Moskwie i dotarciu do bardziej rozległej lokacji, czyli Wołgi szybko zorientujesz się, że w grze występują nie tylko przeciwnicy w postaci mutantów czy bandytów.

Metro Exodus - Morze Kaspijskie: paliwo, baza wroga, Baron, Lato

Finałowa misja w regionie, w której docieramy do najwyższego dowódcy nafciarzy i decydujemy o losach Damira.

Po zdobyciu cysterny z wodą oraz odparciu wrogiego ataku porozmawiaj z drużyną i przygotuj się do finalnej misji. Zanim na nią wyruszysz warto odwiedzić warsztat w domku znajdującym się przy Aurorze.

Metro Exodus - Morze Kaspijskie: cysterna z wodą, obrona obozu

Z Damirem wykradany wóz z wrogiej bazy z niewolnikami, a następnie bronimy się przed wrogim atakiem.

Po zdobyciu mapy w podziemnym kompleksie wróć do Aurory, a potem skieruj się do pobliskiego budynku, w którym znajduje się tymczasowa baza. Usiądź na krześle w rogu na lewo od wejścia i wysłuchaj pułkownika.

Metro Exodus - Morze Kaspijskie: podziemny kompleks, pająki, mapa

Docieramy do bazy, w której znajdują się poszukiwane zdjęcia satelitarne. Damir, fotografia, matka.

Po uratowaniu Giul przed nafciarzami dowiesz się od niej o podziemnej bazie, gdzie mogą znajdować się poszukiwane mapy satelitarne. Podczas przygotowywania się do kolejnej misji wysłuchaj kobiety, odśwież broń, stwórz amunicję i filtry oraz naładuj latarkę.

Metro Exodus - Morze Kaspijskie: auto, latarnia morska, Giul

Docieramy do pustyni, gdzie wdajemy się w konflikt z nafciarzami i Baronem.

Po przedarciu się przez hordę kanibali w podziemnym bunkrze w Jamantau drużyna wyruszy Aurorą w dalszą podróż. Po wielu kilometrach dotrzecie na pustynię w pobliże Morza Kaspijskiego, gdzie mają znajdować się ważne dane satelitarne.

Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Jamantau): dzienniki i pocztówki

Poznaj lokalizacje poszczególnych dokumentów i kartek z widokami.

Jamantau jest liniową lokacją, do której dociera się po ucieczce z Wołgi. Podziemny bunkier jest wypełniony przeciwnikami i chociaż odwiedzane miejsca nie są zbyt rozległe, to wszechobecny mrok oraz wiele różnych elementów może nieco utrudnić odnajdowanie poszczególnych sekretów.

Metro Exodus - Wołga: mapa, ważne miejsca

Sprawdź, jakie lokacje można odwiedzić podczas pobytu w Wołdze i gdzie znajdziesz cenne przedmioty.

Chociaż pierwsza część gry, rozgrywająca się w Moskwie, przebiega stosunkowo liniowo, to w dalszej części zabawy nie zabraknie otwartych lokacji. W przeciwieństwie do podziemnych, ciasnych miejscówek, możemy się po nich poruszać z dużą dozą swobody.

Metro Exodus - Wołga: terminal, zdobycie drezyny

Docieramy do dużej lokacji na wschodzie i zdobywamy kolejową maszynę.

Po uratowaniu Anny i powrocie do Aurory zostaniesz poinformowany o kolejnej misji głównej. Tym razem trzeba będzie dostać się na do wschodnich rejonów mapy, gdzie znajduje się terminal, a w nim drezyna.

Metro Exodus - Wołga: gitara, miś, więźniowie (zadania dodatkowe)

Misje poboczne: zdobycie gitary, odnalezienie misia, uwolnienie więźniów.

Wołga jest pierwszą, większą lokacją, w której możesz podjąć się wypełnienia kilku misji pobocznych. O wypełnienie części z nich zostaniesz poproszony przez kompanów, ale w przypadku innych zadań trzeba będzie na nie trafić samemu.

Metro Exodus - silnik w domu na wyspie (Wołga)

Rozwiąż zagadkę z silnikiem spalinowym, aby dotrzeć do ulepszenia do latarki - kontrolera ładowania baterii.

Podczas pobytu w lokacji o nazwie Wołga możesz dotrzeć na małą wysepkę na południu. Najlepiej dostać się tam łodzią, uważając przy okazji na wodne mutanty. W jednym z domów można odnaleźć sporych rozmiarów silnik spalinowy (1). Kiedy do niego podejdziesz okaże się, że nie działa, ponieważ bak z paliwem jest pusty.

Metro Exodus - powrót do odwiedzonych miejsc

Czy da się wrócić do lokacji, które już przeszliśmy?

Podczas kampanii fabularnej w Metro Exodus przemierzymy wiele różnych miejsc. Zaczynając od Moskwy, a potem kontynuując przygodę między innymi w Wołdze i w rejonie Morza Kaspijskiego.

Metro Exodus - Wołga: uratowanie Anny, bunkier z mutantami

Odszukujemy zaginioną dziewczynę i pomagamy jej wyjść z opresji.

Po dotarciu do mechanika o imieniu Kriest i skorzystaniu z jego warsztatu, opuść jego kryjówkę. Możesz tego dokonać tak samo, jak się do niej dostałeś lub korzystając z linki i karabińczyka, żeby szybko przenieść do zrujnowanego domu.

Metro Exodus - Wołga: port, kryjówka Kriesta, mutanty, lornetka

Przedzieramy się do miejsca pobytu lokalnego mechanika, który umożliwi uruchomienie Aurory.

Po dotarciu do cerkwi i ucieczce z niej powrócisz do Aurory, przy której spotkasz uratowaną dziewczynkę Nastię i jej matkę Katię. Wysłuchaj też, co mają do powiedzenia pozostali członkowie załogi.

Metro Exodus - Wołga: łódź, cerkiew, Nastia i Katia, ucieczka

Po awarii Aurory dostajemy się do miejsca religijnego kultu ojca Silantiusa. Ratunek dziewczynki i jej matki i spotkanie Kniazia.

Po zniszczeniu wrogiego pociągu i skorzystaniu z mapy oddział Artema zacznie oddalać się od Moskwy. W pewnej chwili załoga zostanie ostrzelana, a pociąg unieruchomiony na moście.

Metro Exodus - warsztat: tworzenie, modyfikowanie i naprawa przedmiotów

Warsztaty stacjonarne i przenośne w plecaku. Jak robić nowe elementy, gdzie zdobywać surowce oraz jak czyścić broń.

W pierwszej fazie gry nie musisz specjalnie przejmować się uzbrojeniem, jego stanem technicznym czy zapasami. Jednak w nieco dalszej części kampanii fabularnej okaże się, że zbieranie różnych elementów, a potem tworzenie nowych przedmiotów czy czyszczenie albo ulepszanie broni, będą umiejętnościami niezbędnymi, żeby przeżyć.

Metro Exodus - doba, pory dnia, zmiana godziny

Działanie w nocy czy w pełnym słońcu? Jak szybko zmienić godzinę.

O ile w początkowej fazie gry przebywasz głównie w moskiewskim metrze, gdzie pory dnia nie mają większego znaczenia, tak wraz z postępami w fabule dotrzesz na otwarte tereny. Szybko zorientujesz się wtedy, że godzina i obecna część doby ma spory wpływ na rozgrywkę.

Metro Exodus - otwieranie zamkniętych drzwi

Różne sposoby dostawania się do niedostępnych pomieszczeń.

W pierwszej fazie gry większość przejść i drzwi jest otwarta, jednak wraz z postępami w fabule trafisz do miejscówek, gdzie możesz spotkać się z zamkniętymi przejściami. Co robić w takich sytuacjach?

Metro Exodus - szybka podróż, linki i karabińczyk

Klasycznego sposobu na szybkie przemieszczanie się brak, ale są pewne alternatywy.

W trakcie przechodzenia kolejnych etapów i odkrywania nowych miejsc, szybko zorientujesz się, że autorzy przygotowali sporych rozmiarów miejscówki, po których można swobodnie się przemieszczać. Zazwyczaj znajdują się w nich nie tylko miejsca związane z zadaniami głównymi i pobocznymi, ale także na przykład kryjówki z warsztatami, gdzie można tworzyć nowe przedmioty.

Metro Exodus - Moskwa, Zima: zniszczenie pociągu, radio

Poznajemy prawdę o konflikcie, niszczymy wrogą maszynę i nawiązujemy łączność z ludźmi w Aurorze.

Po przejściu przez wrogą bazę i porwaniu pociągu okaże się, że cała ucieczka nie poszła zgodnie z planem bohaterów. W pociągu pojawi się bowiem oddział wojskowych, dowodzonych przez ojca Anny.

Metro Exodus - Moskwa: baza wroga, Jermak, pociąg, ucieczka

Docieramy do placówki nieprzyjaciela, przedzieramy się przez wartowników i kradniemy maszynę parową.

Po przejściu przez Moskwę i dotarciu do auta z żołnierzami bohater wraz z Anną zostaną ogłuszeni. Po przebudzeniu się poznają dwójkę ludzi, którzy przybyli do miasta z odległych terenów i zostali złapani przez wojskowych, którzy traktują ich z wyraźną wrogością.

Metro Exodus - Moskwa: początek, Anna, przejście przez miasto

Rozpoczynamy przygodę podczas pobytu w kanałach. Następnie przedzieramy się przez tereny Moskwy.

Po zejściu do kanału zacznij iść przed siebie. Na ekranie, oprócz broni i celownika, są jeszcze dwa ważne oznaczenia, które będą występować przez całą grę. Na zegarku odmierzany jest czas, przez jaki będzie działał bieżący filtr. Kiedy zacznie zbliżać się do końca trzeba będzie go wymienić.

Metro Exodus - maska przeciwgazowa i filtry

Wymiana filtrów oraz czyszczenie i naprawianie maski.

W trakcie przemierzania świata w Metro Exodus trafisz do wielu różnych miejsc. W niektórych możesz poruszać się swobodnie, nie przejmując się dostępem do świeżego powietrza. Najczęściej, choć nie zawsze, są to różnego rodzaju kanały czy podziemne przejścia.

Metro Exodus - sekrety i znajdźki (Moskwa): dzienniki i pocztówki

Poukrywane przedmioty, które możesz znaleźć podczas pobytu w stolicy Rosji oraz pociągu na początku gry. Kartki pamiątkowe i dokumenty.

W trakcie przemierzania świata gry w Metro Exodus natkniesz się na sekrety przyszykowane przez autorów. Są to przede wszystkim dwa rodzaje znajdziek, czyli dokumenty oraz pocztówki.

Metro Exodus - latarka i zapalniczka

Rozświetlanie otoczenia i podpalanie łatwopalnych elementów.

Podczas gry w Metro Exodus będziesz odwiedzał wiele różnorakich lokacji. Od tuneli, poprzez tereny otwarte na powierzchni, kończąc na bazach wojskowych. Niektóre z tych miejsc charakteryzują się dobrym oświetleniem i bohater oraz inne postacie są bardzo dobrze widoczne.

Metro Exodus - poziomy trudności

Czytelnik, łatwy, normalny, trudny i stalker.

W Metro Exodus możemy wybrać jeden z pięciu poziomów trudności, dzięki czemu bez problemu dopasujemy trudność rozgrywki do naszych umiejętności. Autorzy przygotowali opcje, dzięki którym tytuł zapewni zabawę zarówno osobom początkującym, jak i weteranom szukającym trudnych wyzwań.

Metro Exodus - Poradnik, Solucja

Opis przejścia, mechanika, sekrety i znajdźki, wskazówki, odpowiedzi.

Witamy w solucji i poradniku do Metro Exodus, w którym znajdziecie wiele przydatnych informacji związanych z grą. Chodzi tu między innymi o opis mechaniki, wskazówki dotyczące rozgrywki, a także opis przejścia kampanii fabularnej i lokalizacje sekretów.