Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Metal Gear Solid 5 - Misje poboczne: Side Ops (27-46)

Naszym celem w tych zadaniach jest uratowanie więźniów.

Więźniowie są bardzo kruchymi istotami, dlatego nie należy narażać ich na niebezpieczeństwo - unikanie walki w ich bliskości jest priorytetem. Wszyscy więźniowie są nieporadnymi, apatycznymi jeńcami, którzy potrafią tylko siedzieć na podłodze - jedyne, co możesz z nimi zrobić, to podpięcie do balonu i szybka ewakuacja.

Jak odblokować poniższe misje?

Niestety, na tym etapie nie ma jednej reguły, w jaki sposób można odblokować konkretne Side Ops. Jest jednak kilka wskazówek. Dwie zasadnicze: wykonuj misje kampanii fabularnej, a także pojawiające się zadania Side Ops. W większości przypadków nie da się jasno określić, co jest konkretnym "zapalnikiem" tych ostatnich - czasem musi być spełnionych kilka warunków równocześnie (np. zaliczenie dwóch konkretnych zadań z wątku głównego, ale pominięcie jakiegoś Side Opsa lub właśnie jego ukończenie).

Wskazówka: Kiedy Snake wchodzi do helikoptera, w jego iDroidzie pojawia się aktualizacja dotycząca Side Opsów - wyświetlają się nowe zadania. Wybierz konkretne zadanie Side Ops z listy, a następnie udaj się w miejsce wskazane na mapie, by rozpocząć zadanie.

*

Side Ops 27. Prisoner Extraction 01 - Uratuj więźnia 01

Poszukiwanego więźnia znajdziesz we wschodnim posterunku komunikacyjnym [Mapa: 1], który ulokowano w centralnej części Afganistanu.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Mężczyzna leży przy wejściu do budynku ze świecącym na niebiesko transmiterem. W okolicy krąży sporo żołnierzy, więc uważaj na siebie.

Kiedy znajdziesz więźnia, podepnij go do balonu, a zaliczysz misję.

Nagroda: 30000 GMP.

Side Ops 28. Prisoner Extraction 02 - Uratuj więźnia 02

Tego zakładnika możesz odszukać w wiosce Da Shago Kallai, w południowo zachodniej części Afganistanu [Mapa: 1]. Ukryto go w głównym budynku, na pierwszym piętrze (będziesz musiał wejść po schodach i otworzyć drzwi). Uśpij okolicznych przeciwników i wynieś więźnia na zewnątrz, a następnie użyj balonu aby go uratować.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Ciekawostka polega na tym, że niemal na pewno więźniem będzie kobieta. Prawdopodobnie będzie to pierwszy żeński członek twojego zespołu na Mother Base. Co interesujące, istnieje możliwość przejścia pozostałej części gry właśnie jako kobieta - wystarczy wybrać ją jako postać wyruszającą na kolejne misje. Aby było to możliwe, wpierw trzeba ją przenieść na platformę bojową w bazie głównej (jeśli początkowo została przyporządkowana gdzie indziej).

Dziewczyna została w pełni udźwiękowiona i bierze udział w większości cutscenek, zastępując w ten sposób Big Bossa. Stanowi więc swego rodzaju smaczek, w pewien sposób rekompensujący hiperseksualne cechy Quiet.

Nagroda: 30000 GMP.

Side Ops 29: Prisoner Extraction 03 - Uratuj więźnia 03

Trzeciego więźnia znajdziesz w głównej bazie wroga [Afghanistan Central Base Camp], którą zbudowano na samej północy krainy. Aby się do niego dostać, będziesz musiał przedrzeć się przez praktycznie cały ośrodek - ukryto go bowiem w namiocie rozbitym na północny wschód od wschodniego hangaru [Mapa: 1]. Przy okazji będziesz też mógł ukraść kasetę ulokowaną w tym samym miejscu.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Lokacja jest dobrze strzeżona, więc niepostrzeżenie wydobycie zakładnika jest dosyć trudne - należy czołgać się przez praktycznie cały czas, unikając przy tym wzroku wrogów, a co bardziej spostrzegawczych częstując strzałką usypiającą.

Więźnia znajdziesz w tym namiocie

Kiedy wejdziesz do namiotu, okaże się, że więźniem jest kobieta. Podepnij ją do balonu i odeślij do bazy. Podobnie jak w przypadku pierwszej dziewczyny, tak i tutaj będziesz mógł wybrać ją jako grywalną postać (jeśli dodasz ją do platformy bojowej w Mother Base).

Nagroda: 60000 GMP.

Side Ops 30: Prisoner Extraction 04 - Uratuj więźnia 04

Tym razem będziesz musiał dostać się do górskiej bazy przekaźnikowej [Mountain Relay Base] na południowym wschodzie Afganistanu. Więzień znajduje się przy wjeździe na most, po lewej stronie [Mapa: 1]. Aby do niego dotrzeć, na pewno będziesz musiał ogłuszyć kilku żołnierzy.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Gdy już go spotkasz, weź go na bary i przenieś o kilka kroków pod gołe niebo - w przeciwnym razie daszek namiotu nie pozwoli ci na skuteczną ewakuację. Kiedy mężczyzna zostanie odesłany do bazy, misja zakończy się sukcesem.

Nagroda: 60000 GMP.

Side Ops 31: Prisoner Extraction 05 - Uratuj więźnia 05

Tym razem sprawa jest wyjątkowo prosta, a więźnia można znaleźć w posterunku 14, na drodze do Da Smasel Laman [Mapa: 1]. Prawdopodobnie już podczas pierwszego rekonesansu z użyciem lornetki uda ci się go wypatrzyć - siedzi na wzgórzu nad obozem, w otoczeniu trzech żołnierzy.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Zbliż się do przeciwników i ogłusz ich, a następnie wydobądź zakładnika pod gołe niebo i ewakuuj balonem. W nagrodę otrzymasz wyjątkowo godną zapłatę.

Nagroda: 80000 GMP.

Side Ops 32: Prisoner Extraction 06 - Uratuj więźnia 06

Więźnia znajdziesz w zachodniej części Angoli, na terenie posterunku 12. Zbudowano go na drodze między obozem Kiziba a lotniskiem Nova Braga [Mapa: 1].

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Zakładniczka znajduje się w ceglanym budynku na południowo zachodnim skraju posterunku. W okolicy szwenda się pięciu żołnierzy wroga, a całego terenu dodatkowo strzeże snajper siedzący na wzgórzu. Jeśli chcesz łatwo uratować więźnia, musisz zająć się nim w pierwszej kolejności (w przeciwnym wypadku możesz przestrzelić balon ewakuacyjny).

1: W tym budynku znajdziesz zakładniczkę

Nagroda: 80000 GMP.

Side Ops 33: Prisoner Extraction 07 - Uratuj więźnia 07

Więzień jest przetrzymywany w pierwszej lokacji, którą zobaczyłeś po zakończeniu prologu gry - w ruinach Spugmay Keep [Mapa: 1]. Znajdziesz go na wzgórzu po lewej stronie, górującym nad całym budynkiem. Uważaj jednak, bo na dole przechadza się kilku żołnierzy, a obok samego zakładnika czai się snajper.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Jeśli będziesz trzymać się lewej strony lokacji i cały czas się czołgać, bez problemu wyminiesz wszystkich wrogów i podepniesz więźnia do balonu. Jeśli jednak zamierzasz narobić zamieszania, uważaj również na strzelca wyborowego siedzącego na dole obozu.

Nagroda: 80000 GMP.

Side Ops 34: Prisoner Extraction 08 - Uratuj więźnia 08

Tego jeńca znajdziesz w Afryce - musisz udać się do plantacji Bampeve na północy Angoli i zajrzeć do pierwszego betonowego budynku, który tam stoi [Mapa: 1]. W okolicy czai się kilku przeciwników, których na pewno nie uda ci się wyminąć - zbyt wielu z nich czai się przy drzwiach, przez które będziesz musiał przejść wyprowadzając więźnia.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Użyj pistoletu ze strzałkami usypiającymi aby pozbyć się najbliższych wrogów, a następnie uratuj zakładnika przy pomocy balonu ewakuacyjnego.

Nagroda: 90000 GMP.

Side Ops 35: Prisoner Extraction 09 - Uratuj więźnia 09

Tego więźnia znajdziesz w tej samej lokacji, w której walczyłeś z Quiet - czyli w ruinach Aabe Shifap w północnym Afganistanie [Mapa: 1]. Więzień leży samotnie w samym środku doliny, na otwartym terenie. Nie trzeba chyba wyjaśniać, że to pułapka.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Na wysoko położonych punktach dookoła doliny rozstawiło się czterech snajperów - ich położenie jest zmienne, ponieważ żołnierze dostosowują się do położenia Big Bossa. Używając lornetki lub czułego węchu psa jesteś w stanie ich zlokalizować i odpowiednio uciszysz.

Kiedy poradzisz już sobie z wojakami czyhającymi w zasadzce, możesz podbiec do więźnia i ewakuować go przy pomocy balonu.

Nagroda: 90000 GMP.

Side Ops 36: Prisoner Extraction 10 - Uratuj więźnia 10

Dziesiąty więzień znajduje się w pałacu Lamar Khaate w zachodnim Afganistanie [Mapa: 1]. Dotarcie do niego jest bardzo utrudnione, ponieważ dookoła zgromadziła się cała armia radzieckich żołnierzy, a sam więzień przetrzymywany jest w zamkniętej na klucz przyczepie z metalu.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Jedyne wejście do przyczepy prowadzi przez stalowe drzwi między dwoma żołdakami - nie da się więc zaliczyć misji zupełnie po cichu. Ponieważ na dachu pałacu znajdują się snajperzy, a obstawa więźnia jest bardzo liczna, konieczna jest dywersja.

1: W tym miejscu przetrzymywany jest więzień

Najlepiej zestrzelić lub uśpić snajpera z dużej odległości lub w inny sposób narobić namieszania, a następnie wykorzystać chwilę nieuwagi przeciwników i zakraść się do przyczepy. W tym momencie wystarczy wykraść jeńca i odstawić go do helikoptera ratunkowego.

Nagroda: 90000 GMP.

Side Ops 37: Prisoner Extraction 11 - Uratuj więźnia 11

Tym razem będzie dość nietypowo - więźnia znajdziesz leżącego na metalowej szopie na drodze między wioską Bwala ya Masa a posterunkiem numer 11 w północnozachodniej Angoli [Mapa: 1]. Nie strzegą go jednak żadni żołnierze - obaj zostali pożarci przez dwa szakale, które grasują w pobliżu. Uśpij lub zabij zwierzęta, a następnie wejdź po oponach na dach szopy i uratuj nieszczęśnika.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Jest całkiem prawdopodobne, że przez lokację będzie przejeżdżała ciężarówka z żołnierzami. Ponieważ na pewno zainteresują się zwłokami swoich rozszarpanych towarzyszy, możesz spodziewać się dłuższego postoju. Jeśli nie chcesz z nimi walczyć, postaraj się wykonać misję jak najszybciej.

Nagroda: 100000 GMP.

Side Ops 38: Prisoner Extraction 12 - Uratuj więźnia 12

Dwunasty więzień jest przetrzymywany na terenie przyczółku numer 17 w południowo zachodniej Angoli, nieopodal strefy przemysłowej Ngumba [Mapa: 1]. Żołnierze przetrzymują go pośród ruin, tuż obok koryta rzeki.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Teren jest mocno zamglony, dlatego nie powinieneś mieć problemu z dotarciem na miejsce - skradanie się w takich warunkach to bułka z masłem. Aby jeszcze bardziej ułatwić sobie zadanie, od razu wyeliminuj snajpera stojącego na wzgórzu po prawej stronie, a następnie uśpij trzech strażników stojących przy więźniu.

Podnieś jeńca i opuść teren - jeśli spróbujesz ewakuować go balonem z obszaru pokrytego mgłą, to istnieje szansa, że nieszczęśnik zginie w czasie transportu. Ponieważ chcesz tego uniknąć, weź go na plecy i wynieś w ten sposób z niebezpiecznej strefy.

Nagroda: 100000 GMP.

Side Ops 39: Prisoner Extraction 13 - Uratuj więźnia 13

Jeńca pilnuje aż ośmiu żołnierzy, którzy stale patrolują miejsce, w którym jest przetrzymywany. Znajdziesz go na wzgórzu między posterunkiem numer 3 a posterunkiem nr 5 w północnej Angoli, na południe od plantacji Bampeve [Mapa: 1].

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Więzień (a w zasadzie - więźniarka) został ukryty za półokrągłym kamieniem, przez co trudno go dostrzec. Wydobycie go w taki sposób, aby obejść wszystkich przeciwników jest praktycznie niewykonalne - prędzej czy później będziesz musiał jakiegoś wyeliminować.

Najwygodniej zrobić to przy użyciu snajperki - przeciwnicy są doskonale widoczni z równin dookoła, dlatego można się ich pozbyć z dużej odległości.

Nagroda: 100000 GMP.

Side Ops 40: Prisoner Extraction 14 - Uratuj więźnia 14

Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 21 i 22 misji głównego wątku fabularnego.

O ile sam więzień jest słabo chroniony, o tyle samo dotarcie do niego może ci przysporzyć pewnych problemów. Mężczyznę znajdziesz bowiem w wąskiej przełęczy [Mapa: 1] na południe od kopalni Kungenga w północnej Angoli [Mapa: 2].

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Na szczęście aby tam dotrzeć wcale nie musisz przedzierać się przez dobrze strzeżoną kopalnię. Zamiast tego obierz przeciwną trasę, kierując się z przyczółku numer 13 na północny wschód (to ta sama trasa, którą uciekałeś z dziećmi podczas misji Blood Runs Deep). Po krótkim czasie powinieneś dojrzeć wejście do kotliny, w której czyha ledwie kilku przeciwników.

Nagroda: 100000 GMP.

Side Ops 41: Prisoner Extraction 15 - Uratuj więźnia 15

Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 23 misji głównego wątku fabularnego.

Więzień znajduje się na terenie lotniska Nova Braga w zachodniej Angoli, w białym hangarze na południowym skraju lokacji [Mapa: 1]. Aby się tam dostać, będziesz musiał złamać zamek w którejś z bramek okalających zabudowania lub przeskoczyć przez płot w miejscach, gdzie nie jest zabezpieczony drutem kolczastym.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Więźnia przez cały czas pilnuje pięciu strażników - dwóch stoi przy bramie wejściowej, dwóch obchodzi budynek dookoła, a jeden czai się w środku. Postaraj się ich zneutralizować, a następnie wydobądź więźnia i uratuj go przy pomocy balonu.

Nagroda: 100000 GMP.

Side Ops 42: Prisoner Extraction 16 - Uratuj więźnia 16

Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 25 misji głównego wątku fabularnego.

Więzień jest przetrzymywany w szopie przy północnej bramie wjazdowej do stacji Munoko ya Nioka w południowej Angoli [Mapa: 1].

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

W obozie znajduje się spory oddział wrogich żołnierzy, a cały teren jest stale patrolowany przez helikopter wiszący w powietrzu. Postaraj się więc zachować jak najdyskretniej lub wyposaż się w wyrzutnię rakiet i od razu zestrzel pojazd.

Nagroda: 100000 GMP.

Side Ops 43: Prisoner Extraction 17 - Uratuj więźnia 17

Kolejnego z więźniów znajdziesz u podnóża wzgórza, na wschód od kopalni Kungenga w północno-wschodniej Angoli [Mapa: 1]. Przybywając na miejsce szybko spostrzeżesz się, że przygotowano na ciebie pułapkę - w lokacji aż roi się od żołnierzy, a dwóch z nich stale obserwuje okolicę przy pomocy snajperek. To właśnie od tej dwójki powinieneś rozpocząć oczyszczanie terenu.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Kiedy poradzisz sobie z przeciwnikami, podejdź do niewielkiej chatki na południowym skraju lokacji - to właśnie w niej znajdziesz więźnia. Ponieważ domku strzeże trzech wojaków, będziesz musiał ich zneutralizować.

Nagroda: 100000 GMP.

Side Ops 44: Prisoner Extraction 18 - Uratuj więźnia 18

Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 31 misji głównego wątku fabularnego.

Poszukiwaną dziewczynę znajdziesz w wiosce Sakhra Ee we wschodnim Afganistanie, w jednej z chat w samym centrum lokacji [Mapa: 1]. Spodziewaj się dużej ilości wrogich żołnierzy, którzy przechadzają się po terenie całego miasteczka.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Kobieta została uwięziona w domku strzeżonym przez czterech wojaków - trzech znajduje się w środku, a jeden przy drzwiach wyjściowych. Możesz dostać się do niej przez okno, ale zbijając szybę z pewnością wzbudzisz zainteresowanie wrogów - dlatego lepiej zacząć od ich eliminacji, a dopiero potem przejść do misji ratunkowej.

Nagroda: 120000 GMP.

Side Ops 45: Prisoner Extraction 19 - Uratuj więźnia 19

Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 32 misji głównego wątku fabularnego.

Podczas tej misji musisz udać się do bazy OKB Zero w północno-wschodnim Afganistanie - tej samej, w której wykonałeś ostatnią misję pierwszego aktu. Poszukiwanego więźnia znajdziesz w magazynie po lewej stronie, zaraz za drugą bramą [Mapa: 1]. Prowadzą do niego zamknięte, czerwone drzwi, które możesz otworzyć za pomocą wytrychu.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Podobnie jak w finalnym zadaniu głównego wątku fabularnego, tak i tym razem czeka cię spotkanie z całą armią przeciwników. Możesz ich łatwo uniknąć używając karabinu snajperskiego oraz trzymając się lewej strony lokacji - wystarczy skorzystać z drabin zatopionych w murach twierdzy oraz pionowych pęknięć umożliwiających wspinaczkę.

Nagroda: 180000 GMP.

Side Ops 46: Prisoner Extraction 20 - Uratuj więźnia 20

Uwaga! Zadanie staje się dostępne dopiero po zaliczeniu 35 misji głównego wątku fabularnego.

To już ostatnia misja z serii dotyczącej ratowania więźniów. Nie różni się zbytnio od pozostałych - musisz dotrzeć do stacji Munoko ya Nioka [Mapa: 1] w południowej Angoli i wydobyć stamtąd jeńca.

Możesz także pobrać mapę na dysk lub otworzyć ją w nowym oknie.

Obóz jest strzeżony przez kilkunastu strażników, a nad bazą nieustannie lata helikopter. Istnieje szansa, że uda ci się zakraść do środka w niepostrzeżony sposób, ale najpewniej sprowokujesz walkę i będziesz musiał zestrzelić pojazd - dlatego weź ze sobą wyrzutnię rakiet.

Więźnia znajdziesz w centralnej części obozu - kobieta leży w żółtej szopie. Uratuj ją, a następnie opuść teren misji.

Nagroda: 200000 GMP.

Następnie: Metal Gear Solid 5 - Misje poboczne: Side Ops (47-60)

Powrót do spisu treści: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain - Poradnik, Solucja - opis przejścia, wszystkie misje i sekrety

Komentarze