Mass Effect 1 - Poradnik, Solucja

Opis przejścia, wszystkie misje poboczne, wskazówki i sekrety.

Witamy w poradniku do gry Mass Effect 1 - pierwszej części trylogii opowiadającej o losach komandora Sheparda i jednej z najpopularniejszych gier SF w historii. Mimo że pełna akcji, gra jest również rozbudowanym RPG, pozwalającym rozwijać swoją postać w różnych kierunkach i korzystać z wielu umiejętności.

W niniejszym opracowaniu znajdziesz informacje związane z mechaniką i rozgrywką, walką i drużyną. Przygotowaliśmy także opis wszystkich misji głównych oraz zadań pobocznych, a także podpowiedzi, co do istniejących romansów, artefaktów i minerałów.

Gra wchodzi w skład nadchodzącego wznowienia Mass Effect: Edycja Legendarna (Legendary Edition), które zaproponuje ulepszoną oprawę wizualną, wyższą rozdzielczość oraz poprawione efekty świetlne.

Porady na start

Zaczynamy od wyjaśnienia podstaw. To kluczowe elementy mechaniki gry, które warto poznać rozpoczynając zabawę.

Misje główne i Przydziały

Ten rozdział zawiera kompletny opis przejścia Mass Effect 1, wraz z ilustracjami i dokładnym przedstawieniem wszystkich misji.

Misje poboczne i romanse

W tej sekcji znajdziesz kompletny opis misji w Niezbadanym Świecie, a także możliwości romansów z postaciami, które napotkasz w grze.

Pozostałe poradniki do trylogii Mass Effect

Interfejs i oznaczenia na ekranie

Poniżej znajduje się wyjaśnienie oznaczeń pojawiających się na ekranie, które składają się na interfejs (HUD).

interfejs
  • Rodzaj broni i wskaźnik przegrzania (1) - pokazuje, w jaką broń jest wyposażony bohater, a także poziom jej przegrzania w momencie prowadzenia ognia.
  • Informacja o zdrowiu (2) - można tu sprawdzić poziom tarcz, a także zdrowia głównego bohatera i jego kompanów.
  • Ilość medi-żelu (3) - czyli substancji pozwalającej leczyć rany podczas rozgrywki.
  • Liczba granatów (4) - pokazuje, ile granatów jest na wyposażeniu bohatera.
  • Menu podręczne (5) - pokazuje umiejętności, z których można korzystać bez konieczności wchodzenia do menu zarządzania drużyną. Można tu przeciągać różne zdolności rozwinięte u bohatera.
  • Celownik (6) - pokazuje celownik broni, z której korzysta bohater. Im większy okręg, tym większy rozrzut pocisków.
  • Informacje o wrogu (7) - pokazuje poziom tarcz i zdrowie namierzonego rywala.
  • Minimapa (8) - możesz dzięki niej widzieć punkty zaznaczone na głównej mapie oraz pozycję rywali.

Wskazówki dla początkujących

Poniżej znajduje się kilka przydatnych informacji, z którymi warto zapoznać się przed przystąpieniem do rozgrywki.

Eksploracja

Podczas przemierzania poszczególnych lokacji warto korzystać z mapy, która jest dostępna z poziomu głównego menu lub po wciśnięciu klawisza M (w wersji PC). Na mapach zaznaczanych jest wiele informacji związanych między innymi z celami misji, ważnymi postaciami czy miejscami, w których można rozpocząć jakieś zadanie. Ponadto na odwiedzanych planetach często można natknąć się na znaki zapytania symbolizujące nieodkryte miejsca, które mogą kryć jakieś tajemnice. Z map warto też korzystać jeśli zgubiliśmy się w jakiejś większej lokacji, np. Cytadeli. Z ich pomocą z łatwością trafimy do wybranej lokacji.

Prowadzenie walki

Pojedynki są nieodłącznym elementem Mass Effecta. Warto więc zapoznać się z kilkoma wskazówkami, które ułatwią jej prowadzenie.

Osłony

W trakcie walki najważniejszą rolę, zwłaszcza na wyższych poziomach trudności, odgrywają osłony. Są to wszelkiego rodzaju obiekty pokroju ścian, murków czy kontenerów, do których możemy przylgnąć (poprzez wciśnięcie klawisza akcji) i ochronić się w ten sposób przed wrogim ostrzałem. Należy pamiętać, że samo podejście do osłony nie zawsze wystarczy. Jeśli jest to niski obiekt, to trzeba dodatkowo ukucnąć.

Kiedy znajdziemy się już za osłoną nic nie stoi na przeszkodzie, aby ostrzeliwać zza niej wrogów. Trzeba tylko podejść do którejś z krawędzi (lub nieco wstać się, jeśli to niski obiekt) i przyłożyć celownik do oka. Bohater wychyli się wtedy zza osłony i będzie miał możliwość przycelowania w przeciwnika. Nie pozostawaj jednak w tej pozycji zbyt długo, ponieważ narazisz się na wrogi ostrzał. Pod żadnym pozorem nie pozostawaj zbyt długo na otwartej przestrzeni. Przy silniejszych przeciwnikach zostaniesz bowiem momentalnie zabity.

Przegrzanie broni

W Mass Effect nie uświadczymy typowych pocisków, przez co nie musimy obawiać się o zapasy amunicji. Należy jednak zwracać baczną uwagę na pasek przegrzania broni znajdujący się w lewym dolnym narożniku. Jeżeli dojdzie do maksymalnego punktu, to będziemy musieli odczekać kilkanaście sekund, aż poziom ciepła spadnie do zera. W tym czasie będziemy stanowić dość łatwy cel dla oponentów.

Różne typy oręża przegrzewają się w nieco inny sposób. W karabinach szturmowych następuje to stopniowo przy oddawaniu długich serii, z kolei przy snajperkach, pistoletach i strzelbach w momencie, gdy pociągamy spust zbyt często. Dlatego w przypadku karabinów najlepiej strzelać krótkimi seriami (pozwoli to także uniknąć dużego odrzutu), natomiast w pozostałych rodzajach broni odczekać chwilę między kolejnymi strzałami.

Radar

W trakcie prowadzenia walki warto korzystać radaru znajdującego się w prawym dolnym narożniku. Na czerwono są na nim zaznaczani przeciwnicy, dzięki czemu możesz szybko ocenić ich rozmieszczenie i liczebność. Pamiętaj jednak, że radary mają ograniczony zasięg, a ponadto zdarzają się miejsca, w których po prostu wariują nie pokazując żadnych przydatnych danych. Mimo tego warto czasami spojrzeć w narożnik ekranu.

Menu bojowe

Czasami zdarza się, że bitwa przybiera nieoczekiwany obrót. Warto wtedy złapać chwilę oddechu korzystając z menu bojowego. Dzięki niemu bardzo mocno spowolnisz czas, a ponadto będziesz mógł zerknąć na uzbrojenie i zdolności swoje oraz kompanów z oddziału. Jeśli wszedłeś z drużyną do kompleksu z ciasnymi pomieszczeniami, a każdy posiada w rękach karabin maszynowy, to może warto pomyśleć o zmianie uzbrojenia na strzelby. Z menu możesz ponadto wskazywać towarzyszom, z których umiejętności mają w danej chwili skorzystać (pod warunkiem, że akurat się one nie odnawiają).

Skład drużyny

Podczas dobierania członków drużyny na misję najlepiej kierować się ich wszechstronnością. Każda z postaci specjalizuje się w trzech głównych kategoriach: walce, technice i biotyce (oczywiście istnieją też klasy pośrednie łączące cechy dwóch różnych specjalizacji). Różnorodność oddziału sprawia, że będziemy przygotowani na wiele sytuacji w trakcie wykonywania misji.

Przykładowo moce biotyczne stanowią świetne uzupełnienie tradycyjnych broni w trakcie walki. Jednak bez rozwiniętego inżyniera nie będziemy w stanie uporać się nawet z prostymi zabezpieczeniami, przez co możemy stracić okazję do zdobycia przydatnych przedmiotów, broni, a czasami zaprzepaścić nawet informacje umożliwiające rozpoczęcie lub zakończenie jakiegoś zadania. Dlatego optymalnym rozwiązaniem w przypadku bohatera klasy adept jest uzupełnienie drużyny wojownikiem (np. Wreksem) i technikiem (np. Tali).

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

Autor

Michał Basta

Michał Basta

Senior Guide Writer

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami