Mass Effect 1 - Poradnik

Poradnik do Mass Effect 1 (100% ukończenia gry): Początki Sheparda, wszystkie misje główne oraz poboczne.

Witamy w obszernym poradniku i solucji do gry Mass Effect 1, pierwszej części trylogii opowiadającej o losach komandora Sheparda. Znajdziesz tu informacje związane z podstawami rozgrywki dotyczącymi między innymi sterowania, walki i drużyny. W skład poradnika wchodzi również opis wszystkich misji głównych oraz zadań pobocznych, a także dodatkowe informacje związane z romansami i szukaniem artefaktów i minerałów.

Spis treści

Mass Effect 1 - Sterowanie
Mass Effect 1 - Tworzenie postaci i system moralności
Mass Effect 1 - Klasy postaci

Opis przejścia wątku głównego i przydziałów

Mass Effect 1 - Prolog
Mass Effect 1 - Cytadela po raz pierwszy
Mass Effect 1 - Cytadela: Przydziały
Mass Effect 1 - Znajdź Liarę T'Soni (Therum)
Mass Effect 1 - Feros: Atak gethów
Mass Effect 1 - Feros: Przydziały
Mass Effect 1 - Noveria: Zainteresowanie gethów
Mass Effect 1 - Noveria: Przydziały
Mass Effect 1 - Drugie odwiedziny Cytadeli
Mass Effect 1 - Virmir
Mass Effect 1 - Virmir: Przydziały
Mass Effect 1 - Trzeci pobyt na Cytadeli i nowe przydziały
Mass Effect 1 - Ilos: Znajdź kanał
Mass Effect 1 - Finał na Cytadeli

Niezbadany Świat

Mass Effect 1 - Niezbadany Świat - Misje
Mass Effect 1 - Artefakty
Mass Effect 1 - Surowce, pierwiastki, gazy

Romanse i misje dodatkowe

Mass Effect 1 - Niezbadany Świat - Romanse
Mass Effect 1 - Niezbadany Świat - Misje związane z kompanami
Mass Effect 1 - Niezbadany Świat - Misje związane z pochodzeniem

Mass Effect 1 - Kody i tipsy

Trylogia Mass Effect

Mass Effect 1 - Poradnik
Mass Effect 2 - Poradnik
Mass Effect 3 - Poradnik

-

Eksploracja

Podczas przemierzania poszczególnych lokacji warto korzystać z mapy, która jest dostępna z poziomu głównego menu lub po wciśnięciu klawisza M (w wersji PC). Na mapach zaznaczanych jest wiele informacji związanych między innymi z celami misji, ważnymi postaciami czy miejscami, w których można rozpocząć jakieś zadanie. Ponadto na odwiedzanych planetach często można natknąć się na znaki zapytania symbolizujące nieodkryte miejsca, które mogą kryć jakieś tajemnice. Z map warto też korzystać jeśli zgubiliśmy się w jakiejś większej lokacji, np. Cytadeli. Z ich pomocą z łatwością trafimy do wybranej lokacji.

Prowadzenie walki

Pojedynki są nieodłącznym elementem Mass Effecta. Warto więc zapoznać się z kilkoma wskazówkami, które ułatwią jej prowadzenie.

Osłony

W trakcie walki najważniejszą rolę, zwłaszcza na wyższych poziomach trudności, odgrywają osłony. Są to wszelkiego rodzaju obiekty pokroju ścian, murków czy kontenerów, do których możemy przylgnąć (poprzez wciśnięcie klawisza akcji) i ochronić się w ten sposób przed wrogim ostrzałem. Należy pamiętać, że samo podejście do osłony nie zawsze wystarczy. Jeśli jest to niski obiekt, to trzeba dodatkowo ukucnąć.

Kiedy znajdziemy się już za osłoną nic nie stoi na przeszkodzie, aby ostrzeliwać zza niej wrogów. Trzeba tylko podejść do którejś z krawędzi (lub nieco wstać się, jeśli to niski obiekt) i przyłożyć celownik do oka. Bohater wychyli się wtedy zza osłony i będzie miał możliwość przycelowania w przeciwnika. Nie pozostawaj jednak w tej pozycji zbyt długo, ponieważ narazisz się na wrogi ostrzał. Pod żadnym pozorem nie pozostawaj zbyt długo na otwartej przestrzeni. Przy silniejszych przeciwnikach zostaniesz bowiem momentalnie zabity.

Przegrzanie broni

W Mass Effect nie uświadczymy typowych pocisków, przez co nie musimy obawiać się o zapasy amunicji. Należy jednak zwracać baczną uwagę na pasek przegrzania broni znajdujący się w lewym dolnym narożniku. Jeżeli dojdzie do maksymalnego punktu, to będziemy musieli odczekać kilkanaście sekund, aż poziom ciepła spadnie do zera. W tym czasie będziemy stanowić dość łatwy cel dla oponentów.

Różne typy oręża przegrzewają się w nieco inny sposób. W karabinach szturmowych następuje to stopniowo przy oddawaniu długich serii, z kolei przy snajperkach, pistoletach i strzelbach w momencie, gdy pociągamy spust zbyt często. Dlatego w przypadku karabinów najlepiej strzelać krótkimi seriami (pozwoli to także uniknąć dużego odrzutu), natomiast w pozostałych rodzajach broni odczekać chwilę między kolejnymi strzałami.

Radar

W trakcie prowadzenia walki warto korzystać radaru znajdującego się w prawym dolnym narożniku. Na czerwono są na nim zaznaczani przeciwnicy, dzięki czemu możesz szybko ocenić ich rozmieszczenie i liczebność. Pamiętaj jednak, że radary mają ograniczony zasięg, a ponadto zdarzają się miejsca, w których po prostu wariują nie pokazując żadnych przydatnych danych. Mimo tego warto czasami spojrzeć w narożnik ekranu.

Menu bojowe

Czasami zdarza się, że bitwa przybiera nieoczekiwany obrót. Warto wtedy złapać chwilę oddechu korzystając z menu bojowego. Dzięki niemu bardzo mocno spowolnisz czas, a ponadto będziesz mógł zerknąć na uzbrojenie i zdolności swoje oraz kompanów z oddziału. Jeśli wszedłeś z drużyną do kompleksu z ciasnymi pomieszczeniami, a każdy posiada w rękach karabin maszynowy, to może warto pomyśleć o zmianie uzbrojenia na strzelby. Z menu możesz ponadto wskazywać towarzyszom, z których umiejętności mają w danej chwili skorzystać (pod warunkiem, że akurat się one nie odnawiają).

Skład drużyny

Podczas dobierania członków drużyny na misję najlepiej kierować się ich wszechstronnością. Każda z postaci specjalizuje się w trzech głównych kategoriach: walce, technice i biotyce (oczywiście istnieją też klasy pośrednie łączące cechy dwóch różnych specjalizacji). Różnorodność oddziału sprawia, że będziemy przygotowani na wiele sytuacji w trakcie wykonywania misji.

Przykładowo moce biotyczne stanowią świetne uzupełnienie tradycyjnych broni w trakcie walki. Jednak bez rozwiniętego inżyniera nie będziemy w stanie uporać się nawet z prostymi zabezpieczeniami, przez co możemy stracić okazję do zdobycia przydatnych przedmiotów, broni, a czasami zaprzepaścić nawet informacje umożliwiające rozpoczęcie lub zakończenie jakiegoś zadania. Dlatego optymalnym rozwiązaniem w przypadku bohatera klasy adept jest uzupełnienie drużyny wojownikiem (np. Wreksem) i technikiem (np. Tali).

-