Średniowiecze to okres, w którym nie każdy był w stanie pochwalić się umiejętnością czytania. Także Henryk nie posiadł jeszcze tej zdolności, lecz w grze możemy to bardzo łatwo zmienić. Co bardzo ważne, umiejętność czytania pozwoli na ukończenie niektórych misji, a także rozszerzy wachlarz umiejętności. Przykładowo, bez umiejętności czytania utrudniona jest alchemia.

Misja Potężniejsze niż miecz pojawi się w dzienniku zadań automatycznie wraz z postępem głównego wątku lub po odwiedzeniu miejscowości Użyce i porozmawianiu z jakimkolwiek tamtejszym mieszkańcem.

Aby nauczyć się czytać, musisz ruszyć daleko na północ, właśnie do miejscowości Użyce. Jeśli jesteś świeżo po rozpoczęciu zabawy musisz wiedzieć, że bez konia podróż będzie bardzo długa i monotonna. Dobrze jest mieć więc wierzchowca.

Znajdując się w Użycach musisz podążać za znacznikiem misji, gdzie porozmawiasz z miejscowym skrybą (1). Prawdopodobnie znajdziesz go w jego domostwie, chociaż może być poza jego obrębem.

kingdom_come_deliverance_poradnik_052
Skryba w Użycach nauczy cię czytać.

W rozmowie z mężczyzną powiedz, że chciałbyś nauczyć się czytać. Jeśli jesteś gotowy, wyraź chęć, ale i pamiętaj, że będzie cię to kosztować 50 groszy. Jeśli nie posiadasz przy sobie takiej kwoty, możesz odwiedzić któregoś z miejscowych kupców i pozbyć się niepotrzebnych przedmiotów. Z wymaganą kwotą wróć do skryby, który po otrzymaniu zapłaty rozpocznie naukę.

Po scence przerywnikowej, która będzie też stanowiła znaczne przyspieszenie czasu w grze, będziesz musiał pokazać, czego nauczyłeś się do tej pory. W pierwszej kolejności musisz przeczytać księgę (2) znajdującą się na stole.

Po otwarciu księgi sam zobaczysz, że twoje umiejętności czytania nie stoją jeszcze na najwyższym poziomie. Postaraj się jednak wyciągnąć z tekstu jak najwięcej i porozmawiaj ze skrybą, który przepyta cię z treści. Wybierz ostatnią opcję dialogową, a więc to, że chciwość nie popłaca. Teraz sięgnij po drugą księgę (3), znajdującą się po prawej od pierwszej.

Tym razem tekst będzie po łacinie. Po zapoznaniu się z treścią wróć raz jeszcze do skryby i wybierz następującą odpowiedź:

  • Nullus est liber tam malus, ut non aliqua parte prosit.

To jednocześnie małe mrugnięcie okiem do gracza i samej postaci Henryka, gdyż porzekadło oznacza popularną sentencję Nie ma książki tak złej, że z żadnej części nie ma pożytku. Co ciekawe, wraz z udzieleniem prawidłowej odpowiedzi misja dobiegnie końca, a Henryk będzie potrafił czytać. Przynajmniej w małym stopniu.

Reklama

O autorze

Jerzy Daniłko

Jerzy Daniłko

Redakcja Eurogamer.pl

Jerzy jest redaktorem naczelnym Eurogamer.pl. Z serwisem współpracuje od początku, a w ostatnim czasie nadzorował pracę działu poradników. Relaksuje się gotując i jeżdżąc autem w długie trasy. Nie lubi nudy, zastojów i głośnych sąsiadów.

Więcej artykułów od Jerzy Daniłko