Jak przystało na rozbudowaną grę fabularną, Kingdom Come: Deliverence oferuje możliwość podjęcia wielu różnych rodzajów czynności. Jedną z nich jest możliwość włamywania się do zamków, co jest szczególne przydatne, jeśli preferujemy cichy styl gry i skupiamy się bardziej na cichym rozwiązywaniu problemów, niż korzystaniu z siły.

Jednak umiejętności otwierania zamków, chociażby w stopniu podstawowym, mogą się przydać tak naprawdę każdemu bohaterowi. W ten sposób możemy bowiem dotrzeć do niedostępnych miejsc albo włamać się do skrzyń z cennymi przedmiotami. W ten sposób można się szybko wzbogacić, a nawet rozwiązać niektóre zadania.

Podstawowe umiejętności związane z włamywaniem zdobędziesz już podczas pierwszej misji o nazwie Niespodziewana wizyta, o ile zgadasz się z chłopakami, od których otrzymasz wytrychy. Druga taka możliwość pojawia się, jeśli porozmawiasz z młynarzem Peszkiem w jednym z kolejnych zadań głównych.

Aby skutecznie korzystać z możliwości włamywania się do zamków należy posiadać wytrych, a najlepiej kilka wytrychów. Każda nieudana próba otworzenia zamka kończy się bowiem złamaniem wytrycha, a bez nich nie jesteś w stanie nic zrobić.

Jak otwierać zamki w Kingdom Come Deliverance

Po zdobyciu wytrycha (początkowo od Fritza lub młynarza Peszka, potem możesz je kupować u handlarzy lub znajdować chociażby w skrzyniach) podejdź do drzwi lub skrzyni, do których chcesz się włamać.

wlam1
W prawym dolnym narożniku zobaczysz, jak trudno otworzyć dany zamek.

Kiedy to uczynisz w prawym dolnym narożniku (obrazek powyżej) pojawi się informacja o tym, jak trudno dany zamek sforsować. Jeśli okaże się, że próba będzie zbyt trudna, to bohater nie będzie mógł nawet jej rozpocząć.

Dlatego na początku staraj się włamywać tylko do zamków oznaczonych jako bardzo łatwe albo łatwe. Dzięki temu z czasem rozwiniesz u bohatera umiejętność Włamywanie, przez co otwieranie kolejnych zamków będzie stopniowo stawać się coraz prostsze.

zamek
Sposób otwierania zamków.

W momencie rozpoczęcia włamywania się do zamku automatycznie rozpocznie się mini-gra. Jeśli ją zaliczysz, to zamek zostanie otwarty. W przeciwnym razie doprowadzisz do złamania wytrycha.

Co należy robić podczas mini-gry z otwieraniem zamków?

Zacznij operować kursorem (1 na obrazku powyżej) z wykorzystaniem myszki lub prawego analogu (celem jest dotarcie do żółtego punktu - patrz punkt 3).

Zwróć uwagę, że im bliżej jesteś miejsca z żółtym kolorem, tym punkt w środku wskaźnika staje się większy (2 na obrazku powyżej).

Zlokalizuj miejsce, gdzie kursor stanie się żółtym punktem (3 na obrazku powyżej).

Wciśnij i przytrzymaj teraz klawisz (4 na obrazku powyżej) odpowiedzialny za ruch zamka (w przypadku konsol zacznij przesuwać lewy analog - najlepiej od „godziny 11” kierując się w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara).

Jednocześnie przesuwaj wskaźnik (myszką lub prawym analogiem) płynnym ruchem tak, aby cały czas był na żółtym polu (5 na obrazku powyżej).

Kiedy wykonasz w ten sposób niemal cały obrót, to zamek zostanie otwarty.

Na czym polega trudność? Na ciągłym, płynnym przemieszczeniu kursora tak, aby stale był na żółtym polu. Jeśli zjedziesz na bok, to kursor stanie się szary i zacznie się trząść, co utrudni powrót na ścieżkę z żółtym punktem. Jeżeli sytuacja ta będzie trwała zbyt długo, to wytrych pęknie. Możesz go uratować puszczając klawisz odpowiedzialny za ruch zamka, jednak wtedy musisz całą próbę rozpoczynać od nowa.

Chociaż całość może wydawać się dość prosta, to w praktyce często jest zupełnie inaczej. Mini-gra wymaga sporo umiejętności, a nauka z pewnością skończy się wieloma połamanymi wytrychami. Jak można ułatwić sobie życie? Chociażby trzymając się kilku wskazówek.

Wskazówki do otwierania zamków w Kingdom Come Deliverance

  • W miarę możliwości staraj się przed każdym włamaniem zapisać stan gry. Więcej na ten temat w dziale poświęconym temu zagadnieniu.
  • Staraj się zawsze mieć na wyposażeniu przynajmniej kilka wytrychów.
  • Nie zrażaj się początkowymi porażkami - zarówno grający, jak i bohater posiadają małe umiejętności, dlatego ważne jest otwieranie coraz większej liczby zamków. Z czasem stanie się to prostsze.
  • Jeśli zdecydowałeś się na naukę otwierania zamków u młynarza Peszka i nie możesz poradzić sobie ze skrzynią, to zignoruj ją. Z dziwnych przyczyn zamek ten jest naprawdę trudny do otwarcia. Nieotworzenie skrzyni nie będzie niosło za sobą żadnych konsekwencji, a wytrychy, które podaruje młynarz, możesz spożytkować na naukę w innych miejscach.
  • Zawsze wybieraj zamki o bardzo łatwym lub łatwym poziomie otwierania. Na innych tylko niepotrzebnie stracisz wytrychy, a do próby włamania się do bardzo trudnych bohater nawet nie podejdzie.
  • Wydaje się, że nieco łatwiej otworzyć zamek, jeśli żółty punkt jest osadzony bliżej środka zamka. A ponieważ rezygnacja z próby powoduje, że punkt ten jest generowany losowo jeszcze raz, dlatego możesz zaczynać od nowa tak długo, aż trafisz na najwygodniejszy punkt.
  • Jeśli chcesz na poważnie zainteresować się tematyką otwierania zamków, to inwestuj w umiejętności z kategorii Włamywanie. Na początek szczególnie cenną zdolnością jest Wytrzymały wytrych, dzięki któremu wytrychy są dwa razy bardziej wytrzymałe.

Przy tym wszystkim pamiętaj o tym, że włamywanie się do zamków jest przestępstwem i jeśli zostaniesz na tym przyłapany przez świadka lub świadków, to spróbują przeszkodzić bohaterowi albo pobiegną po straże. Oczywiście wpłynie to również negatywnie na reputację w danym miejscu.

Włamywanie się bez mini-gry (mod Easy Lockpicking)

Jeżeli mini-gra związana z włamywaniem się do zamków wydaje się za trudna i chcesz ją pominąć, to istnieje taka możliwość. W tym celu można pobrać modyfikację do gry o nazwie Easy Lockpiking.

Zainstalowanie powyższej modyfikacji nie oznacza, że otworzysz każdy zamek w grze. Będzie to możliwe tylko w przypadku tych, do których bohater ma odpowiednio rozwiniętą umiejętność Włamywanie. Warto przy tym dodać, że otwieranie zamków adekwatnych do poziomu gracza zapewnia punkty doświadczenia i rozwój tej cechy. Dzięki temu z czasem możemy włamywać się do coraz trudniejszych mechanizmów.

Poniżej znajdują się poziomy oraz zamki, jakie możemy przy ich pomocy otwierać (według autora modyfikacji):

  • Poziomy 0-5 - zamki o bardzo łatwym poziomie trudności.
  • Poziomy 5-10 - zamki o łatwym poziomie trudności.
  • Poziomy 10-15 - zamki o trudnym poziomie trudności.
  • Poziomy 15 i powyżej - zamki o bardzo trudnym poziomie trudności.
mod_lock
Sposób instalacji moda Easy Lockpicking.

Aby zainstalować powyższego moda, dzięki któremu przy próbie otwierania zamków nie będzie pojawiać się mini-gra, należy wykonać następujące kroki:

  1. Przejdź na stronę moda Easy Lockpicking.
  2. Pobierz plik - kliknij Manual Download (1 na obrazku powyżej).
  3. Zapisz archiwum w katalogu gry oznaczonym jako Data (domyślna ścieżka C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\KingdomComeDeliverance\ - gdzie C: to oznaczenie partycji) - 2 na obrazku powyżej.
  4. Wypakuj plik zzz_dubh_EasyLockpicking.pak (3 na obrazku powyżej) do folderu Data (4 na obrazku powyżej).

Pamiętaj, że taka modyfikacja może nie tylko uszkodzić twój zapis stanu gry, ale może także działać przy kolejnej aktualizacji gry.

Reklama

O autorze

Michał Basta

Michał Basta

Redakcja Eurogamer.pl

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Więcej artykułów od Michał Basta

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały

Kingdom Come Deliverance - Pod osłoną nocy

Misja główna: zakradamy się do zamku w Talmberku nocą.

Kingdom Come Deliverance - Odwet, Z deszczu pod rynnę

Misja główna: najazd na fort Wranik.

Red Dead Redemption 2 - nieznajome osoby: Droga artysty

Charles Chatenay, charyzmatyczny malarz i rysownik.

Tegoroczny październik najlepszym dla branży gier w USA

Pod względem wygenerowanych przychodów.