Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Half-Life: Alyx - premiera i najważniejsze informacje

Fabuła, rozgrywka, wspierany sprzęt VR.

Half-Life: Alyx to najnowsza odsłona cyklu od Valve, zapowiedziana 15 lat po premierze drugiej części. To także gra tworzona z myślą o wirtualnej rzeczywistości - nie będzie dostępna na tradycyjnych platformach, więc wymagane jest posiadanie gogli VR na PC.

Deweloperzy podkreślają, że produkcja nie działałaby dobrze i nie oferowała odpowiednich doświadczeń, gdyby została udostępniona jako klasyczna produkcja nie korzystająca z rzeczywistości wirtualnej.

Prace nad Half-Life: Alyx trwały wiele lat, a twórcy zapewniają, że to pełnoprawna produkcja, która zaoferuje ponad 10 godzin rozgrywki w kampanii fabularnej dla jednego gracza.

  • Premiera: marzec 2020
  • Platforma: PC VR (Oculus Rift, HTC Vive, Valve Index, WMR)
  • Wersja językowa: angielska
  • Producent: Valve
  • Wydawca: Valve

Premiera gry

Half-Life: Alyx zadebiutuje w marcu 2020 roku - dzienna data premiery nie jest jeszcze znana. Gra będzie dostępna na wszystkich urządzeniach wspierających Steam VR, a więc na Oculus Rift, Oculus Quest z kablem Link, HTC Vive, Valve Index i goglach Windows Mixed Reality.

Wszyscy posiadacze Valve Index (a także ci, którzy kupią urządzenie przed końcem 2020 roku) otrzymają Half-Life: Alyx za darmo. Strzelanka automatycznie zostanie dodana do ich biblioteki Steam.

Valve nie oferuje żadnych dodatków do zamówień przedpremierowych ani żadnych specjalnych edycji gry.


Historia i postacie

Half-Life: Alyx to prequel Half-Life'a 2. Akcja osadzona jest niedługo po tym, jak siły opresyjnego Kombinatu wygrały błyskawiczną wojnę z obrońcami ludzkości i w praktyce przejęły władzę na Ziemi.

Pierwszy zwiastun jasno wskazuje, że historia rozegra się przede wszystkim w City 17, mieście, które kojarzymy z drugiej odsłony. Cytadela jest dopiero w trakcie budowy, a siły porządkowe starają się oczyścić lokację z niebezpiecznych kosmitów.

Główna bohaterka to oczywiście tytułowa Alyx Vance, także znana z Half-Life 2. Nie wiadomo, co będzie jej głównym celem, ale prawdopodobnie pomożemy jej uformować oficjalny ruch oporu w mieście.

Niektóre linie dialogowe w pierwszym zwiastunie sugerują, że możemy oczekiwać pewnych nawiązań do Half-Life 2: Episode 2. Twórcy radzą nawet, by gracze zapoznali się z tym epizodem przed zagraniem w Alyx.

Nie wiadomo jeszcze, czy w grze pojawi się Gordon Freeman.

Zagrożenie dla bohaterki stanowią znani już żołnierze sił Kombinatu z różnymi rodzajami wyposażenia. Powracają też kosmici - headcraby i tworzone przez nie zombie. Doczekamy się również nowych odmian tych stworów.


Rozgrywka

Half-Life: Alyx to strzelanka FPP, w której przyjdzie nam też od czasu do czasu rozwiązać prostą zagadkę środowiskową, by znaleźć przejście czy jakiś przedmiot. Pod tym względem przypomina więc poprzednie części cyklu.

Twórcy zbudowali całą grę z myślą o wirtualnej rzeczywistości - projekt nie zaczynał nawet jako gra z cyklu Half-Life, tylko jako produkcja VR. Elementy rozgrywki są ściśle powiązane z wirtualną przestrzenią i możliwymi interakcjami.

Valve ponownie stawia na fizykę obiektów. Bohaterka może realistycznie przesuwać różne przedmioty, choćby po to, by znaleźć amunicję na półce. Może też odpychać przeciwników, czy odrywać od siebie przerażające headcraby.

Dużą rolę odegrają rękawice gravity gloves, dzięki którym przyciągniemy broń czy zabierzemy granat przeciwnikowi z dystansu. Alyx jest projektantką gravity guna z Half-Life 2, więc nic dziwnego, że stworzyła dla siebie podobnie działające rękawice.

Warto zaznaczyć, że w Alyx można grać na siedząco i na stojąco, a także w trybie roomscale, czyli z opcją faktycznego poruszania się. Valve chce, by posiadacze wszystkich gogli VR na PC mogli cieszyć się grą, więc przygotowali dużo sposobów zabawy.

To samo dotyczy też poruszania się w grze. Dostępna jest zarówno opcja tradycyjnego ruchu bohaterki, poprzez poruszanie analogiem. Jest też jednak opcja poruszania się przez teleportację - kiedy to wskazujemy punkt docelowy, a postać automatycznie się tam przenosi.

Read this next