Granaty to specjalizacja Supporta, ale nie tylko on powinien umieć się nimi posługiwać. Prócz wiedzy podstawowej o 5 rodzajach granatów (w tym tylko 2 zadających obrażenia), każdy powinien pamiętać, że przy sobie można mieć jedynie 2 granaty błyskowo-hukowe. Do tego dochodzi również kilka możliwości rzucania. Lewym przyciskiem myszy (LPM) rzucamy granatem „lekko”, czy blisko. Prawy przycisk (PPM) służy do dalekich lotów, jak np. nad budynkiem. Korzystając jednak z obu przycisków jednocześnie, rzucimy granatem na średnią odległość.

Pamiętamy również, że te wybuchowe obiekty mają własne trajektorie lotów i mogą odbijać się od innych rzeczy, jak np. ścian. Pozwala nam to na wykorzystywanie otoczenia, by umieścić granat w interesującym nas miejscu. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której chcemy potraktować wrogów granatem dymnym, ale zmuszeni jesteśmy blisko podejść, czy wystawić się na ogień nieprzyjaciela. Przy odpowiedniej praktyce skorzystamy z możliwości dalekiego rzutu i odbijania się granatu od przeszkód.

Należy przy tym pamiętać, że granaty są mieczem obosiecznym - źle rzucony może oślepić sojuszników. W Sieci znajdziecie mnóstwo porad do konkretnych map. Autorzy opisują gdzie warto rzucać jaki typ, itd. Nie ma jednak jednego, uniwersalnego poradnika, bowiem każdy sposób jest dobry. Nic nam nie da wyuczenie się na pamięć popularnych miejsc do rzucania, gdy sami nie opanujemy tej sztuki. O wiele lepiej jest znać praktyczne działanie granatów, wraz z ich torem lotu i zachowaniem, niż kilka zapamiętanych sztuczek.

30
Granaty mają ogromne znaczenie w grze

Z tego powodu warto utworzyć serwer lokalny i zacząć trening. Niezbędnych do niego będzie kilka komend, niedostępnych na normalnych serwerach (wyjątkiem są serwery społeczności). Mowa tutaj głównie o sv_cheats 1, pozwalającym na używanie kodów. Do tego dodajemy:

  • sv_infinite_ammo 1 - nieograniczona ilość granatów
  • sv_grenade_trajectory 1 - uruchamia zieloną linię trajektorii lotu granatu
  • bind dowolnyklawisz noclip - pozwala na latanie po mapie

Komendy uruchamiamy w konsoli (przypominam, klawisz ~, jeśli nie działa, należy odblokować w ustawieniach gry), najpierw wywołujemy sv_cheats 1, a następnie pozostałe. sv_grenade_trajectory 1 jest niezwykle ważne, bo pokazuje nam zachowanie lecącego granatu, jak reaguje na przeszkody, długość lotu i kąt nachylenia. bind dowolnyklawisz noclip sprawia zaś, że zamiast biegać po mapie za naszym granatem, polecimy i z bliska przyjrzymy się zielonej linii.

Pewną ciekawą sztuczką jest wykorzystywanie granatów zaczepnych, jako osłony. Po eksplozji, ten model zostawia mały dym, którego można użyć do przemieszczenia się w inne miejsce. Dzięki temu zaoszczędzimy granat dymny, mający zazwyczaj szersze zastosowanie dla drużyny. Do tego można je łączyć z granatami zapalającymi, by zamknąć przeciwników w pułapce, lub ich zlokalizować. Należy jednak uważać, gdyż bieganie z takim ładunkiem w ręce bywa śmiertelne - w czasie przełączania na broń zwykłą, przeciwnik może nas ustrzelić.

Warto dodać, że nie ma sensu rzucać daleko, by ładunek odbijał się od ścian, gdy jesteśmy w bezpośrednim kontakcie z wrogiem. Daje mu to dużo czasu na wycofanie się, lub odwrócenie w przypadku granatu błyskowo-hukowego. W takich sytuacjach właśnie korzystamy z opcji bliskiego rzutu, najlepiej bezpośrednio pod nogi przeciwnika - tego już nie uniknie.

Spis treści: CS:GO - poradnik i najlepsze wskazówki

Następnie: CS:GO - skuteczne wychylanie się

Wiele map treningowych znajdziecie w Warsztacie Steam. Przykład jest choćby tutaj, dla planszy de_dust2. W prosty sposób wypraktykujecie najczęściej używane miejsca sami, bez irytowania się, że coś nie wychodzi nam tak, jak zostało pokazana na materiale wideo. Należy jednak pamiętać o pewnym szczególe - to, że wszyscy znają standardowe sposoby rzucania nie oznacza, że nie ma miejsca na nowe sztuczki. Dlatego warto samemu, na serwerze lokalnym, potrenować. Warto zwłaszcza z drużyną, dzięki czemu jest szansa na opracowanie kilku taktyk.

Reklama