Czy The Evil Within działa na PC w 1080p przy stabilnym 60 FPS?

Najpotężniejsza karta graficzna nie daje rady.

Bethesda zapewniła graczom narzędzia do zniesienia blokady 30 klatek na sekundę w The Evil Within, ale jaka konfiguracja jest potrzebna, by wygenerować obraz w rozdzielczości 1080p przy stabilnych 60 klatkach na sekundę? Okazuje się, że nawet nasz testowy komputer z procesorem Core i7 3770K podkręconym do 4,3 GHz, 16 GB RAM-u i najpotężniejszą kartą graficzną z jednym chipem na rynku - GTX 980 - nie dają sobie rady z tym zadaniem.

Intrygujące jest, że pomimo wysokich wymagań sprzętowych - co jest najpewniej oznaką słabo przygotowanej konwersji na PC - gra działa stosunkowo dobrze nawet na dużo słabszych komputerach. Jak widzieliśmy już w przeszłości, blokada do 30 FPS zapewnia układom CPU i GPU nieco swobody, a w przypadku The Evil Within nawet Core i3 4130 z GTX 750 Ti oferuje wrażenia na poziomie PlayStation 4. Problemem jest skalowanie: utrzymanie 30 klatek na sekundę nie nastręcza większych trudności przy sprzęcie średniej klasy nawet przy wyższych rozdzielczościach, ale zablokowanie grafiki do 60 FPS nie było po prostu możliwe na żadnej z testowanych konfiguracji.

Materiał wideo poniżej oferuje ogólne porównanie. Poza GTX 750 Ti, 760 i 980 sprawdziliśmy także inne karty graficzne, w tym GTX 780 i Radeona R9 290X. Ani razu nie udało się nawet zbliżyć do płynnego 1080p60.

Obecnie jedynie rozdzielczość wydaje się być wartością możliwą do zmiany. Jeśli mowa o dostępnych ustawieniach, to nie ma tu opcji umożliwiających znaczne poprawienie jakości obrazu względem PS4. Szkoda. Trzy ustawienia wygładzania krawędzi - FXAA, MLAA i SMAA - nie radzą sobie z licznymi problemami poszarpanych krawędzi. Wymuszenie multi-samplingu (MSAA) w panelu kontrolnym GPU także nie daje dużo lepszych rezultatów, a wymagająca opcja super-samplingu od Nvidii (DSR) nie jest obsługiwana w tym tytule.

The Evil Within testowane na szeregu kart graficznych i procesorów osiąga standardy z PlayStation 4 bez problemów, ale bez względu na konfigurację nie pozwala dotrzeć do 1080p60.

Bethesda ostrzegała, że korzystanie z poleceń konsoli na PC nie jest oficjalnie wspierane, ale wspominano o możliwości włączenia 60 klatek na sekundę. Bazując na kilku dniach spędzonych z grą można stwierdzić, że The Evil Within dołącza do rosnącego grona rozczarowujących konwersji, osiągając jakość na równi z konsolami na średniej klasy komputerach, ale nic ponadto.

W przypadku tego horroru jest to o tyle dziwne, że mamy do czynienia z silnikiem id Tech 5, bazującym na pracy Johna Carmacka i jego kolegów, którzy stworzyli tę technologię z myślą o 60 FPS. Jak wspominał dyrektor kreatywny Jens Matthies, zastosowanie id Tech 5 na dobrą sprawę wymusiło działanie Wolfenstein: The New Order w 60 klatkach na sekundę.

Jasne jest, że silnik znacznie zmodyfikowano dla nowej gry - The Evil Within może pochwalić się całkiem innymi oświetleniem. Ograniczenia zauważone na PC są jednak głęboko rozczarowujące.

Reklama

Skocz do komentarzy (15)

Autor

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry  |  digitalfoundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (15)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami