Horizon Zero Dawn - walka i najlepsza broń

Jak i czym walczyć z maszynami oraz ludźmi.

Chociaż w grze walczymy z ludźmi i maszynami, tylko ta druga grupa stanowi większe wyzwanie oraz, co ciekawe, sprawia wrażenie dużo inteligentniejszej. Walka z ludźmi ogranicza się raczej do celnego posyłania strzał wprost w głowy przeciwników, przy założeniu, że cięciwa łuku jest maksymalnie napięta.

Jedyną trudność mogą stanowić wojownicy elitarni, którzy zazwyczaj posiadają lepszą broń i są bardziej wytrzymali. Najtrudniejszymi przeciwnikami pośród ludzi są z kolei wyposażeni w ciężką broń różnego typu. Po pokonaniu ich taki oręż możemy podnieść i również wykorzystać, ale z racji na swoje gabaryty nie przypiszemy go na stałe do ekwipunku. Jest to więc broń jednorazowa.

Oczywiście jest bardzo skuteczna, zwłaszcza na wielkie i niebezpieczne maszyny, ale szans na jej wykorzystanie w grze nie będziemy mieli zbyt wielu. Dużo ciekawiej od walki z ludźmi przedstawia się kwestia walki z maszynami czy też robo-zwierzętami lub robotami, gdyż takie określenia również funkcjonują wśród graczy.

079
Po zbadaniu maszyny fokusem uzyskujemy o niej ciekawe informacje.

Już podczas pierwszej misji głównego wątku Aloy zyskuje tak zwany fokus, który pozwala nam widzieć więcej. Specjalny tryb widzenia aktywujemy wciskając prawy analog na padzie. Gdy wycelujemy wtedy w maszynę, po chwili podświetlone zostaną na niej najbardziej wrażliwe elementy, na przykład zbiornik z paliwem, który najlepiej jest potraktować płonącą strzałą.

Obok takiej prześwietlonej maszyny pojawi się także niewielka ramka, tak jak na powyższym obrazku, gdzie skrótowo opisane są zalecane ataki oraz ich odporność na inne. Kluczowa zawsze okazuje się znajomość przeciwnika. Musisz wiedzieć na których elementach koncentrować swoje ataki oraz jaką amunicję dobierać. Postaramy ci się w tym pomóc na stosownych stronach naszego poradnika.

Najlepsze łuki

Łuki będą najczęściej używaną przez ciebie bronią. Dzielą się na trzy główne rodzaje: myśliwski, wyborowy i bojowy. Pierwszy z nich jest dość szybkostrzelny i posiada dwa warianty podstawowej strzały: wzmocniona zadająca większe obrażenia i ognista, która zapala ludzi oraz jest bardzo skuteczna w powodowaniu wybuchów u maszyn z widocznym zbiornikiem paliwa.

080
Łuk to podstawowe i bardzo skuteczne narzędzie.

Drugi rodzaj, łuk wyborowy, posiada strzałę celną, która perfekcyjnie nadaje się na najdłuższych dystansach w walce z ludźmi i maszynami, o ile koncentrujemy się na ich wrażliwych miejscach. Ostrzał w przypadkowe miejsce korpusu nie ma w tym przypadku najmniejszego sensu. Drugim rodzajem amunicji do łuku wyborowego jest strzała rozrywająca, która działa z lekkim opóźnieniem, zadając obrażenia obszarowe i zdejmując z maszyn elementy pancerza. To bardzo dobra metoda na osłabienie robota.

Łuk bojowy, czyli ostatni z rodzajów takiej broni, jest skupiony na zadawaniu konkretnych obrażeń jednego typu. Za pomocą strzał mrożących i porażających impulsem elektrycznym możesz atakować maszyny podatne na tego typu ataki. Nie jest to więc najbardziej uniwersalny rodzaj łuku, jednak warto mieć go na wyposażeniu.

Pamiętaj, że każdy łuk czy też inny rodzaj broni występuje w kilku wariantach każdego rodzaju. Różnią się one pochodzeniem danego plemienia oraz mocą i rodzajem zadawanych obrażeń. Tańsze często nie mają slotów, które pozwalają na ulepszanie broni, droższe z kolei posiadają już taką opcję. Większość handlarzy w świecie gry ma bardzo szeroki wybór i podobne oferty, podobnie zresztą jak ceny.

Potykacze i pułapki

Potykacz to prawdopodobnie najlepsza możliwa broń w grze, choć przez wielu niedoceniana. Możemy stawiać dzięki niemu pułapki z lin, których przekroczenie aktywuje ładunki różnego typu: wybuchające, porażające czy zapalające. Wadą potykacza jest to, że pułapki wystrzeliwane z tego urządzenia nie mają dużego zasięgu.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby korzystać z niego nawet podczas ogromnej potyczki. Gdy bowiem aktywujesz koło wyboru broni, spowolnisz tym samym lekko czas. Wówczas szybko wybierz stosowną amunicję potykacza i szybko wystrzel pułapkę przed szarżującego na ciebie wroga. Nawet jeśli maszyna nie wpadnie w pułapkę, postaraj się pobiec w kierunku sideł.

081
Przykład zastosowania trzech rodzajów pułapki z potykacza.

Jeśli maszyna rzuci się w pościg za tobą od razu, istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że wpadnie we wcześniej zastawioną pułapkę. Możesz je rozstawiać praktycznie jedna na drugiej lub krzyżując je, mieszając także ich rodzaje. Zwiększysz tym samym skuteczność ich działania. Gdy maszyna wpadnie w jedną pułapkę i straci przytomność, możliwe, że po wstaniu na nogi wpadnie automatycznie w drugą.

Potykacz jest zatem naprawdę silną bronią, która przyda się nam nie tylko podczas planowania ataku, ale i w trakcie samej walki. Dlatego też zachęcamy ćwiczenia w jej opanowywaniu już od samego początku rozgrywki. Biegłość użytkowania potykacza zaprocentuje szybciej, niż się tego spodziewasz.

Innym rodzajem sideł są zwykłe pułapki, do których mamy dostęp z menu podręcznego sterowanego krzyżakiem na padzie. Warto rozmieszczać takie pułapki w wąskich przejściach, gdyż działają na zasadzie miny - tylko wejście na nie spowoduje ich aktywację. Nie są oszałamiająco skuteczne, ale gdy masz więcej czasu na zaplanowanie działania, są doskonałym urozmaiceniem dla potykacza.

Spis treści: Horizon Zero Dawn - Poradnik, Solucja

Zobacz też:

- Horizon Zero Dawn - kategorie i statystyki broni

- Horizon Zero Dawn - szybka podróż

- Horizon Zero Dawn - najlepsze umiejętności i rozwój postaci

- Horizon Zero Dawn - wytwarzanie: modyfikacje broni, ubiorów, zwiększanie udźwigu

Proce, liny i włócznia

Czym jest proca, raczej nie trzeba nikomu tłumaczyć. W grze występuje w dwóch rodzajach, które posiadają różną od siebie amunicję. Możemy ją wykorzystać do walki z wrażliwym na dany rodzaj pocisku przeciwnikiem, na przykład wybierając pociski zapalające, zamrażające lub elektryczne.

Lepsza wersja, czyli hukproca, oferuje amunicję wybuchową o różnym zastosowaniu. Niektóre rażą odłamkami, inne przyklejają się do konkretnej powierzchni i wybuchają po określony czasie, a jeszcze inne aktywują się, gdy poczują wokół siebie ruch. Mogą więc stanowić podstawę pod pułapki. Proce, w zależności od tego, jak bardzo kosztowne były, mają różną skuteczność.

082
Włócznia to najlepszy wybór do walki w zwarciu i dobijania ogłuszonych przeciwników.

Na pewno walka z ich pomocą wymaga sporo wprawy, zważywszy na fakt, że pociski wystrzeliwane z proc wędrują po łuku i nie posiadają zbyt dużej zasięgu. Proce traktuj raczej jako pomoc w walce, a nie podstawowe narzędzie do jej przeprowadzania.

U większości handlarzy możesz także zakupić specjalną wyrzutnię lin. Po wystrzeleniu liny wprost w przeciwnika, jej drugi koniec zostaje przytwierdzony w ziemi od strony bohatera. Ta sztuczka pozwala czasowo unieruchomić przeciwnika, co możemy wykorzystać do zadania mu dokładniejszych i bardziej przemyślanych ciosów. Pamiętaj jednak, że większe maszyny mogą wymagać zastosowania kilku lin, a ich największą skuteczność odnotujesz wówczas, gdy obiegniesz nieprzyjaciela i umieścisz liny z dwóch i więcej stron.

W końcu mamy także włócznię, czyli podręczną broń do której dostęp mamy w każdym momencie. Dysponuje ona atakami lekkimi i ciężkimi, które wykonujemy za pomocą przycisków R1 i R2. Warto rozwijać umiejętności związane z włócznią, gdyż jej ulepszanie pozwala na zadawanie ataków krytycznych - gdy maszyna leży oszołomiona na ziemi - oraz odbijających elementy pancerza.

Reklama

Skocz do komentarzy (0)

O autorze

Jerzy Daniłko

Jerzy Daniłko

Redaktor Naczelny

Jerzy jest redaktorem naczelnym Eurogamer.pl. Z serwisem współpracuje od początku, a w ostatnim czasie nadzorował pracę działu poradników. Relaksuje się gotując i jeżdżąc autem w długie trasy. Nie lubi nudy, zastojów i głośnych sąsiadów.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami