Sieciowa strzelanka Ubisoftu wymaga od graczy czegoś więcej niż refleksu umożliwiającego szybkie strzały w głowę i anielskiej cierpliwości potrzebnej do oczekiwania gdzieś ze snajperką. Celne oko stanowi atut na placu boju, ale Rainbow Six: Siege stawia na taktyczne myślenie oraz umiejętność planowania i improwizacji.

Destrukcja otoczenia, mechanizm budowania fortyfikacji, stawianie pułapek - to tylko niektóre elementy, które wyróżniają produkcję studia Ubisoft Montreal na tle konkurencji. Gracze gotowi podjąć wyzwanie muszą nauczyć się nowych sztuczek.

Poniżej przedstawiamy istotne uwagi i porady, które zagwarantują przewagę w potyczkach. Pamiętaj, że bez odpowiedniego przygotowania, każdy mecz szybko skończy się porażką.

Odblokowanie nowych Operatorów - trening i Operacje

Na początek obejrzyjcie filmiki instruktażowe dostępne w grze - nawet jeśli strzelanki to wasza specjalność. Otrzymacie za to cenne punkty Rozgłosu. Posłużą wam do odblokowania nowych postaci (Operatorów). Im wcześniej się za to zabierzecie, tym lepiej. Szeroki wybór Operatorów i dostęp do ich unikatowych gadżetów zwiększy wasze możliwości w różnych scenariuszach bojowych.

RainbowSix_2016_03_14_18_26_25_16
Inni Operatorzy są dostępni dla atakujących, inni dla obrońców

Następnie polecamy przejść tak zwane Operacje. Jest to tryb dla jednego gracza służący zapoznaniu się z różnymi rodzajami rozgrywki - Terrohunt, rozbrajaniem bomby oraz ewakuacją lub obroną zakładnika. Gra daje do dyspozycji różnych specjalistów, będziecie zatem mieli okazję zapoznać się z ich stylem. Pozwoli wam to lepiej podjąć decyzję dotyczącą tego, kogo odblokować w pierwszej kolejności. Przejście wszystkich misji trybu Operacje nagrodzi was pokaźną liczbą punktów Rozgłosu.

Nie tylko drzwi i schody - destrukcja otoczenia

Warto podkreślić, że Rainbow Six Siege nie jest typową strzelanką FPP. Zapomnijcie o tym, czego nauczyły was inne popularne shootery. Tutaj chodzi o taktykę. Bezmyślne bieganie i szybkie wymachiwanie bronią we wszystkich kierunkach nie zwiększy szans naszej drużyny na zwycięstwo, tylko podniesie prawdopodobieństwo wdepnięcia w pułapkę przeciwnika.

Przemieszczanie się po mapie przy jednoczesnym korzystaniu ze schodów i drzwi nie jest optymalnym rozwiązaniem. Wspinanie się na lince jest najszybszą metodą dostania się na dach. Przebicie się za jej pomocą przez okno pozwoli dostać się na dowolne piętro. Wysadzanie świetlików i podłóg przeniesie was na inne poziomy kondygnacji znacznie szybciej niż schody.

Gra umożliwia wchodzenie i wychodzenie z różnych pomieszczeń na wiele sposobów - używanie głównych przejść i drzwi tylko ułatwi zadanie drużynie przeciwnej.

Rozpoznanie to podstawa

Dron jest podstawowym narzędziem strony atakującej. W fazie trwających minutę przygotowań do gry, pozwala zlokalizować cele misji (bomby lub zakładników) i zaznaczyć przeciwników. Wrogowie mogą się co prawda przemieszczać, ale możemy dostrzec konkretne położenie interesującego nas obiektu oraz rozpoznać klasę wrogów. Te informacje zawężą potencjalny obszar naszych działań.

RainbowSix_2016_03_14_18_35_00_62
Sterując dronem należy uważać, by urządzenia nie zauważyli obrońcy

Członkowie drużyny powinni wysyłać drony w różne rejony aby wybadać jak największy obszar. Przypominamy, że z dronów korzystać można również poza fazą przygotowań - wystarczy zostawić je na mapie aby, móc przełączyć się na ich widok podczas fazy akcji.

Strona broniąca nie powinna ignorować obecności dronów i aktywnie je eliminować - nawet najlepsze umocnienia nie zdadzą się na wiele, jeśli przeciwnik będzie doskonale znać ich położenie.

Barykady i umocnienia: zastaw się, a postaw się

Jeden celny strzał może pozbawić życia. Analogicznie, jedna dobrze postawiona barykada może je uratować. Mądrze wykorzystujcie minutę przeznaczoną na przygotowania dla obrońców - podczas faktycznej rozgrywki prawdopodobnie nie będzie czasu na zbudowanie skutecznych umocnień.

Barykady służą do spowalniania drużyny przeciwnej, zamykania im dróg i obrony celu. Nie są jednak narzędziem stricte defensywnym. Obeznani z mapami gracze mogą za ich pomocą zastawić pułapkę na drużynę przeciwną, zmuszając oponentów do podążania konkretną trasą.

Jeśli słyszycie, że przeciwnik wysadza jakaś ścianę lub barykadę, nie panikujcie, tylko zachowajcie zimną krew i wykorzystajcie fakt, że właśnie zdradził swoją pozycję. Może się zdarzyć, że zdążycie usłyszeć dźwięki po drugiej stronie ściany lub drzwi zanim przeciwna drużyna się przez nie przebije. Zróbcie swoim wrogom niespodziankę wysadzając barierę przed nimi i wykonując uderzenie prewencyjne.

RainbowSix_2016_03_14_18_32_40_13
Jako obrońca, zwróć uwagę, czy towarzysz nie położył na podłodze dodatkowego pancerza

W grupie raźniej

Samotnicy są skazani na porażkę. Granie solo jest dopuszczalne tylko, jeżeli jesteśmy ostatnim żywym członkiem drużyny. Mechanika gry jest skonstruowana z nastawieniem na działanie zespołowe, więc należy stawiać na kooperację.

Grupa pięciu indywidualistów nie będzie miała szans w starciu z dobrze zgraną drużyną. Nie należy jednak przesadzać - przemieszczanie się całą grupą może być bardzo ryzykowne, bo ułatwia przeciwnikom szybkie zabicie całej drużyny za jednym zamachem. Polecamy dzielić się na pary i trzyosobowe grupki.

Jeśli macie alergię na komunikację głosową, Siege raczej nie jest grą dla was. Nie chodzi nawet o to, żeby znać na pamięć układ pomieszczeń i zakamarki każdej z map. Wystarczy dać znać pozostałym członkom drużyny, którą ścieżkę do celu wybieramy; zadeklarować, że będziemy bronić zakładnika; poinformować, że udajemy się na dach celem zbadania sytuacji lub bierzemy odpowiedzialność za rozstawienie pułapek.

Ekipa nie potrzebuje kapitana dyrygującego podwładnymi, jeżeli każdy z graczy wybierze sobie zadanie do wykonania i nie będzie wchodzić w paradę kolegom lub koleżankom.

Odrobina stylu nie zaszkodzi

Fakt, że Siege to gra zespołowa nie oznacza, że nie możemy nawet odrobinkę „pogwiazdorzyć.” Efektowne zagrania to gwarancja dodatkowego doświadczenia i Rozgłosu. Eliminowanie przeciwników przy celowaniu przez lunetę, strzelanie i jednoczesne wiszenie na linie, skanowanie wrogów dronami, trafienia w głowy i przez ściany lub okna - wszystko jest nagradzane bonusowymi punktami. Jeśli wiemy, że nasza brawura nie zaszkodzi celom drużyny pozwólmy sobie na odrobinę efekciarstwa. Zostaniemy nagrodzeni przyśpieszoną progresją.

Połóż się, a pożyjesz dłużej

Jeśli gracie po stronie drużyny obrońców pamiętajcie, że przyjęcie pozycji leżącej pozwoli wam spojrzeć na otoczenie z nowej perspektywy. Będziecie w stanie dojrzeć, co znajduje się po drugiej stronie szpary pod drzwiami lub meblami. Zazwyczaj to właśnie tam drużyna atakująca chowa drony zwiadowcze, będziecie zatem w dogodnej pozycji do ich zniszczenia. Jeśli zauważycie buty Operatorów drużyny przeciwnej stojących po drugiej stronie, skorzystajcie z okazji i pociągnijcie za spust.

RainbowSix_2016_03_14_18_31_14_40
Kiedy zostajesz postrzelony, masz chwilę i możesz poczekać na pomoc

Większość przeciwników będzie widziała tylko najbliższą przeszkodę sięgającą im do pasa lub głowy. Połóżcie się obok martwych ciał aby schować się w samym środku pomieszczenia - w końcu mówi się, że pod latarnią najciemniej. Pamiętajcie tylko, że jeśli zrobi się gorąco, trzeba szybko powstać i wkroczyć do akcji.

Szturm z wielu stron

Załóżmy, że dzięki skutecznemu zwiadowi za pomocą drona, wiecie gdzie ufortyfikowała się drużyna broniąca. Najskuteczniejszym sposobem ataku jest rozproszenie uwagi przeciwników atakując z kilku miejsc jednocześnie.

Skoordynujcie działanie z resztą ekipy i ruszajcie do ataku przez okna, drzwi oraz sufity i podłogi. Niezłym pomysłem jest wysadzenie przy którejś ze ścian „fałszywego” ładunku wybuchowego aby przeprowadzić atak oknem. Jako strona broniąca pamiętajcie, że możecie strzelać przez różne ściany. Skomplikujcie plany strony atakującej utrudniając im w ten sposób zorganizowanie szturmu.

Kwestia widoczności

Mapy w Rainbow Six Siege nie są może zbyt duże, ale nadrabiają to elastycznością. Standardowy układ pomieszczeń to tylko tymczasowy stan rzeczy. Destrukcyjność otoczenia pozwala modyfikować planszę w pewnym stopniu. W zależności od tego, które elementy otoczenia zostały zrównane z ziemią, stojąc w jednym miejscu możemy otrzymać inepola widzenia - postarajcie się o tym pamiętać, planując swoje działania.

RainbowSix_2016_03_14_18_30_42_81
Dostrzeżony przez drona przeciwnik oznaczany jest czerwoną ikonką

Możliwe jest na przykład strzelenie przez okno w ścianę, by trafić cel znajdujący się za nią. Przy takim ataku przeciwnicy będą mieli problem ze zlokalizowaniem atakującego. Pamiętajcie również, że nie tylko materiały wybuchowe otwieraj nowe drogi. Niektóre powierzchnie - na przykład destki - można przebić nawet kolbą karabinu.

Zmiana taktyki daje wyniki

Dla odmiany zdradzimy wam, jak skutecznie przegrywać wszystkie starcia z drużyną przeciwną: róbcie cały czas to samo. Jeśli taki stan rzeczy wam nie odpowiada, radzimy posiadać plan A, B, C, D, a nawet E - po jednym na każdą rundę.

Niech nie zwiodą was niewielkie rozmiary map. Jak już wspominaliśmy, oferują zaskakująco dużo opcji taktycznych. Zaskoczcie stronę atakującą przeprowadzając prewencyjne uderzenie jako drużyna broniąca się. Dla urozmaicenia spróbujcie rozegrać rundę bez użycia broni palnej, zamiast tego korzystajcie z pułapek. Zabójstwa niebezpośrednie są równie satysfakcjonujące, co tradycyjny strzał w głowę - nie ma nic przyjemniejszego od uczucia, że kogoś przechytrzyliśmy.

Zapoznajcie się z klasami Operatorów

Każdy z Operatorów ma przypisane statystyki szybkości i opancerzenia, ale w ostatecznym rozrachunku różnice między nimi są znikome. Jeśli znajdziecie się pod ciężkim ostrzałem, to niewiele będziecie mogli na to poradzić.

RainbowSix_2016_03_14_18_26_44_62
Za punkty Rozgłosu kupimy też akcesoria broni

Warto jednak mieć na uwadze zdolności specjalne postaci. Z wieloma z nich możecie zapoznacie się podczas ogrywania trybu Operacje. Pocisk wyważający Ash pozwala na zniszczenie drzwi lub ścian bez konieczności zbliżania się. Doc jako jedyny może wskrzeszać członków drużyny z oddali. Bandit potrafi naładować elektrycznością drut kolczasty i stawiać pułapki na wzmocnionych ścianach.

Unikatowe umiejętności mają limitowane zastosowanie, ale odpowiednio wykorzystane mogą zaskoczyć przeciwników polegających na bezmyślnej, brutalnej sile ognia.

Reklama

O autorze

Redakcja

Redakcja

Zespół redakcyjny

Bardzo lubimy pracę zespołową.

Więcej artykułów od Redakcja