Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Rise of the Tomb Raider: porównanie grafiki na PC i PS4 Pro

Mocne i słabe strony.

Poza tytułami od wewnętrznych zespołów deweloperskich Sony, na PlayStation Meeting w ubiegłym tygodniu wyróżniała się jedna produkcja „zewnętrzna” korzystająca z mocy PS4 Pro - Rise of the Tomb Raider od studia Crystal Dynamics. Tak jak i w przypadku poprzedniej odsłony serii, przygotowany silnik graficzny świetnie się skaluje, więc produkcja już teraz pokazuje pełnię możliwości na mocnych PC. Pytanie brzmi: ile z tego udało się przenieść do wersji PlayStation 4 Pro?

Na wiele sposobów, Rise of the Tomb Raider podkreśla mocne i słabe strony nowego sprzętu i wybory, przed jakimi staną liczni inni deweloperzy. Zaczynając od złych wiadomości: 60 klatek na sekundę nie wchodzi w grę w przypadku takiego poziomu oprawy, więc skupiono się na 30 FPS.

Po drugie, nie wszystkie wymagające opcje graficzne z PC są na maksymalnym poziomie. Bez niespodzianki, dotyczy to cieni, a także globalne oświetlenie nie jest tak zaawansowane, jak na komputerach osobistych. Poziom w Podtopionych Archiwach sugeruje ponadto, że eksplozje są mniej „wybuchowe”, co wpływa również na zakres generowanego dynamicznego oświetlenia.

Ale dwie największe różnice są pochodną ograniczeń technicznych samego PS4 Pro: procesor nie jest w stanie obsłużyć natywnego 3840×2160 UHD, nie dodano też znaczących zasobów pamięci. Deweloperzy mają dostęp do różnych opcji skalowania i choć Crystal Dynamics nie chciało wdawać się w szczegóły, to ogólnie oprawa jest „zmiękczona”, w dużo większym stopniu niż w przypadku produkcji first-party od Sony, bazujących na sprzętowym skalowaniu.

Wstępne spojrzenie na różnice między Rise of the Tomb Raider na PC i PS4 Pro

Jest też jasne, że Rise of the Tomb Raider na PC przy bardzo wysokich ustawieniach graficznych oferuje znacznie wyższą jakość bazowej oprawy. Wystarczy wybrać kilka scen z opublikowanych przez twórców materiałów w 4K, a różnice od razu są widoczne. Nawet jeśli oglądamy powyższy materiał wideo w 1080p, a nie w 4K.

To podkreśla fundamentalną słabość PlayStation 4 Pro. Nawet jeśli deweloperzy dostają dodatkowe 512 MB pamięci do dyspozycji, nie wystarczy to na tekstury w rozdzielczości potrzebnej do ostrego 4K. W przypadku Rise of the Tomb Raider nie powinno więc dziwić, że powierzchnie w wersji PS4 Pro przypominają te z Xbox One, czyli stanowią odpowiednik wysokich ustawień na PC. To bezsprzeczne ograniczenie, ale - z drugiej strony - przynajmniej w tej grze manifestuje się wyraźnie w przerywnikach, a nie podczas zabawy.

Nie widzieliśmy jeszcze tych samych ujęć Rise of the Tomb Raider w 1080p, by zestawić je z wersją 4K, więc interesujące będzie spojrzenie na pozostałe tryby dostępne w tej grze na PS4 Pro. Wrażenia z wersji 4K na pewno nie są negatywne, a istniejące materiały pokazują zauważalny wzrost rozdzielczości w porównaniu z odsłoną Xbox One, gdzie gra wygląda przecież świetnie. Biorąc pod uwagę cenę nowego PS4, jest to całkiem imponujące osiągnięcie - jeśli weźmiemy pod uwagę, ile zapłacimy za komputer o podobnych możliwościach.

Już poprzednio Rise of the Tomb Raider imponowało nam na PS4, a tryb wyższej rozdzielczości na PS4 Pro także zapowiada się dobrze. Biorąc pod uwagę inne planowane poprawki, nie możemy doczekać się testów pełnej wersji.

O autorze

Awatar Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Komentarze