Jeśli czujesz się wyjątkowo prawym człowiekiem, na pewno będziesz stronił od łamania prawa. Czasami jednak możesz być zmuszony do zrobienia czegoś nie do końca legalnego. Wówczas łamać będziesz nie tylko prawo, ale i wytrychy.

Zamknięte skrzynie i drzwi to nie jedyne wyzwania w grze. Możesz także próbować okradać inne postacie, wyciągając im bezczelnie przedmioty z kieszeni. Do obydwu procesów na pewno przyda się rozwijanie poszczególnych umiejętności, które opisujemy poniżej.

Drobna kradzież - umiejętność pozwalająca z większą łatwością dokonywać kieszonkowych kradzieży, obniżając przy tym szanse wykrycia głównego bohatera. Oczywiście rozwijamy tę zdolność poprzez obrabowywanie napotkanych ludzi. Kolejne punkty, za które możemy wykupywać bonusy, pojawiają się co drugi poziom rozwoju tej umiejętności.

  • Kumpel - podnosi szansę na obrabowanie osób będących na tym samym poziomie charyzmy, co bohater (najczęściej są podobnie do niego ubrane). Dobry bonus na rozpoczęcie fachu złodzieja, ale przydający się również później, gdy np. główna postać zaczyna obracać się w wyższych sferach. Wymagany poziom: 3.
  • Po omacku - w trakcie ograbiania zwłok znajdziesz więcej pieniędzy. Jeśli nie masz moralnych oporów przed byciem hieną cmentarną, to jak najbardziej warto rozwinąć ten dodatek. W końcu po co zmarłemu pieniądze. Wymagany poziom: 2.
  • Kontrola tłumu - zmniejsza szansę na znalezienie bohatera, kiedy wokół znajduje się wiele osób. Jeśli główna postać często kradnie w zaludnionych miejscach pokroju miast, to warto rozważyć zainwestowanie w ten bonus. Wymagany poziom: 4.
  • Łatwa ucieczka - ruch kursora podczas okradania ofiary będzie dwa razy szybszy. Bardzo przydatny dodatek, dzięki któremu zyskamy dodatkowy czas w trakcie obrabowywania bliźniego. Jeśli bohater chce iść w złodziejstwo, to warto go odblokować. Wymagany poziom: 4.
  • Kieszeń na celowniku 1 - natychmiast odsłania jeden z przedmiotów w inwentarzu ofiary drobnej kradzieży. Jeśli nie lubisz obrabiać ludzi w ciemno i rozwiniesz kolejne bonusy z tej kategorii, to warto go wykupić. Wymagany poziom: 6.
  • Rzeczoznawca 1 - odkrywa atrybuty połowy przedmiotów w sakiewce ofiary. Jeśli chcesz od razu wiedzieć, co jest najcenniejszym przedmiotem okradanego, to skorzystaj z tego ułatwienia, najlepiej rozwijając je na kolejnym poziomie. Wymagany poziom: 6.
  • Podszywka - podczas pojmania i przeszukania kilka skradzionych rzeczy pozostanie w inwentarzu. Jeśli wpadasz w ręce strażników dość często, to zainwestuj w ten bonus. Jeżeli się ich nie obawiasz, to zwyczajnie go zignoruj. Wymagany poziom: 8.
  • Zaprzyjaźniony sąsiad - jeśli osoba, która czuje do bohatera sympatię złapie go na drobnej kradzieży, to nie wezwie straży, ale odbije się to na reputacji głównej postaci. Jeżeli potrafisz zachować się na tyle dyskretnie, by nikt nie był świadkiem kradzieży, to można z tego dodatku zrezygnować. Wymagany poziom: 8.
  • Keiszeń na celowniku 2 - odkrywa trzy przedmioty z inwentarza ofiary rabunku. Wymagany poziom: 10.
  • Rzeczoznawca 2 - odkrywa atrybuty wszystkich przedmiotów w inwentarzu ofiary kradzieży kieszonkowej. Wymagany poziom: 10.
  • Kieszeń na celowniku 3 - od razu odkrywa wszystkie przedmioty w inwentarzu ofiary. Wymagany poziom: 14.

Włamywanie - ułatwia włamywanie się do zamków w drzwiach i skrzyniach. Im wyższy poziom tej umiejętności, tym mniejszy jest poziom drgań w trakcie mini-gry, co ułatwia otworzenie zabezpieczeń. Umiejętność jest rozwijana podczas włamywania się do zamków, a punkty do odblokowywania bonusów pojawiają się co trzy poziomy.

kradziez
W Kingdom Come Deliverance łatwiej o kradzież, gdy jest ciemno. Zawsze jednak możesz zostać przyłapany przez nieoczekiwanego gościa.
  • Wytrzymały wytrych - wytrychy są dwa razy trwalsze, dzięki czemu możesz ułatwić sobie otwieranie zamków. Bardzo przydatna umiejętność dla każdego złodzieja. Wymagany poziom: 3.
  • Złota rączka - po pomyślnym wyłamaniu zamka istnieje 20% szans, że złamany wytrych w inwentarzu bohatera zostanie naprawiony. Zaraz po dodatku Wytrzymały wytrych również bardzo przydatny dodatek (zwłaszcza, gdy często zdarza się łamać wytrychy). Wymagany poziom: 3.
  • Głupie szczęście - kiedy bohater jest pijany, to o 30% łatwiej poradzi sobie z wyłamaniem zamka, ale będzie przy tym o 30% głośniejszy. Wymagany poziom: 6.
  • Złote rączki - podczas deszczu odgłos kroków bohatera jest o 70% cichszy, dzięki czemu staje się niemal bezszelestny. Dobre rozwiązanie, jeśli bohater lubi wypić i nie zależy mu na dyskrecji. Wymagany poziom: 6.
  • Cichy grajek - dźwięk podczas włamywania się do zamka jest o 90% zredukowany. Bardzo dobry dodatek dla złodziei lubiących zachować dyskrecję. Wymagany poziom: 9.
  • Szósty zmysł - w trakcie włamywania się do zamka zostaniesz ostrzeżony o tym, że ktoś się zbliża, dzięki czemu bohater będzie w stanie uciec. Wymagany poziom: 9.
  • Książe złodziei - możesz natychmiast wyłamywać łatwiejsze zamki bez narażania się na złapanie na gorącym uczynku. Dobry dodatek, jeśli zależy ci na czasie i zmniejszeniu ryzyka. Wymagany poziom: 12.
  • Złodziej farciarz - w przypadku złamania wytrychu masz 10% szans, że zamek zostanie wyłamany. Jeśli zostanie jakiś punkt, z którym nie masz co zrobić, to można zainwestować w ten dodatek. Wymagany poziom: 12.

Reklama

O autorze

Michał Basta

Michał Basta

Redakcja Eurogamer.pl

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Więcej artykułów od Michał Basta