The Elder Scrolls V: Skyrim

Fabuła, świat gry, rozgrywka - co warto wiedzieć.

Piąta część serii fabularnych gier akcji, przygotowana przez Bethesda Game Studios. Akcja produkcji toczy się w Skyrim, krainie nieustraszonych Nordów. Prowincję dewastują napięcia wewnętrzne oraz powrót bezlitosnych, starożytnych Smoków.

The Elder Scrolls V: Skyrim - fakty o grze

Skyrim ukazał się 11 listopada 2011 roku na PC oraz siódmą generację konsol. W 2016 roku wydano wersję na PlayStation 4 oraz Xbox One. Gra doczekała się trzech rozszerzeń oraz edycji VR. Dawnguard skupia się na wątku wampirów, a Hearthfire umożliwia graczowi budowę domu i założenie rodziny. Ostatni dodatek, Dragonborn, przenosi gracza na wyspę Solstheim, gdzie pojawia się pierwsze Smocze Dziecię.

  • Produkcja otrzymała wiele prestiżowych nagród i znalazła się w wielu rankingach najlepszych gier RPG.
  • Aktywna społeczność modderska tworzy modyfikacje, które niekiedy zmieniają diametralnie charakter rozgrywki tytułu.
  • W ciągu pięciu lat od premiery sprzedano łącznie 30 milionów egzemplarzy Skyrim.

Fabuła i świat gry

W związku ze śmiercią Wysokiego Króla Torygga w krainie Nordów wybucha wojna cywilna. W przeciwieństwie do sympatyków Cesarstwa, przywódca buntowników Ulfrik Gromowładny chce pełnej niezależności prowincji. Na wewnętrzny konflikt nakłada się niespodziewany powrót smoków.

Orszak starożytnych stworzeń prowadzi Alduin, zwany także Pożeraczem Światów, który przypisuje sobie boskość. Jedynie ten, kto posiada moc Głosu, może stanąć do walki ze Smokami. Nadejście Dovahkiina, Smoczego Dziecięcia, przepowiadają Pradawne Zwoje.

Akcja gry toczy się na terenie Skyrim, jednej z prowincji na kontynencie Tamriel. Kraina w północnej części jest skuta lodem, z kolei klimat umiarkowany utrzymuje się na południu. Na wschodzie leży Pogranicze, gdzie głównie żyją zdystansowani do Nordów Renegaci. Na terenie całej prowincji znajdują się dwemerskie ruiny, pozostałości po wysokorozwiniętej rasie elfów.

W krainie funkcjonuje pięć głównych miast, a nad całością góruje najwyższy szczyt kontynentu, zwany Gardłem Świata. Główni mieszkańcy Skyrim, czyli Nordowie, to zaprawieni w boju ludzie, którzy są nieufni wobec obcych i niechętnie porzucają tradycje przodków.

Mechanika rozgrywki

W Skyrim eksplorujemy otwarty świat pieszo, konno lub przy pomocy szybkiej podróży, wykonujemy zadania oraz walczymy z przeciwnikami. Podobnie jak w poprzednich odsłonach, rozgrywkę obserwujemy z kamery pierwszej lub trzeciej osoby. W specjalnym kreatorze gracz przygotowuje swoją postać, modyfikując jej wygląd oraz dobiera jej imię, płeć i rasę.

Zmian doczekał się system rozwoju postaci. W Skyrim nie mamy klas, a każda z ras premiuje wybrane umiejętności. Te ostatnie rozwijamy przez ich wykorzystywanie lub pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł. W ten sposób zdobywamy kolejne poziomy. Z każdym awansem otrzymujemy punkty, które wydamy na perki, które są nowością w serii.

Każda z kilkunastu dostępnych umiejętności posiada drzewko perków. Dzięki nim mag zwiększy skuteczność zaklęć zniszczenia, a wojownik nie będzie spowolniony przez noszenie ciężkiej zbroi. Na potencjał w walce wpływa również wilkołactwo oraz wampiryzm, którymi bohater może się zarazić w trakcie eksploracji.

W starciach z przeciwnikami wykorzystamy broń jedno- i dwuręczną, łuk, tarczę, zaklęcia, a także pięści. Wydana po premierze łatka umożliwia także atakowanie przeciwników z poziomu siodła. W zależności od stylu gry, bohater skorzysta także z lekkiej lub ciężkiej zbroi.

skyrim10
skyrim11
  • Wśród wrogów spotkamy zwierzęta, kreatury, bandytów, dwemerskie automatony czy całą rzeszę draugrów, czyli nieumarłych, zmumifikowanych Nordów.
  • W grze funkcjonuje zmieniony system skalowania poziomów przeciwników do bohatera, który funkcjonował w czwartej części serii.
  • Czary oraz uzbrojenie przyporządkowujemy do dłoni, zatem w jednej możemy dzierżyć sztylet, a drugą rzucać czary.
  • W trakcie gry zobaczymy również animacje finalnych ciosów (ang. Kill Camera), czyli efektowne dekapitacje czy miażdżenie czaszek.

Dzięki magii bohater zyska przewagę w walce. Odpowiednie perki sprawią, że główna postać ożywi nieumarłych na większym obszarze czy ograniczy moc wrogich zaklęć. Ważnym elementem są Smocze Krzyki, które odblokowujemy w trakcie gry. Dzięki nim odepchniemy wrogów, zadamy im obrażenia od mrozu lub ognia, a także wytrącimy broń z dłoni czy wezwiemy pobliskie zwierzęta do walki po naszej stronie.

Postać potrafi również zadawać lekkie i ciężkie ciosy oraz blokować ataki nieprzyjaciół. W Skyrim wytworzymy oręż i pancerz, które możemy później zaklinać, zwarzymy mikstury oraz przygotujemy posiłki. Rozmówców możemy zastraszać lub nimi manipulować. Mamy także możliwość wejścia w związek małżeński. W grze spotkamy także dzieci, z którymi pobawimy się, a dzięki rozszerzeniu Hearthfire adoptujemy.

Ważnym aspektem produkcji jest możliwość wstąpienia w szeregi różnych frakcji. W ten sposób uzyskamy dodatkowe zadania do wykonania. Rekrutację przewiduje Gildia Złodziei, Mroczne Bractwo czy Akademia w Zimowej Twierdzy. Sam wątek główny tytułu ma wystarczyć na około 20 godzin rozgrywki, a z danych od wydawcy wynika, że przeciętny gracz spędza około 150 godzin w Skyrim.

Czasami w naszych materiałach umieszczamy linki do ofert sklepów internetowych. Jeśli klikniesz i ewentualnie dokonasz zakupu, możemy otrzymać niewielką prowizję od transakcji.

Reklama

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami