Escape from Tarkov - premiera i najważniejsze informacje

Beta, gameplay, mechanika i świat.

Escape from Tarkov to wyjątkowa strzelanka sieciowa łącząca aspekt PvE oraz PvP, czyli walkę z komputerowymi przeciwnikami oraz eksplorację z rywalizacją z innymi graczami.

To pierwszy projekt rosyjskiego studia BattleState. Założyciele stworzyli tę firmę specjalnie po to, by projektować realistyczne strzelanki militarne.

Produkcja ta spełni wymagania wszystkich, którzy oczekują rozgrywki pełnej napięcia, choć niekoniecznie nieprzerwanej, efektownej akcji. Na pewno można też liczyć na wysoki poziom wyzwania.

  • Premiera: najwcześniej w 2021 (obecnie dostępna jest wczesna wersja)
  • Platforma: PC
  • Wersja językowa: angielska
  • Producent: BattleState Games
  • Wydawca: BattleState Games

Premiera

Data premiery Escape from Tarkov nie jest jeszcze znana. Nie przeszkadza to jednak graczom, ponieważ wczesna wersja jest już dostępna od ponad 2 lat - jest też stale rozwijana przez twórców o nowe mapy, broń i tak dalej.

Możliwe, że pełna wersja zadebiutuje w 2021 roku, ale na pewno nie wcześniej.

Obecnie grę można kupić tylko na oficjalnej stronie. Standardowa wersja kosztuje 150 zł, a najdroższa 460 zł. Ta druga oferuje darmowy dostęp do wszystkich płatnych dodatków w przyszłości, dodatkowy ekwipunek i nieco większą skrytkę na przedmioty.

tarkov1

Świat gry

Fabuła nie ma dużego znaczenia w Escape from Tarkov. Akcja osadzona jest w okolicach fikcyjnego miasta Tarkov gdzieś na terenie północnej Rosji, gdzie założona została „specjalna strefa ekonomiczna” dla kilku korporacji.

Konflikt interesów przyczynił się w końcu do wybuchu lokalnej wojny z udziałem Rosji, sił NATO i prywatnych armii. Obszar został w końcu odcięty od reszty świata, a na jego terenie rywalizują różne frakcje militarne.

W grze trafiamy na różne mapy, różnorodne pod względem struktury, choć wszystkie utrzymane są w podobnej, wschodnio-europejskiej stylistyce. Eksplorujemy między innymi spory las z kilkoma zabudowaniami, kompleks fabryczny czy tereny opuszczonej bazy wojskowej.

Komputerowi przeciwnicy to członkowie najemniczej frakcji SCAV. Atakują nas automatycznie, jeśli gramy naszą „główną postacią” (więcej na ten temat poniżej) należącą do oddziałów USA lub Rosji.

tarkov2

Podczas gry możemy zastać różne warunki pogodowe. Rozgrywka w nocy wymaga noktowizora, a znaczenie ma też silny wiatr czy deszcz - mogą one pomóc bowiem wyciszyć odgłosy kroków.

Rozgrywka, gameplay

Escape from Tarkov stawia na realistyczny system rozgrywki. Dotyczy to właściwie wszystkich aspektów gry - poruszania się, strzelania, obrażeń czy leczenia.

Oznacza to, że wystarczy jeden strzał w nieosłoniętą głowę, by zlikwidować przeciwnika. Dlatego ważne są hełmy czy pancerze. Niektóre rodzaje amunicji nie przebiją niektórych kamizelek kuloodpornych, trzeba więc nawet zadbać o odpowiednie pociski.

Zasady gry są proste. Udajemy się na dowolną mapę, a naszym celem jest wydostanie się z niej jednym z aktywnych punktów ewakuacji. Po drodze szukamy przedmiotów i broni, które później możemy sprzedać lub zachować dla siebie.

Na mapie spotkamy wrogich NPC-ów oraz kilku (maksymalnie 10 czy 12) innych graczy. Śmierć oznacza utratę niemal wszystkich przedmiotów, w które wyposażona była nasza postać.

Twórcy przygotowali też system grania jako NPC. Możemy wcielić się w SCAV-a i też udać się na jedną z map. Jeżeli uda nam się przetrwać i wydostać, możemy zachować wszystkie przedmioty tej losowo generowanej postaci i przerzucić je do naszej głównej skrytki. SCAV-ami nie możemy jednak grać bez przerwy, zawsze należy odczekać kilkanaście minut.

Gra oferuje też niezwykle rozbudowany system handlu oraz modyfikowania broni. Uzbrojenie możemy rozkładać na części, a liczba akcesoriów znacznie przewyższa tę, którą możemy znać z Call of Duty czy Battlefielda.

tarkov3

Warto zaznaczyć, że na początku gry nie mamy nawet mapy lokacji. Niezbędne jest więc korzystanie z internetu i uruchomienie sobie mapy lokacji z zaznaczonymi ważnymi miejscami na drugim monitorze lub na telefonie. Grę możemy uruchomić w trybie offline, co pozwala nauczyć się układu wszystkich obszarów.

Reklama

Skocz do komentarzy (1)

Autor

Mateusz Zdanowicz

Mateusz Zdanowicz

Senior Editor

Człowiek orkiestra i miłośnik gier niezależnych. Mateusz zajmuje się przygotowywaniem recenzji, artykułów oraz poradników. Wspiera również dział informacyjny.

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (1)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami