Dla wielu z nas RPG to kwintesencja gier wideo. Połączenie wciągającej fabuły, interesującego systemu walki czy odrobiny strategii podczas pojedynków potrafi na długie godziny przykuć do pada bądź klawiatury.

I niezależnie, czy są to dungen crawlery, pokroju Dungeon Master i Legend of Grimrock, nastawione na opowieść gry, jak Betrayal at Krondor oraz Dragon Age, czy w końcu „hack and slashe” w stylu Diablo - każda z tych pozycji cieszy się ogromnym uznaniem, znajdując rzesze spragnionych przygód odbiorców.

Gry RPG od zawsze odgrywały znaczącą rolę w historii naszego hobby. Jeśli przyjmiemy, że gatunek FPS-ów jest wyznacznikiem jakości grafiki, tak RPG-i od samego początku ustalały kierunki rozwoju narracji, konstruowania fabuły czy mechaniki walki.

Gdzie rozpoczyna się historia tego gatunku? Jak wyglądały jego początki i rozwój na przestrzeni lat? Jak dzisiaj wyglądają gry RPG i dokąd zmierzają?

Zapraszamy do wspólnej podróży z naszym małym Kompendium. Z pewnością nie jest ono kompletne, ale mamy nadzieję, że to opracowanie choć trochę przybliży Wam piękną kartę gier fabularnych. Skupiamy się na „zachodnich” tytułach, by w przyszłości przygotować odrębną publikację poświęconą japońskim RPG-om.

Zaczynamy, przejdź do następnej strony: Klasyczne gry fabularne

*

Spis treści

- Klasyczne gry fabularne
- Pierwsze gry cRPG - Pedit5, Dnd, Dungeon
- Pionierzy gatunku: Rogue
- Pionierzy gatunku: Akalabeth
- Definicja cRPG - seria Ultima
- Definicja cRPG - seria Wizardry
- Nieco zapomniane: Telengard, The Sword of Fargoal, Dungeons of Daggorath
- Wejście smoka - Bard's Tale
- „Dojrzałe RPG” już były - Ultima i Trylogia Oświecenia
- Od sukcesu do porażki - wzloty i upadki Ultimy
- Najtrudniejsze RPG w historii - Wizardry IV do VII
- Przetrwać próbę czasu - seria Might and Magic
- System AD&D - seria Pool of Radiance
- Na skraju generacji - Dungeon Master, Eye of Beholder, Hired Guns
- Nie tylko fantasy - Wasteland, Expedition Amazon, 2400 A.D.
- Zanim powstały hity - RPG w połowie lat 90.
- Bethesda wchodzi do gry - seria Elder Scrolls
- Koniec wielkich serii - Might and Magic VI-IX, Ultima IX, Wizardry 8
- Atak Piranii - Gothic i Risen
- Kultowy cykl Blizzarda - Diablo
- Postapokalipsa i steampunk - Fallout i Arcanum
- Czas legendy - Baldur's Gate
- Szczytowe osiągnięcie gatunku - Planescape: Torment
- Młodszy brat Baldur's Gate - seria Icewind Dale
- Deus Ex, czyli cyberpunk doskonały
- Debiut BioWare w trójwymiarze - Neverwinter Nights
- Dawno, dawno temu - Knights of the Old Republic i Jade Empire
- Zły, dobry, brzydki i ładny - seria Fable
- Mrok, dusze i śmierć - Demon's Souls, Dark Souls
- Współczesne BioWare - Mass Effect i Dragon Age
- Polska duma - cykl Wiedźmin
- Podsumowanie

Reklama

O autorze

Adam Tobojka

Adam Tobojka

Autor

Gdy nie nie gra, stara się udowodnić, że komiks współczesny dorównuje kunsztem dziełom Dostojewskiego. Tęskni za Futuramą.

Więcej artykułów od Adam Tobojka

Komentarze (32)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały