Na to czekaliśmy. Wiedźmin 3 pozostawał jedną z kluczowych gier, które chcieliśmy zobaczyć na PS4 Pro i ten moment właśnie nadszedł, dziesięć miesięcy po premierze urządzenia. Czy udało się zaoferować pełne 4K? Czy wprowadzono jeszcze jakieś inne zmiany lub poprawki?

Dopiero zaczynamy dogłębne testy zaktualizowanego tytułu, ale niemal od razu widać, że CD Projekt postawił na szachownicowe skalowanie do poprawienia bazowej rozdzielczości, która wynosiła 1080p. Technika ta pozwala renderować ramkę obrazu w rozmiarze 1920 × 2160, wypełniając wolne przestrzenie (rozłożone jak na szachownicy) za pomocą informacji pobieranych z poprzednich klatek obrazu.

Metoda sprawdza się świetnie w Horizon Zero Dawn czy Destiny 2, gdzie gołym okiem trudno zauważyć artefakty skalowania - idealne rozwiązanie dla układu graficznego, który radzi sobie z 1440p, ale nie pozwala osiągnąć natywnego 4K. W przypadku Wiedźmina 3 jakość skalowania jest mieszana, ale dzięki wysokiemu zagęszczeniu pikseli i standardowemu rozmyciu „próbkuj i trzymaj” we współczesnych telewizorach LCD gra skaluje się dobrze do ultra HD.

Jeśli jednak dwie w dwóch wymienionych wyżej grach trudno wskazać różnicę między natywnym 4K, to w Wiedźminie 3 łatwiej wskazać artefakty szachownicy. Szczególnie jeśli gramy z włączonym efektem rozmycia obrazu.

Dopiero zaczynamy testy, ale zauważyliśmy też inne poprawki. Rośnie filtrowanie tekstur, choć bazowe elementy oprawy - modele czy tekstury - pozostają identyczne. Co ciekawe, na PS4 Pro ograniczono za to efekt ambient occlusion w niektórych badanych scenach. Idąc dalej, najbardziej wymagające obszary, jak Krzywouchowe Moczary, działają przy niższej liczbie klatek na sekundę niż podstawowe PlayStation 4, gdzie przed łatką PS4 Pro miało małą przewagę płynności.

PlayStation 4 Pro 4K PlayStation 4 Pro 1080p PlayStation 4
Wiedźmin 3 na PS4 Pro skaluje się szachownicowo do 2160p. Jest też skalowanie w dół na ekranach 1080p.
PlayStation 4 Pro 4K PlayStation 4
Obraz jest ostrzejszy także w przerywnikach. Co ciekawe, na PS4 Pro - bez względu na rozdzielczość - brakuje za to efektu ambient occlusion, co widać bardzo wyraźnie na dachu domku.
PlayStation 4 Pro 4K PlayStation 4
Na PS4 Pro rośnie za to filtrowanie tekstur, zapewne dzięki większej liczbie pikseli do próbkowania.
PlayStation 4 Pro 4K PlayStation 4
Modele postaci, efekty i tekstury pozostają bez zmian.
PlayStation 4 Pro 1080p PlayStation 4
Porównanie PS4 Pro w 1080p ze standardowym PS4. Różnice w wygładzaniu krawędzi i filtrowaniu tekstur są zauważalne.

Możemy także potwierdzić, że posiadacze nowej konsoli pozostający przy ekranach 1080p mogą liczyć na skalowanie w dół, co znacznie poprawia wygładzanie krawędzi, poziom detali i filtrowanie tekstur.

Nadal biegamy wraz z Geraltem po najbardziej wymagających miejscach w grze. Spodziewamy się odkrycia jeszcze jakichś szczegółów, ale obecnie - poza spadkiem wydajności - Wiedźmin 3 na PS4 Pro zapewnia usprawnioną oprawę graficzną, czego wielu graczy bez wątpienia oczekiwało. Pełna analiza i materiał wideo już wkrótce.

Reklama

O autorze

Thomas Morgan

Thomas Morgan

Senior Staff Writer, Digital Foundry

32-bit era nostalgic and gadget enthusiast Tom has been writing for Eurogamer and Digital Foundry since 2011. His favourite games include Gitaroo Man, F-Zero GX and StarCraft 2.

Więcej artykułów od Thomas Morgan

Komentarze (16)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały

Sniper Ghost Warrior Contracts to nowa gra polskiego CI Games

Twórcy rezygnują z otwartych przestrzeni.

Fortnite: sezon 5 - wyzwania tygodniowe

Zadania karnetu bojowego. Szósty tydzień.

Wiedźmin od Netflixa - zdjęcia na terenie Budapesztu?

Mogą się również pojawić inne europejskie miasta.