Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Alfabet Red Dead Redemption 2

Nie tylko R i D.

Dziki Zachód tworzony przez projektantów ze studia Rockstar jest wypełniony po brzegi zawartością. Od najważniejszych elementów po szczegóły tak drobne, że tylko część graczy zwróci na nie uwagę.

Wybieramy najbardziej istotne, ale i najciekawsze aspekty RDR 2, by stworzyć swego rodzaju słownik pojęć związanych z grą. W efekcie, znajdziecie tu praktycznie wszystko, co warto o niej wiedzieć.


A jak Ameryka

Nie wszyscy zwracają na to uwagę, ale seria Red Dead Redemption zabiera graczy do fikcyjnej wersji Ameryki. Choć pojawiają się tutaj nazwy prawdziwych miast czy stanów, to już geografia regionalna nie przypomina tej faktycznej. Dzięki temu deweloperzy mogą sobie pozwolić na zaprojektowanie świata bardziej różnorodnego, niż gdyby składał się z realistycznie odwzorowanych Stanów.

B jak Broń

Arsenał w RDR 2 nie jest tak rozbudowany, jak w serii GTA, ale i tak każdy znajdzie swój ulubiony rodzaj broni. Różne rodzaje rewolwerów, karabinów i strzelb zapewnią inne wrażenia ze strzelanin. Interesującą nowością jest łuk, który nie pojawił się w poprzedniej części serii - przyda się nie tylko podczas polowania, ale pozwoli też pozbywać się wrogów po cichu, co może się okazać ciekawą innowacją w serii.

C jak Celowanie

RDR 2 to przede wszystkim gra TPP, ale otrzymujemy tu także kamerę FPP, dlatego nikt nie powinien mieć problemu z trafieniem do celu. Widok z oczu bohatera może umożliwić nieco lepsze reakcje, choć wybór kamery jest oczywiście w dużej mierze kwestią gustu. Podstawowy celownik, zgodnie z tradycją, przybiera formę małej kropki na środku ekranu.

D jak Dead Eye

To punkt związany bezpośrednio z poprzednim - mechaniki Dead Eye używamy bowiem przy celowaniu. System ten powraca w formie zbliżonej do tego, co znamy już z pierwszego RDR. Aktywacja tej zdolności spowolni czas, ułatwiając tym samym wymierzenie w czułe punkty wroga. W trakcie gry rozwiniemy tę umiejętność, by bohater był w stanie oznaczyć przeciwników podczas działania Dead Eye i natychmiast postrzelić wszystkich szybką serią po zakończeniu efektu.

E jak Emocje

Każdy, kto grał w Red Dead Redemption, doskonale pamięta, że razem z bohaterem można było odczuć złość, bezsilność, albo wzruszyć się jego beznadziejnym losem. Z pewnością nie inaczej będzie w RDR 2, gdyż teraz cały świat w większym stopniu może czynić nam wyrzuty sumienia. Motyw niebezpiecznego gangu też z pewnością zrodzi niejedną moralnie dyskusyjną sytuację, a poza tym - nieraz pewnie sam klimat i piękne widoki wzbudzą emocje, jakich nie znajdziemy, przykładowo, w GTA.

F jak Filmowość

Gry studia Rockstar przypominają filmy, gdy tylko zaczynamy oglądać cut-scenki. Gra aktorska zawsze stoi na najwyższym poziomie, podobnie jak reżyseria każdej sytuacji. Jednak nawet poza przerywnikami odczujemy filmowy aspekt RDR 2 - choćby dzięki specjalnej kamerze, która pozwoli obserwować bohatera z większej odległości. Nie jest to wygodne podczas właściwej rozgrywki, ale okaże się z pewnością świetnym narzędziem dla twórców klimatycznych filmików.

G jak Grafika

RDR 2 wygląda tak dobrze, że szczerze ubolewamy nad brakiem wersji PC - mocny komputer pozwoliłby pewnie osiągnąć jeszcze wyższy poziom oprawy. Grafika zachwyca jednak nawet na konsolach. Gra świateł przy lekko zachmurzonym niebie czy podróż w śnieżycy to coś, na co z pewnością będziemy zwracać uwagę nawet długo po premierze.

H jak Honor

System honoru z pierwszego Red Dead Redemption powraca w sequelu w rozwiniętej formie. Nasza reputacja wpłynie więc autentycznie na zachowanie różnych postaci. Jeżeli będziemy bezwzględnym i okrutnym bandytą, mieszkańcy miasteczek mogą nawet chować się przed nami, gdy zobaczą nas na ulicy, a nagrody za zuchwałe kradzieże zwiększą się. Z kolei jako szlachetny gangster możemy zyskać nie tylko zniżki w sklepach, ale i szacunek obywateli.

I jak Interakcje

Twórcy zaprojektowali specjalny system, dzięki któremu wybierzemy w wielu sytuacjach jedną z kilku możliwych opcji wchodzenia w różne interakcje z napotkanymi postaciami. Możemy kogoś pozdrowić albo obrazić - a skutek tych dwóch działań będzie inny. Niektóre konflikty rozwiążemy bez przemocy, po prostu starając się zastraszyć przeciwnika. Pojawią się też sytuacje, w których zadecydujemy nawet o życiu bohaterów niezależnych.

J jak Jazda konno

Konie to nieodzowny element każdego rodzaju westernowej fikcji. Odgrywały ogromną rolę w RDR, a w sequelu twórcy jeszcze bardziej rozwinęli aspekty rozgrywki związane z rumakami. Dbanie o zwierzę - czesanie czy karmienie - wzmocni więź między nim a bohaterem. Koń stanie się bardziej opanowany, wytrzymały i zmniejszymy szansę na nieprzewidywalne zachowania podczas walki. Jazda działa podobnie, jak w oryginale, a więc wciskając wielokrotnie jeden przycisk dobierzemy prędkość wedle uznania.

K jak Krajobrazy

Rockstar zawsze dba o możliwie największą różnorodność scenerii w swoich tytułach, a Red Dead Redemption 2 nie jest tu wyjątkiem. Krajobrazy pustynne, górskie czy nawet leśne i bagienne - każdy znajdzie tu coś dla siebie. Oczywiście nie mogło zabraknąć specjalnego trybu fotograficznego, dzięki któremu każdy piękny widok możemy uwiecznić dla potomnych i dla obecnych znajomych z naszych kręgów w mediach społecznościowych.

L jak Ludzie

Twórcy zatrudnili aż 1000 aktorów podczas prac nad RDR 2. Dzięki temu zwykli ludzie, nawet niezbyt ważni z punktu widzenia historii, wpłyną na zwiększenie poziomu realizmu całego świata. Nie musimy obawiać się „ataku klonów”. Mieszkańcy miast i podróżni mają oczywiście swoje obowiązki, więc będą zajmować się najróżniejszymi rzeczami - od rąbania drewna i prania w rzece, poprzez picie w saloonie, flirtowanie z innymi po bijatyki i wyzywanie Arthura na pojedynek.

M jak Modyfikacje

W większym stopniu niż w RDR wpłyniemy w drugiej części na naszą broń. Wymienimy różne elementy rewolweru czy karabinu, by zwiększyć celność lub stabilność. Do tego dochodzi też rozbudowana customizacja wizualna różnych rodzajów uzbrojenia. Nic nie stanie na przeszkodzie, by zwykły pistolet zmienić w piękny okaz, małe dzieło sztuki z uchwytem wykładanym perłową masą i ze złotą lufą.

N jak Natura

RDR 2 przypomni o tym, jak piękna i groźna potrafi być natura. Nie tylko dzięki najbardziej różnorodnym środowiskom (nie tylko w serii, ale prawdopodobnie w historii gier Rockstara), ale też dzięki warunkom pogodowym. Lokacje będą wyglądać zupełnie inaczej w deszczu, a poruszanie się w śniegu zaraz po burzy będzie sporym wyzwaniem. Natura to też oczywiście fauna, o której więcej piszemy nieco niżej.

O jak Obóz

Nasz gang będzie uciekał przed stróżami prawa, dlatego nie mamy w RDR 2 jednej, głównej bazy wypadowej. Rozłożymy obóz, który kilka razy przeniesie się z jednego stanu do innego. W takim obozowisku porozmawiamy z towarzyszami, przyjmiemy misje poboczne, zabawimy się w różnorodnych mini-grach i posłuchamy interesujących opowieści przy ognisku.

P jak Polowanie

Polowanie jest o wiele bardziej rozbudowane w sequelu niż w pierwszym RDR. To już nie tylko kwestia zabicia zwierzyny i wciśnięcia przycisku przypisanego do skórowania. Teraz zwierzę załadujemy na naszego konia i odwieziemy do handlarza, by zyskać więcej pieniędzy - o ile mięso nie zdąży się zepsuć. Możliwe będzie też dostarczenie zdobyczy do obozu, dzięki czemu pomożemy naszym kompanom, zapewniając im dodatkowe zasoby i źródło pożywienia. Łuk pozwoli natomiast bardziej wczuć się w rolę cichego łowcy.

R jak Rockstar

Studio Rockstar kojarzone jest dziś z gwarancją jakości. Znane przede wszystkim dzięki serii GTA, udowodniło w przeszłości, że potrafi też tworzyć świetne gry spoza tego cyklu - jak choćby kultowe Bully czy nawet symulator ping-ponga. To jednak przede wszystkim mistrzowie projektowania bogatych w detale, wielkich światów, w których spędzamy dziesiątki czy setki godzin.

S jak Szczegóły

Szczegółowość każdego aspektu RDR 2 robiła wrażenie już od pierwszych trailerów. Liście poruszające się na wietrze, animacje twarzy, naturalne zachowania zwierząt - wszystko to doskonale uzupełnia oprawę graficzną. Detale przejawiają się też również we wspomnianych wyżej interakcjach z postaciami, gdzie najmniejszy gest może mieć znaczenie.

T jak Trakty

Podróżowanie jest ważnym elementem Red Dead Redemption. Szybka podróż jest oczywiście możliwa, ale konna przejażdżka często wiąże się z niespodziewanymi wydarzeniami, które łatwo przegapić. Być może zobaczymy rabunek i postanowimy zareagować, a może po prostu spotkamy interesującą postać czy dostrzeżemy przy drodze dzikiego konia, którego warto złapać. Trakty w RDR 2 pomogą dokładnie poznać świat gry.

U jak Ubrania

W wielu grach studia Rockstar bohaterowie mogą zmieniać ubrania, ale w Red Dead Redemption 2 będzie to momentami niezbędne. Jeśli bowiem bohater nie dobierze odpowiedniego stroju do warunków pogodowych, może stać się mniej efektywny. Bieganie w pełnym słońcu w grubej kurtce będzie bardziej wyczerpujące niż w koszuli i kamizelce. Postacie niezależne będą też inaczej reagować na Arthura w zależności od tego, jak będzie ubrany - i czy jego strój będzie czysty.

W jak Western

Dziki Zachód to interesujący motyw, ale ostatnimi czasy wykorzystywany w grach wideo raczej rzadko. W RDR otrzymujemy oczywiście fikcyjną wersję tych czasów, spopularyzowaną niegdyś przez amerykańskie kino. Pojedynki rewolwerowców, spokojna jazda w świetle zachodzącego słońca, wyjące kojoty, bójki w saloonach i spotkania z obcymi przy ogniskach - wszystko to zbuduje niepowtarzalny klimat. Twórcy nie zapominają też o odniesieniach do kultowych filmów o podobnej tematyce.

Z jak Zwierzęta

Red Dead Redemption 2 pozwoli spotkać około 200 gatunków zwierząt - w tym 19 różnych gatunków koni. Wszystkie ssaki, ptaki i gady cechują się wyjątkowymi wzorcami zachowań. Mają też wchodzić ze sobą w interakcje. Możliwe, że spotkamy niedźwiedzia próbującego przegonić stado wilków, albo dostrzeżemy orła porywającego lisa, którego spłoszyliśmy, przejeżdżając obok. Nowością jest też możliwość łowienia ryb.

Zobacz także: Red Dead Redemption 2 - Poradnik

Read this next