Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Wiedźmin 3 next-gen - tryby graficzne: wydajność, ray tracing

Różnice, jak zmienić i który wybrać.

Wiedźmin 3 next-gen w wersji na PS5 i Xbox Series X/S oferuje dwa tryby graficzne: wydajność i ray tracing. Poniżej dowiesz się, jakie są pomiędzy nimi różnice i na który warto się zdecydować.


Na tej stronie:


Jak zmienić tryb wyświetlania klatek w Wiedźminie 3

Aby przełączać się między trybami, wejdź w Opcje, następnie Wideo, a potem Grafika.

Zobaczysz tutaj Tryb wyświetlania klatek. Możesz przełączać się między Wydajnością, a Ray tracingiem.

Zmianę można przeprowadzić nawet w trakcie rozgrywki, by porównywać ze sobą te same sceny. Niestety trzeba się „przebić” przez wymienione wyżej opcje w menu, nie ma szybszego sposobu.


Wydajność i ray tracing - różnice między trybami

Oto, czym charakteryzują się tryby graficzne na konsolach PS5 i Xbox Series X:

  • Wydajność - faworyzuje płynniejszą rozgrywkę, która celuje w 60 FPS z dynamiczną rozdzielczością
  • Ray tracing - włącza ray tracing dla globalnego oświetlenia i okluzji otoczenia. Rozgrywka celuje w 30 FPS z dynamiczną rozdzielczością

Wyjątkiem jest Xbox Series S. Tryb wydajności również oferuje tam 60 FPS, ale drugi wariant to tryb jakości, bez ray tracingu - ale z wyższą rozdzielczością.

A jak to wypada w praktyce? Poniżej możesz zobaczyć dwa porównania trybu wydajności i ray tracingu w tych samych scenach. Ray tracing oferuje realistyczniejsze światło i cienie.

Działanie trybu ray tracingu jest często bardzo subtelne, jednak duże różnice widać np. w obszarach leśnych, które bez ray tracingu są nieco za jasne i w rzeczywistości powinny być bardziej zacienione. Lewy obrazek to tryb wydajności, a prawy - ray tracingu.


Który tryb wybrać

Odpowiadając od razu na postawione pytanie, zdecydowanie rekomendujemy tryb wydajności. Tryb ray tracingu nie jest na tyle ładniejszy, aby ze względu na niego obniżać płynność rozgrywki o połowę.

Owszem, ray tracing potrafi zrobić wrażenie i w niektórych scenach dodaje nieco klimatu, ale różnice wizualne są czasami trudne do wychwycenia, natomiast strata w FPS bardzo duża. Wiedźmin 3 jest natomiast dynamiczną grą, a w walce często szybko obracamy kamerę, by poznać pozycję wrogów, co jest znacznie przyjemniejsze w 60 klatkach na sekundę.

Oczywiście każdy gra tak jak chce i jeśli zależy ci na ray tracingu - w porządku. My jednak rekomendujemy potraktować tryb jakości raczej jako ciekawostkę, włączając go od czasu do czasu, by zobaczyć niektóre scenerie z włączonym ray tracingiem.

Sami deweloperzy zdają się traktować tryb wydajności jako domyślny - przy pierwszym uruchomieniu jest wybrany właśnie ten wariant.

Zobacz także: Wiedźmin 3 next-gen - wszystkie nowości, zadania, zbroje

Spis treści: Wiedźmin 3 - Poradnik, Solucja

Read this next