Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Starfield - bazy i placówki: jak budować

Budowa i zarządzanie placówkami.

Twórcy Starfield przygotowali całkiem rozbudowany system budowy i zarządzania placówkami, czyli bazami, jakie możemy założyć w niemal dowolnym miejscu. Na tej stronie dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze podczas planowania i konstruowania kosmicznych osad.


Na tej stronie:


Czym są placówki

Placówki to bazy, jakie można wybudować na niezagospodarowanych terenach planet i księżyców, czyli w praktyce niemal wszędzie, gdzie nie ma już osady, miasta czy innego obiektu stworzonego przez twórców gry. Placówki mogą pełnić wiele wyspecjalizowanych ról, choć możemy też postawić na wszechstronność. Będziemy tu pozyskiwać duże ilości surowców lub po prostu przechowywać zebrane przedmioty i traktować te miejsca jak dom.

Przed przystąpieniem do budowania osad „na poważnie” warto zainwestować kilka punktów w odpowiednie zdolności postaci. Wymienione poniżej zdolności nie są wymagane do budowy, ale znacznie zwiększają nasze możliwości. Najbardziej przydatne zdolności to:

Zasiedlanie planet - (naukowe) każda kolejna ranga pozwala budować placówki na planetach i księżycach o coraz bardziej ekstremalnych warunkach (od mroźnych i piekielnych po ciała z ekstremalną grawitacją), a także zwiększa limit dostępnych placówek do maksymalnie 24; Inżynieria placówek - (naukowe) rangi od 1 do 3 pozwalają konstruować coraz lepsze moduły i elementy, a ranga 4 zmniejsza koszt zasobów wymaganych do budowy o połowę.

Ponadto warto prowadzić badania naukowe z kategorii Rozwój Placówki, ponieważ dadzą nam one dostęp do wielu przydatnych elementów - od mebli i ozdób po maszyny niezbędne do prowadzenia fabryki, a nawet dadzą nam dostęp do międzyukładowych połączeń towarowych, co oznacza połączenie ekwipunku wszystkich placówek w jeden. Więcej o badaniach naukowych przeczytasz na naszej stronie o badaniach i schematach.

UWAGA: Wybudowanie w placówce niektórych modułów daje nam wymierne korzyści takie jak zwiększenie zasięgu skoku grawitonowego czy zmniejszenie zużycia paliwa, dlatego warto wybudować placówkę, nawet jeśli nie zamierzamy z niej aktywnie korzystać.


Wybór miejsca budowy placówki

Zanim zaczniemy budowę, warto wybrać odpowiednie miejsce. W tym celu polecamy podczas eksploracji kosmosu korzystać ze skanera, który pozwoli sprawdzić, jakie zasoby oferuje planeta, zwłaszcza jeśli chcemy zarobić lub skupić się na wydobywaniu surowców (na początek proponujemy poszukać miejsca bogatego w Hel-3). Możemy też wybrać miłe dla oka miejsce, które po prostu nam się podoba.

Aby sprawdzić zasoby, przechodzimy na ekran mapy planety/księżyca i wciskamy klawisz R lub przycisk X na kontrolerze. Zobaczymy wtedy kolorową mapę zasobów.

Następnie wystarczy wybrać miejsce bogate w poszukiwany przez nas surowiec i wylądować.


Jak zacząć budowę placówki

Po wylądowaniu i opuszczeniu statku, radzimy udać się na małą eksplorację w poszukiwaniu żyły surowca. Włączamy skaner za pomocą klawisza F lub przycisku LB i rozglądamy się za żyłą. Miejsce bogate w dany surowiec zostanie oznaczone za pomocą rozległego zielonego podświetlenia.

Następnym krokiem jest postawienie w wybranym miejscu nadajnika, który spełnia rolę podobną do warsztatów znanych z Fallout 4 - wyznacza granice obszaru budowy oraz stanowi punkt szybkiej podróży. Wchodząc w interakcję z nadajnikiem możemy też zmienić nazwę placówki.

  • Najpierw otwieramy skaner (klawisz F lub przycisk LB na kontrolerze), a następnie wciskamy klawisz R lub przycisk X na kontrolerze. Obok opcji założenia placówki widzimy też liczbę palcówek, jakie w danym momencie możemy założyć - to liczba podana w nawiasie u dołu ekranu.

Ustawiamy nadajnik w pasującym nam miejscu i potwierdzamy klawiszem E lub przyciskiem A na kontrolerze.

UWAGA: Nadajnik - jak i inne obiekty - musi znajdować się na ziemi lub innej odpowiedniej powierzchni. Nie można budować w powietrzu lub gdy obiekty nachodzą na siebie.


Budowa placówki - opis interfejsu i funkcji

Po wybudowaniu nadajnika zostaniemy automatycznie przeniesieni do menu budowy. Znajdziemy tu wszystkie niezbędne informacje oraz opcje. Po wyjściu z menu możemy w każdej chwili powrócić do niego poprzez aktywowanie nadajnika lub wciśnięcie klawisza R/przycisku X na kontrolerze w trybie skanera. W trybie budowy możemy też przełączać się między kamerą z perspektywy naszej postaci lub ujęciem z „lotu ptaka”, które przydatne jest przy stawianiu większych konstrukcji.

  • 1. Informacje o wybranym elemencie - widzimy tu nazwę elementu, który chcemy wybudować, a także listę surowców/komponentów, jakie posiadamy/są wymagane do stworzenia obiektu. Okienko zawiera też informacje dodatkowe, jak koszt działania (np. ile jednostek zasilania zużywa obiekt) oraz co produkuje i jakie inne korzyści przynosi.
  • 2. Podgląd elementu do budowy - pozwala zobaczyć, jak dany obiekt wygląda, a także pozwala ustawić go w odpowiednim miejscu. Biała ramka oznacza, że można wybudować element w wybranym miejscu, a czerwone podświetlenie sygnalizuje błąd uniemożliwiający konstrukcję w danym miejscu.
  • 3. Lista schematów - w kolumnie po prawej stronie ekranu widzimy listę wszystkich posiadanych przez nas schematów z podziałem na kategorie (między innymi ekstraktory, zasilanie czy meble). Możemy przełączać się pomiędzy kategoriami za pomocą klawiszy Z i C lub przycisków LB i RB.
  • 4. Podstawowe informacje i limit budowy - widzimy tu nazwę placówki (wyżej) i jej lokację (niżej), a także pasek limitu budowy. Pasek napełnia się w miarę stawiania konkretnych konstrukcji, a gdy osiągnie maksimum, nie będziemy mogli wybudować w danym miejscu nic więcej, chyba że skasujemy któryś z już istniejących elementów.
  • 5. Okienko błędu - widzimy tu dokładniejszy opis tego, co powoduje, że nie możemy wybudować wybranego obiektu. Ta informacja łączy się z czerwonym podświetleniem opisanym w punkcie (3).
  • 6. Pasek skrótów sterowania - bardzo przydatna lista dostępnych w danym momencie funkcji. Jeżeli zapomnimy lub nie wiemy, jak na przykład zmienić kamerę lub obracać obiekt, to w tym miejscu znajdziemy odpowiedź i warto zawsze spoglądać na to okno podczas budowy.
  • 7. Statystyki placówki - w tym miejscu widzimy dokładniejsze statystyki naszej placówki: ładunek (ile mamy towarów), załoga (ilu mamy załogantów/kolonistów przydzielonych do tej placówki), wymagane zasilanie i całkowita produkcja zasilania oraz produkcja surowców w sztukach na minutę.

UWAGA: Niektóre obiekty mają warianty, co symbolizuje liczba przy ikonie i nazwie elementu w oknie listy schematów (3). Warianty zwykle nie różnią się pod względem funkcji czy kosztu zasobów, i mają inny wygląd, ale w kilku przypadkach oferują inną funkcjonalność - dotyczy to zwłaszcza fabrykatorów i przedmiotów, jakie produkują. Warianty przełączamy klawiszami Q/T lub przyciskami kierunkowymi lewo/prawo na kontrolerze.


Podstawy budowy placówki

Zacznijmy od tego, że mamy dwa tryby budowy placówki. Pierwszym jest tryb budowy, który służy do stawiania nowych konstrukcji i obiektów. Drugi to tryb modyfikacji, w którym możemy przesuwać lub kasować już wybudowane elementy. Pomiędzy trybami przełączamy się klawiszem TAB/przyciskiem MENU.

Budowę placówki powinniśmy rozpocząć od zapewnienia zasilania. W tym celu wato postawić nawet kilka generatorów lub paneli słonecznych. W Starfield nie ma konieczności łączenia generatorów i urządzeń za pośrednictwem kabli - wystarczy postawić generator, a zapewni on zasilanie całej placówce (choć każdy ma swój limit i konieczne może być zbudowanie wielu generatorów, by zapewnić wystarczającą liczbę jednostek zasilania).

Następnie warto wybudować kwatery mieszkalne dla siebie oraz załogi/kolonistów, a także wejście do nich - choćby w postaci śluzy powietrznej. W przeciwieństwie do systemu budowania osad w Fallout 4, w Starfield nie musimy dbać o odpowiednie łączenie elementów, a korytarze łączące kwatery zbudowane zostaną automatycznie.

Należy zadbać też o obronę. W tym celu polecamy ustawienie kilku wieżyczek na terenie placówki. Jest to potrzebne, ponieważ może się zdarzyć, że nasza baza zostanie zaatakowana, a jej elementy - zniszczone. Im więcej zabezpieczeń, tym większe bezpieczeństwo kolonistów oraz wyposażenia.

Dobrym pomysłem może być też zbudowanie kilku robotów, których obecność zwiększa tempo produkowania zasobów czy przedmiotów. Niektóre maszyny mogą pełnić też funkcje obronne.


Urządzanie wnętrz

Kiedy skończymy budować najważniejsze obiekty, możemy zająć się zaadaptowaniem wnętrz naszych kwater na warunki mieszkalne. Mamy tu sporą swobodę, choć należy pamiętać, że nie wszystkie elementy da się zamontować na przykład na zaokrąglonych ścianach, a podłogi i dywany najlepiej tworzyć na samym początku, aby nie trzeba było przesuwać wcześniej zmontowanych mebli i ozdób.

Zasada budowania wnętrz jest identyczna jak w przypadku obiektów zewnętrznych - tu również musimy uważać na to, aby elementy znajdowały się na odpowiednich powierzchniach i nie nachodziły na siebie, a także potrzebujemy tych samych surowców oraz zdolności. Reszta zależy od naszych preferencji, choć zdecydowanie warto zacząć od budowy kilku łóżek dla nas i załogi.

Jedno pomieszczenie warto przeznaczyć też na warsztat i wybudować w nim wszystkie dostępne stoły warsztatowe, aby w łatwy sposób mieć dostęp do modyfikacji broni czy pancerza. Możemy do tego dorzucić kilka skrzyń do przechowywania przedmiotów, a nawet nieco ozdób.


Zarządzanie załogą i kolonistami

Jeśli chcemy, by nasza placówka działała sprawnie i prężnie, to powinniśmy zatrudnić w niej kilku ludzi. Osoby te rekrutujemy tak samo, jak członków załogi statku, co opisaliśmy dokładnie na naszej stronie o rekrutowaniu członków załogi. W skrócie - kolonistów rekrutujemy, odwiedzając bary w większych miastach, ale możemy też wykorzystać do tego celu naszych towarzyszy - choćby członków Konstelacji.

BARDZO WAŻNE: Przypisanie członka załogi do placówki lub statku pozwala korzystać z jego umiejętności postaci w danej placówce czy na statku bez konieczności wydawania punktu zdolności na posiadaną przez załoganta zdolność. Oznacza to, że zamiast wydawać punkt na zdolność wymaganą do budowy konkretnego obiektu, możemy po prostu zatrudnić osobę, która taką zdolnością dysponuje.

Przydziałem załogi/kolonistów możemy zarządzać za pomocą menu Załogi. Znajdziemy je, wchodząc do menu głównego postaci (klawisz TAB lub przycisk MENU) i przechodząc do zakładki Statek (w lewym dolnym rogu ekranu). Następnie naciskamy klawisz C lub przycisk Y, aby przenieść się na ekran zarządzania załogą.

UWAGA: Czasami niektórych osób nie da się przydzielić do załogi placówki planetarnej. Dotyczy to w szczególności towarzyszy.


Przydatne wskazówki

Na koniec jeszcze kilka drobnych wskazówek, które mogą okazać się pomocne podczas budowania osady:

  • Jeśli masz kilka placówek, w każdej zbuduj Połączenie towarowe, co pozwoli przesyłać przedmioty między placówkami w obrębie jednego systemu planetarnego lub Połączenie towarowe międzyukładowe służące do tego samego celu, ale działające pomiędzy placówkami w różnych systemach gwiezdnych (w tym wypadku wymagane jest posiadanie 5 jednostek Helu-3). Oba kontenery znajdziemy w sekcji Różne w trybie budowy;
  • Na wczesnych etapach polecamy używać placówek jako baz wypadowych i miejsc składowania łupów i towarów. Wydobywanie surowców jest opłacalne, ale ze względu na wymagane zdolności staje się to wygodne dopiero na wyższych poziomach postaci i na późniejszych etapach gry.
  • Surowce najczęściej używane podczas budowy placówek to żelazo, aluminium, miedź, nikiel i beryl (nieorganiczne) oraz obiekt strukturalny, środek przylepny i środek uszczelniający (organiczne). Warto zaopatrzyć się w zapas tych materiałów przed przystąpieniem do budowy. Możemy je nabyć u wielu sprzedawców lub własnoręcznie wydobywać na powierzchniach planet oraz niszcząc asteroidy unoszące się na orbitach wielu obiektów.

Spis treści: Starfield - Poradnik, Solucja

Read this next