Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Starfield - badania: jak zdobywać nowe schematy

Stacja badawcza i opis jej działania.

Nawet jeśli w poprzednich grach Bethesdy spędziliśmy sporo czasu przy stacjach rzemieślniczych, to Starfield może nas zaskoczyć systemem badań. To nic innego jak sposób na pozyskiwanie coraz lepszych schematów, a na tej stronie wyjaśniamy działanie tej mechaniki.


Na tej stronie:


Czym są badania i gdzie je przeprowadzać

Podczas gry w Starfield możemy natknąć się na warsztaty o nazwie stacja badawcza - to specjalna maszyna wyposażona w kilka monitorów i mikroskop. Pierwszą tego typu stację znajdziemy najprawdopodobniej na pokładzie pierwszego statku - Frontier. Stacja znajduje się tuż przy wejściu do kokpitu pilota.

Badania to system pozwalający odkrywać i odblokowywać nowe schematy, jakie możemy wykorzystać do wytwarzania ulepszeń broni czy skafandrów, produkowania nowych dań i leków oraz elementów konstrukcyjnych naszych baz. Ukończenie danego szczebla badań oznacza odblokowanie pewnej puli nowych schematów oraz daje dostęp do badań nad kolejnymi, które oznaczają zwykle coraz bardziej zaawansowane i potężne ulepszenia, części lub modyfikacje.

UWAGA: Po odblokowaniu schematu nadal musimy wytworzyć dany element w odpowiedniej stacji rzemieślniczej za cenę komponentów lub surowców. Na przykład: odblokowanie tłumika do broni oznacza, że możemy wykonać tłumik w warsztacie rusznikarskim, ale nadal wymaga to będzie określonych komponentów.


Objaśnienie interfejsu

Po aktywowaniu stacji badawczej przeniesiemy się na ekran badań. Oto co zobaczymy:

  • 1. Farmakologia - w tej sekcji znajdziemy projekty badawcze związane z lekami, używkami i chemikaliami, których można używać lub sprzedawać w sklepach;
  • 2. Jedzenie i picie - tu odkryjemy nowe przepisy kulinarne, dania oraz napoje, które dają nam tymczasowe premie do statystyk;
  • 3. Rozwój placówki - ten segment zawiera projekty obiektów, jakie możemy zbudować w naszych bazach, w tym moduły stacji, przydatne urządzenia, meble czy ozdoby;
  • 4. Wyposażenie - projekty z tej kategorii obejmują głównie ulepszenia skafandrów oraz hełmów, które wpływają głównie na statystyki obrony oraz wygląd ubrań i pancerzy;
  • 5. Broń - tu poznamy schematy ulepszeń broni takich jak tłumiki, pojemniejsze magazynki czy szybsze komory zamkowe;
  • 6. Trwające projekty - w tej sekcji widzimy rozpoczęte badania z różnych kategorii. Przy farmakologii brakuje szczegółów, ponieważ nie prowadzimy akurat żadnych badań, w innych sekcjach pokazane są aktualnie obserwowane projekty.

W okienku kategorii widzimy jeszcze dwie dodatkowe informacje:

  • Liczba dostępnych projektów - pokazuje, ile projektów z danej kategorii jest w tej chwili dostępnych (zależy to od rozwijanych przez nas zdolności postaci oraz wcześniej ukończonych badań);
  • Wykrzyknik - zwraca uwagę na coś ważnego, jak dostępność nowych projektów w danej kategorii.

Po wejściu w daną kategorię zobaczymy szczegółowy widok badań i projektów:

  • 7. Skróty do innych kategorii - pozwalają szybko przełączać się pomiędzy różnymi kategoriami projektów;
  • 8. Okno projektów badawczych - zawiera listę dostępnych projektów, w tym te, które już zakończyliśmy oraz te, których nie możemy obecnie wykonać ze względu na brak odpowiedniej zdolności postaci. Widzimy tu też procentowy postęp danego badania, co oznacza, jaki procent wymaganych surowców i/lub komponentów już wydaliśmy;
  • 9. Wymagania - w tym miejscu widzimy, jakie zdolności postaci są potrzebne do odblokowania danego schematu, a kolor czerwony wskazuje na brak takiej zdolności i konieczność zainwestowania punktu zdolności podczas awansu na wyższy poziom;
  • 10. Drzewko badań - widzimy tu listę i kolejność badań, jakie staną się dla nas dostępne po ukończeniu badań na wcześniejszym etapie. Posługując się poniższym przykładem: ukończenie badań Modyfikacje komory zamkowej 1 da nam dostęp do badań nad Modyfikacjami komory zamkowej 2, czyli jeszcze lepszymi częściami do zamontowania w broni;
  • 11. Wymagane materiały - lista oraz ilość surowców i/lub prefabrykatów niezbędnych do zakończenia wybranych badań;
  • 12. Informacje o skrótach - pomocna lista dostępnych akcji, jakie możemy podjąć, wciskając opisane klawisze lub przyciski kontrolera.

Przeprowadzanie badania

Na pierwszy rzut oka system badań może wydawać się odrobinę przytłaczający, ale tak naprawdę jest dość prosty i sprowadza się wydawania odpowiednich komponentów lub surowców w celu odblokowania nowych schematów rzemieślniczych czy przepisów kulinarnych.

W pierwszej kolejności musimy wybrać interesujący nas projekt badawczy, a następnie wprowadzamy wymagana ilość komponentów i/lub surowców. Za przykład niech posłuży nam badanie „Modyfikacje optyki i laserów 1”. Po wybraniu tego badania przeniesiemy się na kolejny ekran:

  • 13. Materiały badawcze - widzimy tu listę komponentów i/lub surowców wymaganych do ukończenia badania. W opisywanym przypadku potrzebujemy 3 jednostek gliny, 2 jednostki chlorosilanów oraz 3 jednostki środka uszczelniającego. Glin i środki uszczelniające zostały już w pełni zaaplikowane, więc pozostaje nam dodać 1 jednostkę chlorosilanów;
  • 14. Opis badania - widzimy tu bardziej szczegółowy opis tego, co zyskamy po zakończeniu danego badania;
  • 15. Wprowadzone surowce i/lub komponenty - w tym miejscu widzimy liczbę wprowadzonych komponentów danego typu (w tym przypadku 1 jednostka chlorosilanów), a także liczbę posiadanych przez nas jednostek danego komponentu (w tym przypadku 10 tys. jednostek). Poniżej widzimy też okienko wymaganych zdolności postaci (w opisywanym przypadku jest puste, ponieważ projekt nie ma dodatkowych wymagań).

Aby zakończyć badanie, musimy wprowadzić wymaganą liczbę komponentów i/lub surowców, widoczną w oknie Materiały badawcze. W opisywanym przypadku brakuje nam 1 jednostki chlorosilanów, więc zaznaczamy i klikamy na „chlorosilany” w oknie materiałów badawczych. Otworzy się mniejsze okno, w którym możemy przenieść dany komponent z ekwipunku lub ładowni.

Możemy tu dostosować liczbę komponentów, jakie przeznaczymy na badania. Warto zauważyć, że nie ma potrzeby wydawania wszystkich wymaganych komponentów - możemy przeznaczyć na badania tylko część, choć badań nie ukończymy do momentu zapewnienia wymaganej liczby surowców.

Po zatwierdzeniu wyboru zobaczymy okno informujące o zakończeniu badań wraz z informacją o kolejnym poziomie badań, jakie zostały odblokowane - od tego momentu możemy korzystać z odblokowanych schematów. W opisywanym przypadku zyskamy nowe modyfikacje optyki i laserów, jakie staną się dostępne w warsztacie rusznikarskim.

Jeśli nie udało nam się zebrać wystarczającej liczby surowców i/lub komponentów, to możemy kontynuować badania. Sprowadza się to do tego, że szukamy brakujących surowców i/lub komponentów w sklepach, świecie gry lub na planetach, a następnie wprowadzamy je do stacji badawczej w celu zakończenia projektu.

Brakujące surowce i/lub komponenty możemy w wygodny sposób oznaczyć - służy do tego klawisz R lub przycisk X na kontrolerze. Oznaczenie doda małą niebeska ikonę lupy do poszukiwanego komponentu, dzięki czemu z łatwością dostrzeżemy go podczas zakupów, przeglądania ekwipunku czy przeczesywania świata gry.

Wyższe poziomy badań wymagają coraz większych ilości coraz rzadszych komponentów/i lub surowców, ale dają w zamian dostęp do coraz potężniejszych modyfikacji. Prowadzenie badań ma sens w zasadzie tylko, jeśli planujemy modyfikować wyposażenie, gotować czy budować bazy, niemniej to bardzo przydatne i radzimy nie pomijać tego aspektu rozgrywki.

UWAGA: Komponenty znajdziemy w wielu miejscach. Pierwiastki chemiczne najłatwiej zdobyć podczas eksploracji planet, przy czym warto korzystać ze skanera, by upewnić się, że dany obiekt zawiera poszukiwane przez nas surowce. Prefabrykaty pokroju drutów czy płytek drukowanych zdobędziemy, przeszukując bazy i inne lokacje, a także kupimy u większości sprzedawców w sklepach wielobranżowych.

Spis treści: Starfield - Poradnik, Solucja

Read this next