Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Jak Xbox One radzi sobie z Forza Horizon 5? Analiza Digital Foundry

Starsze konsole to nie problem.

Nasi koledzy z redakcji Digital Foundry porównali grafikę Forza Horizon 5 na czterech konsolach - Xbox One, Xbox One X oraz Xbox Series X i S. Jak się okazało, najnowsza produkcja studia Playground Games zachwyca poziomem oprawy i optymalizacją nie tylko na najnowszych maszynach Microsoftu, ale również na poprzedniej generacji.

Niemal wszystkie detale graficzne, którymi Forza Horizon 5 zachwyca na Xbox Series X, są również obecne na Xbox One - oczywiście w odpowiednio uproszczonej formie.

Zobacz także: Forza Horizon 5 - poradnik i najlepsze porady

Przykładem jest wolumetryczne oświetlenie efektów cząsteczkowych - na Series X renderowane jest w znacznie wyższej rozdzielczości, ale na Xbox One dodano upiększające efekty post-processingowe, ukrywające niższą rozdzielczość wyjściową.

Zobacz na YouTube

Redakcja uważa, że intrygującym rozwiązaniem jest kwestia poziomu detali. W Forza Horizon 5, w przeciwieństwie do większości gier, obiekty w tle są cały czas bardzo szczegółowe, oddając skalę świata. Natomiast te bliżej gracza są stosunkowo proste, ponieważ przy dużej prędkości gracz i tak ich nie zauważy.

Na konsolach poprzedniej generacji, najnowszy Horizon działa w rozdzielczości 1080p (Xbox One) oraz 1600p (Xbox One X) z wygładzaniem krawędzi 4x MSAA. Płynność gry utrzymywana jest na poziomie 30 FPS-ów, a ewentualne spadki klatek są praktycznie niezauważalne.

Xbox Series X - tryb jakościowy
Xbox Series X - tryb wydajnościowy
Xbox Series S - tryb jakościowy
Xbox Series S - tryb wydajnościowy
Xbox One X
Xbox One S
Screeny porównujące wersje na wszystkie sześć konsol.
Xbox Series X - tryb jakościowy
Xbox Series X - tryb wydajnościowy
Xbox Series S - tryb jakościowy
Xbox Series S - tryb wydajnościowy
Xbox One X
Xbox One S
Screeny porównujące wersje na wszystkie sześć konsol.
Xbox Series X- tryb jakościowy
Xbox Series X- tryb wydajnościowy
Xbox Series S- tryb jakościowy
Xbox Series S- tryb wydajnościowy
Xbox One X
Xbox One S
Screeny porównujące wersje na wszystkie sześć konsol.
Xbox Series X- tryb jakościowy
Xbox Series X- tryb wydajnościowy
Xbox Series S- tryb jakościowy
Xbox Series S- tryb wydajnościowy
Xbox One X
Xbox One S
Screeny porównujące wersje na wszystkie sześć konsol.
Xbox Series X- tryb jakościowy
Xbox Series X- tryb wydajnościowy
Xbox Series S- tryb jakościowy
Xbox Series S- tryb wydajnościowy
Xbox One X
Xbox One S
Screeny porównujące wersje na wszystkie sześć konsol.
Xbox Series X- tryb jakościowy
Xbox Series X- tryb wydajnościowy
Xbox Series S- tryb jakościowy
Xbox Series S- tryb wydajnościowy
Xbox One X
Xbox One S
Screeny porównujące wersje na wszystkie sześć konsol.
Xbox Series X- tryb jakościowy
Xbox Series X- tryb wydajnościowy
Xbox Series S- tryb jakościowy
Xbox Series S- tryb wydajnościowy
Xbox One X
Xbox One S
Screeny porównujące wersje na wszystkie sześć konsol.
Xbox Series X- tryb jakościowy
Xbox Series X- tryb wydajnościowy
Xbox Series S- tryb jakościowy
Xbox Series S- tryb wydajnościowy
Xbox One X
Xbox One S
Screeny porównujące wersje na wszystkie sześć konsol.

Deweloperzy zastosowali technikę, którą nazwali „DRS Plus”. Powoduje ona, że w intensywniejszych momentach gry konsola upraszcza najpierw subtelne efekty wizualne, takie jak cieniowanie, podczas gdy skalowanie samej rozdzielczości jest „ostatecznością”.

Redaktorzy zwracają jednak uwagę, że kwestią techniczną, której nie dało się obejść na Xbox One, jest prędkość dysku twardego konsoli. Na Series X/S wszelkie doładowywanie obiektów jest praktycznie niezauważalne, podczas gdy na starszych platformach, przejeżdżanie z jednego fragmentu mapy do drugiego wymaga doczytania terenu, co zajmuje ok. 25-30 sekund.

Read this next