Odkryj Chiny z Total War: Three Kingdoms

Państwo Środka ze strategicznego punktu widzenia.

Nadchodząca produkcja od Creative Assembly przeniesie graczy w sam środek burzliwego okresu w historii Państwa Środka. W Total War: Three Kingdoms zagramy jednym z 12 watażków, których celem jest zjednoczenie Chin i zdobycie upragnionego cesarskiego tronu na przełomie II i III wieku naszej ery.

Założeniem twórców było zachowanie realizmu historycznego i kulturowego w grze. Studio wspiera Rafe De Crespigny, australijski sinolog specjalizujący się w badaniu okresu Han w historii Chin. W ten sposób Total War: Three Kingdoms w warstwie fabularnej ma jak najlepiej odwzorowywać trudne czasy Epoki Trzech Królestw.

Historycy nie są jednomyślni w sprawie ram czasowych tego okresu. W Chinach przyjmuje się, że Epokę Trzech Królestw rozpoczyna powstanie Żółtych Turbanów, które wybuchło w 184 roku. Schyłek okresu przypada na 280 rok, kiedy dynastia Jin doprowadza do zjednoczenia Chin.

Spisek wokół smoczego tronu

Przełom II i III wieku naszej ery to czasy niepokoju. Na cesarskim dworze panowała korupcja, a państwu doskwierał kryzys gospodarczy. Trudną sytuację próbowano opanować przez podnoszenie podatków nałożonych na chłopów. Ci często nie byli w stanie zapłacić narzuconych kwot, co prowadziło do konfiskaty mienia, a nawet utraty wolności na rzecz feudałów.

001
Powstanie Żółtych Turbanów mogło pochłonąć kilka milionów istnień

W 184 roku doszło do wylewu rzeki Huang He, co stanowiło impuls do wybuchu powstania Żółtych Turbanów. Brutalny akt natury miał być dowodem na to, że ówcześnie panujący cesarz Ling utracił Mandat Niebios. Powstańcy, czyli uciemiężeni chłopi, podążali za słowami przywódców, którzy mieli powiązania z sektami taoistycznymi. Liderzy zrywu głosili nadejście okresu pokoju, w którym panuje wspólnota majątkowa i równość społeczeństwa.

W ciągu roku cesarstwo stłumiło powstanie. W miejscu głównych sił rewolucjonistów powstały pomniejsze grupy, które wywoływały zamieszanie w wielu prowincjach przez kolejnych kilka-kilkanaście lat.

W 189 roku cesarz Ling zmarł, nie wyznaczając następcy. W związku z tym obsadzenie cesarskiego tronu stało się poważnym problemem, skutkując niepokojami zarówno w stolicy, jak i w prowincjach kraju. W Total War: Three Kingdoms punktem startowym kampanii jest rok 190.

12 gniewnych watażków

Nie przypadkiem w grze mamy do wyboru aż 12 dowódców. Każda z dostępnych postaci w Total War: Three Kingdoms była uwikłana w mniejszym lub większym stopniu w wydarzenia Epoki Trzech Królestw. W tytule pojawi się również nowy tryb kampanii zwany romantycznym. Ten zabieg w pewien sposób nawiązuje do „Opowieści o Trzech Królestwach” autorstwa Luo Guanzhonga.

To XIV-wieczna powieść o feudałach, którzy albo dążą do upadku dynastii Han, albo do jej odrestaurowania. W dziele znajdziemy intrygi, relacje z bitew, a także opisy niemal nadludzkich zdolności bohaterów. Tych ostatnich w „Opowieściach o Trzech Królestwach” nie brakuje - w spiski oraz walki zamieszanych jest prawie tysiąc postaci.

W kampanii romantycznej może dojść do pojedynku pomiędzy naszym watażką a wrogim przywódcą. Niczym w powieści, cała uwaga skupi się na konfrontacji dowódców, ponieważ w oczekiwaniu na wynik starcia wojska obu stron konfliktu zaprzestaną działań. Tryb romantyczny położy nacisk na zdolności bojowe każdego z feudałów, zarówno ofensywne, jak i defensywne.

„Opowieści o Trzech Królestwach” dzieli postacie na bohaterów pozytywnych i negatywnych zgodnie z duchem epoki dynastii Ming. Z kolei Kronika Trzech Królestw z III wieku naszej ery, na której również bazowali twórcy, zawiera biografie ponad 500 istotnych dla historii Chin postaci. W opisach bohaterów znajdują się nie tylko informacje o ich pochodzeniu i wykształceniu, ale również dane o przebiegu kampanii wojennych czy informacje o potomkach.

Do celu z właściwym kompanem

Bez względu na rodzaj kampanii, wybierzemy początkowo jednego z jedenastu dostępnych dowódców. W trakcie gry możemy odblokować postać Dong Zhuo, jeżeli pokonamy jego wojska lub zdobędziemy cesarski tron.

Dostępnym od początku gry watażką jest Sun Jian, który na łamach historii wsławił się w walkach z Żółtymi Turbanami. Imię tego skromnie urodzonego wojskowego pojawiło się nawet w listach do cesarza. Sun Jian brał udział w walce przeciwko Liu Biao.

Cao Cao nie bez powodu nosił przydomek władcy marionetek. Zapisał się w historii jako wyśmienity polityk oraz dowódca, a także autor poematów. Jego koneksje sięgały bardzo daleko na cesarskim dworze. Wśród oponentów Cao Cao znajdował się Yuan Shao.

Z kolei Liu Bei historycznie był założycielem jednego z Trzech Królestw, państwa Shu. W jego krwi płynęła krew władcy Jingdi z dynastii Han. Jako dziecko miał rzec do swoich rówieśników, że jego pragnieniem jest zostać cesarzem. Na kartach historii zapisały się jego walki z Cao Cao czy pobyt u Liu Biao.

004
Liu Bei na ilustracji z VII wieku autorstwa Yan Liben

Przekazy historyczne o Zheng Jiang były na tyle nieprecyzyjne, że nie wiadomo, czy dotyczyły jednej osoby, czy dwóch. Z tego powodu twórcy zdecydowali się na kreację Zheng Jian, królowej bandytów, oraz jej siostry, Lu Zheng. W grze walczą przeciwko reżimowi dynastii Han.

Wśród watażków w Total War: Three Kingdoms znajdziemy sojusznika dynastii Han zwanego Ma Teng, spokrewnionego z cesarzem polityka Liu Biao czy generała Yuan Shu, który walczył z korupcją i eunuchami na cesarskim dworze.

Mnogość powiązań pomiędzy postaciami ma swoje odniesienie w faktach historycznych. Walka o władzę oraz zjednoczenie kraju prowadziła do licznych sojuszy, jak i konfliktów. Wielowątkowość Epoki Trzech Królestw stanowiła doskonałe tło dla wielu mang, adaptacji filmowych czy gier komputerowych.

Wasal mojego wasala zostanie moim wasalem

Odpowiednie spełnianie się w kontaktach interpersonalnych jest istotnym elementem życia społecznego w chińskim społeczeństwie. Termin guanxi w uproszczeniu reguluje sieć kontaktów międzyludzkich w Państwie Środka. Podobnie jak w grze, odpowiada za przyjaźń, szacunek oraz wywiązywanie się z przysług w obrębie danej grupy i relacji.

005
Guanxi cały czas funkcjonuje w chińskim społeczeństwie. Na zdjęciu Pawilon Najwyższej Harmonii (XV w.), Zakazane Miasto, Pekin

Choć sam termin guanxi pochodzi z XX wieku, jego źródło tkwi w konfucjanizmie. Zgodnie z założeniami tego antycznego systemu religijno-filozoficznego, palmę pierwszeństwa w społeczeństwie niesie grupa, a własne postępowanie należy podporządkowywać dobru zbiorowemu. Trzeba również okazywać oddanie liderowi grupy, jak i głowie rodziny. W kontaktach międzyludzkich funkcjonuje zasada wzajemności, zatem należy spłacać wyświadczone przysługi.

W społeczeństwie chińskim, gdzie sieć kontaktów jest systemem naczyń powiązanych, każdy ma swoją funkcję i obowiązki. Niewywiązanie się z zobowiązań prowadzi do poważnej konsekwencji, czyli utraty twarzy. Jest to rodzaj kompromitacji wizerunkowej, którą bardzo trudno naprawić.

Sieć kontaktów ma duże znaczenie w Total War: Three Kingdoms. Bohaterzy w grze mogą nadrabiać braki koneksjami. Na relacje pomiędzy wasalami będą wpływać wydarzenia z przeszłości, wzajemny stosunek frakcji, współdzielenie celu czy podobieństwo osobowości.

Pokojowy sojusznik nie będzie chciał współpracować, jeśli prowadzimy wojny. Z drugiej strony, może przyłączyć się do walki u naszego boku, aby na polu bitwy przejść na stronę wroga z powodu niezadowolenia z naszego stylu gry. Aby zachować swoją twarz, nie może czynić tego, co nie odpowiada jego randze i roli.

Chińska sztuka dyplomacji

Spiski i dobijanie targów nie były czymś obcym w Epoce Trzech Królestw. Liu Bei musiał szukać schronienia u Liu Biao, który zachowywał pozycję neutralną w konflikcie Cao Cao-Yuan Shao. Na możliwości w grze wpływa ranga naszej frakcji. Początkowo możemy szukać schronienia u silnego watażki, aby zyskać większe szanse na przetrwanie.

Podjęcie poważnych decyzji, takich jak wypowiedzenie wojny, będzie wymagać zgody członków sojuszu. Zgodnie z chińskim zwyczajem, wybór powinien skutkować korzyścią dla grupy. Jeżeli jednak zaproponowane przez nas rozwiązanie nie spodoba się członkom sojuszu, możemy stracić w ich oczach wiarygodność.

007
W trakcie negocjacji nie można utracić zaufania drugiej strony

W trakcie negocjacji druga strona weźmie pod uwagę koszt, który poniesiemy przy dobiciu targu, a także reakcję pozostałych watażków. Trzymając się chińskiej tradycji, obie strony powinny być zadowolone z rezultatu negocjacji.

Szpiedzy pozwolą na zyskanie przewagi nad konkurentem. Agenci mogą zatruwać wodę pitną czy dokonywać aktów sabotażu. Istnieje możliwość, że nasz człowiek zostanie faworytem wroga. To może nie spodobać się jego podwładnym, w efekcie prowadząc do wybuchu wojny domowej w prowincji konkurenta.

008
Zjednoczenie Chin zajęło ponad pół wieku od momentu upadku dynastii Han. Na zdjęciu zabytkowe budynki (XIV-XVII w.) w Fenghuang, prowincja Hunan

Nowością w serii jest mechanizm dylematu. We wczesnym etapie kampanii każdy z dowódców musi podjąć decyzję, który zadecyduje o jego dalszych losach w grze. Jeden z wyborów bazuje na faktach historycznych, drugi pozwala na wykreowanie niezależnej historii dowódcy.

Dylematy mogą prowadzić do pozyskania nieoczekiwanego sojusznika, jak i utraty dotychczasowego przyjaciela. Wybory wiążą się z odmową wsparcia wasala, przyjęciem pomocy z nieznanego źródła, przyłączeniem się do sojuszu czy atakiem na prowincję konkurenta. Bez względu na to, jaką decyzję podejmiemy, inni dostrzegą w niej szansę lub zagrożenie.

Reklama

Powiązane materiały

Na stronie

Komentarze (0)

Komentarze zostały zamknięte.

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami