Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Wasteland 3 - postać: tworzenie postaci

Archetypy postaci, wybór umiejętności, atrybutów i dziwactw.

Etap tworzenia postaci w Wasteland 3 jest najpewniej najważniejszym w całej grze. Od tego momentu zależeć będzie, jak twoje postacie radzić będą sobie podczas walk i rozmów, co wpłynie na przyjemność czerpaną z rozgrywki. W tym rozdziale opisujemy cały proces tworzenia postaci, dobór atrybutów, umiejętności i dziwactw.

Okno tworzenia postaci w Wasteland 3 uruchomi się po kilku minutach od rozpoczęcia rozgrywki, po pierwszej scenie przerywnikowej. Do wyboru będziesz mieć kilka archetypów postaci (1) - par postaci, które przygotowane zostały przez twórców gry. Mają one z góry określone umiejętności startowe i wygląd.

Archetypy zmieniać możesz przy pomocy strzałek (2). Jeśli zechcesz rozpocząć rozgrywkę którąś parą, wystarczy wcisnąć przycisk Wybierz tę parę (3). Możesz też rozpocząć proces tworzenia własnych postaci, klikając w przycisk Tworzenie postaci (4).

W nowym oknie ponownie ujrzysz dwie postacie, z czego domyślnie aktywną jest ta z lewej strony (5). Zanim ich jednak użyjesz, będziesz musiał dostosować ich wygląd i umiejętności początkowe. Do wyboru jest tutaj 6 zakładek - Identyfikacja (6), Wygląd (7), Broń początkowa (8), Atrybuty (9), Umiejętności (10) i Dziwactwo (11).

W pierwszej kolejności wejdź w Identyfikacja. Ustawisz tutaj podstawowe parametry postaci, jak jej imię, płeć czy wykorzystywany w trakcie gry głos. Najważniejszym parametrem (prócz imienia), jest jednak sekcja Informacje podstawowe (12).

Określają one charakter postaci. Jest to niejako zdolność pasywna, która oferuje niewielką premię - jak dodatkowe punkty doświadczenia, obrażenia zadawane przy pomocy konkretnej broni czy większą ilość punktów zdrowia. Jeśli nie wiesz, którą opcję wybrać, pozostaw Mola książkowego - 5% dodatkowego doświadczenia bardzo się przyda.

W zakładce Wygląd zmienić możesz po prostu wygląd twojej postaci. Prócz dostosowania twarzy, włosów i brody, warto poświęcić czas na konfigurację ubioru twojej postaci, czyli Hełmu, Kurtki i Spodni (13) - wpłynie to na to, w co ubrana będzie twoja postać. Pamiętaj jednak, że zmieni się jedynie wygląd, a nie parametry bojowe.

Zakładka Broń początkowa jest bardzo ważna, gdyż tutejszy wybór rzutuje na to, z jaką bronią rozpocznie tworzona postać. Dobrym wyborem jest Karabin szturmowy (14) i Karabin Snajperski (15) - bronie te świetnie sprawdzają się w początkowych godzinach rozgrywki. Jeśli nie planujesz postaci walczącej wręcz, zignoruj wszelkie bronie białe - jak Broń sieczna, Broń obuchowa i Broń bójkowa (16).

Atrybuty to najważniejsza część tworzenia postaci. Od nich zależeć będzie skuteczność twojej postaci. Kluczowe dla każdej postaci są cztery z siedmiu atrybutów. Są to Koordynacja (17), która zwiększa ilość punktów akcji postaci, Spostrzegawczość (18), która poprawia celność i zwiększa percepcję, Siła (19), za sprawą której podniesiesz punkty zdrowia postaci i Inteligencja (20) - ta ostatnia przekłada się na ilość punktów umiejętności dostępnych co poziom.

Przy tworzeniu postaci warto zainwestować 2 punkty w Inteligencję, 1 punkt w Siłę i po 2 punkty w Koordynację i Spostrzegawczość. Dzięki temu postać będzie celniej strzelać i dysponować większą ilością punktów akcji, nie zginie od pojedynczego ataku i otrzyma 3 punkty umiejętności na każdy poziom. Możesz też odjąć 1 punkt ze Spostrzegawczości i umieścić go w Sile.

Każda postać otrzymuje 1 punkt atrybutów do rozdysponowania co każde 2 poziomy doświadczenia, a każdy atrybut rozwinąć możesz maksymalnie do 10 poziomu. Szczegółowe informacje dotyczące działania każdego z atrybutów znajdziesz w rozdziale Postać: atrybuty postaci.

Kolejna sekcja to Umiejętności. Znajdziesz tutaj zdolności związane z walką, lecz także przydatne w czasie eksploracji jak i rozmów z postaciami niezależnymi. Każdą umiejętność rozwiniesz do 10 poziomu (21), lecz wyższe poziomy wymagają więcej niż 1 punktu umiejętności.

Rozwój umiejętności wpływa na poprawę oferowanych przez nią parametrów (22) - a co kilka poziomów wiąże się z odblokowaniem dostępu do cechy (23) czyli po prostu umiejętności aktywnej. Zajrzyj do rozdziału najlepsze umiejętności by dowiedzieć się, w które umiejętności warto inwestować.

Ostatnią sekcją są Dziwactwa. Są to zdolności pasywne, które oferują potężne premie (24), jednak idą w parze z równie dużą karą (25). Dziwactwa warto wykorzystywać w przypadku bardzo konkretnych buildów postaci - jeśli to dopiero twój pierwszy kontakt z grą, warto nie korzystać z żadnego z nich (pozostawiając domyślną opcję Tylko bez dziwactw).

Wrócisz na ekran główny. Na ekranie powinny być odhaczone (26) wszystkie wspomniane wcześniej zakładki. Kliknij na drugą postać (27) i powtórz cały proces. Po wszystkim zatwierdź proces tworzenia, klikając na przycisk Potwierdź (28), by rozpocząć rozgrywkę.

Podczas tworzenia postaci pamiętaj o kilku rzeczach, mianowicie:

  • Stwórz postacie, które będą się uzupełniać. Nie dawaj im tych samych zdolności i początkowych broni. Dobrym wyborem jest jedna postać z karabinami szturmowymi, druga z karabinami snajperskimi.
  • Rozwiń parametr Siła obu postaci przynajmniej do 3 poziomu. Postać z 2 punktami będzie mieć po prostu za mało punktów zdrowia i padnie dosłownie od jednego lepszego ataku wroga.
  • Zainwestuj w kilka niebojowych zdolności. Są to przede wszystkim Handel (poprawa cen u kupców), Mechanika (możliwość naprawiania i hackowania elektroniki i robotów), Otwieranie zamków i Nerdowskie rzeczy (obsługa paneli kontrolnych). Znacząco ułatwią one rozgrywkę - warto jest więc w nie regularnie inwestować, szczególnie w Otwieranie zamków.

Następnie: Wasteland 3 - postać: atrybuty

Spis treści: Wasteland 3 - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: Wasteland 3 - sterowanie na PC

Read this next