Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

W 2022 roku wydatki na lootboxy i skórki wyniosą 50 mld dolarów - uważają analitycy

Najwięcej pieniędzy przeznaczą gracze z Chin.

Analitycy z firmy Juniper Research opublikowali raport, z którego wynika, że w najbliższych latach wydatki na skrzynki z losową zawartością (tak zwane lootboxy) oraz hazard skórkami znacząco wzrosną.

Eksperci uważają, że w 2022 roku gracze z całego świata na oba elementy przeznaczą około 50 miliardów dolarów. Dla porównania - przewiduje się, że w tym roku wspomniana kwota wyniesie poniżej 30 miliardów dolarów (dzięki, GameIndustry).

Przedstawiciele Juniper Research twierdzą, że najwięcej pieniędzy zainwestują mieszkańcy Chin i innych krajów z Dalekiego Wschodu. Na kolejnych miejscach znajdą się użytkownicy z Ameryki Północnej i Europy Zachodniej.

Jednocześnie przywołano przeprowadzone w ubiegłym roku przez brytyjską Komisję Hazardu badanie, wedle którego 11 procent dzieci z Wielkiej Brytanii w wieku od 11 do 16 lat (około 500 tysięcy osób) uczestniczyło w losowaniu skórek.

Wydatki na skrzynki z losową zawartością wzrosną

Eksperci rekomendują wprowadzenie odpowiednich przepisów, które uregulowałyby wymianę alternatywnymi modelami broni lub postaci. Zaznaczają, że istotne jest uchwalenie zmian prawnych umożliwiających ochronę najmłodszych przed groźnym procederem.

Analitycy zwracają uwagę, że największym źródłem hazardu skórkami jest Steam. Platforma pozwoliła utworzyć wirtualny rynek, gdzie użytkownicy mogą sprzedawać przedmioty innym, a z każdej przeprowadzonej transakcji Valve - właściciel sklepu - pobiera 5 procent prowizji.

Mikropłatności i skrzynki z losową zawartością wzbudzają wiele kontrowersji. Gracze szczególnej krytyce poddali mechanizm zastosowany w Star Wars Battlefront 2 - podkreślali, że rozwiązanie miało wpływ na właściwą rozgrywkę.

Najwięcej pieniędzy przeznaczą gracze z Chin

Twórcy zdecydowali się tymczasowo wyłączyć transakcje cyfrowe. Niedawno jednak system powrócił, choć w mocno zmodyfikowanej formie - nadal można kupować cyfrowe przedmioty, ale nie odbija się to na zabawie.

EA oznajmiło zaś, że wyciągnęło lekcję, obiecując, że kolejny Battlefield i Anthem nie powtórzą błędów Star Wars Battlefront 2. Śladem firmy poszli inni - jakiś czas temu transakcje cyfrowe usunięto ze Śródziemie: Cień Wojny.

Kwestią lootboxów zajmują się również władze poszczególnych państw. W ubiegłym tygodniu polskie Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii poinformowało, że także zbada sprawę skrzynek z losową zawartością.

Read this next