Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

The Last of Us 2 - Bez powrotu: jak grać w tryb roguelike

Zasady, tablica, postacie, modyfikatory i wszystko inne.

Bez powrotu to poboczny tryb roguelike, który ukazał się w ramach The Last of Us: Part 2 Remastered i jest dostępny tylko w tej wersji. Skupia się on na przetrwaniu i walce o życie, które w tej rozgrywce mamy tylko jedno.

Na tej stronie znajdziesz kompleksowy przewodnik po Bez powrotu. Opisujemy zasady i system postępów. Tłumaczymy, na czym polega losowość trybu, czym różnią się postacie i czym zająć się w kryjówce, do której trafiamy pomiędzy kolejnymi walkami.

Jeśli szukasz nieco bardziej zaawansowanych wskazówek, zerknij na naszą stronę z 9 poradami do trybu Bez powrotu.


Na tej stronie:


Podstawy trybu Bez powrotu - o co tu chodzi?

Bez powrotu to tryb roguelike. Oznacza to przede wszystkim, że masz tylko jedno życie - jeśli pasek zdrowia twojej postaci spadnie do zera, zaliczasz porażkę i musisz rozpocząć od nowa.

Za każdym razem gra generuje ci losową serię starć, które wykonujesz po kolei. Zdobyte w danej rozgrywce przedmioty są przenosone ze starcia na starcie. Ostatecznym starciem jest walka z bossem. Jeśli ją wygrasz, przejdziesz daną rozgrywkę.

Tryb oznacza się sporą dozą losowości i na wiele rzeczy zwyczajnie nie masz wpływu. Losowe są tu:

  • Mapy
  • Pogoda
  • Przeciwnicy, których spotkasz
  • Modyfikatory wpływające na rozgrywkę
  • Przedmioty, które możesz kupić
  • Kompani, u boku których czasami będziesz walczyć

Im dłużej będziesz grał w Bez powrotu, tym większa będzie pula pewnych losowych rzeczy. Dojdą np. kolejne frakcje przeciwników, będzie więcej modyfikatorów do wylosowania itp.


Standardowa, niestandardowa i dzienna próba oraz poziom trudności

Zanim rozpoczniesz rozgrywkę, będziesz musiał wybrać tryb. Poniżej ich krótkie objaśnienie:

  • Standardowa próba - zwykła rozgrywka z pełną losowością. Warto od niej zacząć
  • Niestandardowa próba - rozgrywka, w której ustalasz sporo zasad, m.in. aktywowane mechaniki, pulę wrogów czy modyfikacje. Początkowo będzie tu mało opcji, bo kolejne obdlokowujesz z czasem
  • Dzienna próba - wyzwanie o określonych zasadach, dzięki któremu można zdobyć dodatkowe nagrody. Wyzwanie znika po 24 godzinach. Każdy gracz na świecie ma tę samą dzienną próbę danego dnia

Kolejny wybór to poziom trudności. Polecamy zaczać od Normalnego, a potem ewentualnie dostosować poziom do własnych możliwości. Wbrew pozorom poziom Bardzo łatwy nie jest znacząco prostszy od np. Normalnego - największa zmiana na łatwiejszych poziomach to znacznie więcej surowców do zebrania na mapach - służą one do wytwarzania przedmiotów.

Poziom trudności wpływa też na liczbę punktów, które otrzymasz za ukończenie kolejnych Potyczek. Im wyższy poziom, tym wyższy mnożnik punktów. Punkty nie wpływają jednak na twoją skuteczność, szybkość czynienia postępów itp.


Wybór postaci i skórki

W trybie Bez powrotu masz dostęp do szerokiego wachlarza postaci, które znasz z opowieści fabularnej - nie tylko Ellie i Abby, ale też np. Joela, Jessego, Tommy'ego, Yary itd.

Każda postać ma inny początkowy ekwipunek i cechy, a więc coś w rodzaju umiejętności. Styl gry wynika właśnie z początkowego ekwipunku i cech.

  • Początkowo masz do wyboru tylko Ellie, ale to świetna, zrównoważona postać
  • Odblokuj kolejne postacie i zwróć uwagę na ich początkowy ekwipunek oraz cechy - powinny pasować do twojego stylu gry
  • Początkowo zalecamy postawić na postacie, którymi łatwiej się skradać, np. Jessego, który otrzymuje na start pistolet z tłumikiem

Żeby odblokować więcej postaci musisz po prostu kończyć kolejne próby (potyczki) tymi bohaterami, których masz dostępnych. Więcej o systemie postępów przeczytasz poniżej.

Kończąc wyzwania, możesz też odblokować opcjonalne skórki dla wszystkich postaci. Wybierzesz je właśnie na ekranie postaci, korzystając z opcji Skórki.


Tablica zadań

Grę rozpoczynasz w kryjówce. Aby przejść do walki, czyli Potyczek, korzystasz z tablicy Potyczek. Rozpoczynając rozgrywkę, dostajesz swój własny, wylosowany przez grę zestaw Potyczek - jeśli z jakiegoś powodu ci nie pasuje, możesz po prostu zakończyć daną rozgrywkę i rozpocząć nową, co wylosuje nowy zestaw misji.

Czasami na tablicy pojawiają się rozwidlenia, dzięki którym możesz wybrać jedną ze ścieżek kolejnych Prób. Każda ścieżka prowadzi ostatecznie do starcia z bossem. Pamiętaj jednak, że kiedy już zdecydujesz się na dane rozwidlenie, to alternatywne przestanie być dostepne - będziesz musiał iść wybraną ścieżką.

Istnieją różne typy Prób, np. Szturm, Polowanie, Obrona itd. Każde ma nieco inne zasady, ale widzisz je zawsze na erkanie.

Wskazanie danej Próby daje ci całkiem niezłe pojęcie, czego się w niej spodziewać. Znajdziesz tu informacje o rodzaju potyczki, frakcji wroga i początkowym statusie wrogów - najłatwiej jest, gdy nie wiedzą o twojej obecności. Mnożnik punktów zależy od tego, jak trudna jest dana Potyczka.

Wypisane są też nagrody. Części [1] służą do ulepszania broni przy stole warsztatowym, Suplementy [2] służą do kupowania nowych umiejętności, a za Monety [3] kupisz przydatne przedmioty w „sklepie” w kryjówce. Czasami otrzymasz też podręcznik [4], który odblokuje nowy zestaw umiejętności do wykupienia.

Jeśli dana Potyczka ma jakieś Modyfikacje [5], to też je tu zobaczysz. Zmieniają one nieco zasady rozgrywki i mogą być dla ciebie pozytywne lub negatywne. Te pierwsze mają zieloną strzałkę skierowaną w górę, a te drugie czerwoną strzałkę skierowaną w dół.


Podczas Potyczki to po prostu The Last of Us 2 - ze wszystkimi mechanikami

Nie licząc modyfikatorów i kilku elementów unikalnych dla trybu Bez powrotu, rządzi się on tymi samymi prawami, co wszystkie inne walki w The Last of Us 2.

Możesz strzelać, walczyć wręcz, leczyć się, zbierać amunicję i inne przedmioty, odciągać uwagę wrogów butelkami i cegłami, chwytać ich i załatwiać po cichu czy wykorzystać jak żywą tarczę. Masz też dostęp do znanego ci menu craftingu.

Ze względu na to zalecane jest, aby nie grać w Bez powrotu bez uprzedniego przejścia kampanii. Niedoświadczeni gracze mogą np. nie wiedzieć, że można ulepszyć broń białą, ogłuszyć wroga cegłą czy wytworzyć sobie tłumik.


Kryjówka i co można w niej zrobić

Pomiędzy próbami trafiasz do kryjówki. Oprócz tablicy misji jest tu kilka innych ważnych obiektów.

  • W skrzynce na podłodze znajdziesz nagrody za ukończenie poprzedniej Potyczki. Standardowo są to Części, Suplementy i Monety.
Stoisko handlowe. Co każdą rundę znajdziesz tu losowy zestaw przedmiotów do kupienia za Monety. Za 3 monety możesz kupić Zmianę asortymentu [6], czyli ponowne wylosowanie zestawu przedmiotów. Czasami w stoisku znajdziesz złote bronie - to szczególnie cenne (i nieco droższe) egzemplarze, np. pistolet maszynowy czy miotacz ognia.
Stół warsztatowy. Za zdobyte Części możesz tu ulepszyć zdobytą broń - dokładnie tak samo, jak robi się to w kampanii fabularnej.

Pobyt w kryjówce służy przygotowaniu się na kolejne Potyczki. Wykorzystaj ten czas, by wytworzyć apteczki, mołotowy i inne przydatne przedmioty, a także by rozwinąć postać, kupując nowe umiejętności w zamian za Suplementy. Aby to zrobić, naciśnij panel dotykowy i przeglądaj kolejne kategorie umiejętności. Zablokowane kategorie można odblokować między innymi poprzez kończenie Starć z nagrodą w formie podręcznika szkoleniowego.


System postępów, czyli wyzwania

W trybie Bez powrotu po śmierci traci się cały zdobyty ekwipunek, ale jest tu też system postępów, który jest zdecydowanie bardziej łaskawy.

Działa on tak, że kończenie Potyczek w dany sposób - lub danymi postaciami - odblokowuje kolejne elementy trybu. Np. zagranie pięciu Potyczek daną postacią odblokuje kolejnego bohatera, pokonanie bossa odblokuje kolejnego bossa itd.

Stan postępów jest wyświetlany po zakończonej Potyczce. Możesz je też zobaczyć, wchodząc w zakładkę Wyzwania w głównym menu. Wyzwania są związane z różnymi mechanikami, mapami i postaciami.

Postępów w ramach danego wyzwania nie tracisz nawet w przypadku śmierci - to, na co sobie zapracowałeś, zostaje na twoim koncie na stałe.


Gambity i Skrytka

Gambity i Skrytka to dodatkowe mechaniki, które odblokujesz po pewnym czasie spędzonym w trybie Bez powrotu.

Gambity to wyzwania, które pojawiają się w trakcie Potyczek. Jeśli wykonasz zadanie wskazane na ekranie, otrzymasz dodatkowe nagrody. Jeśli treść Gambitu zniknie z ekranu, otwórz na chwilę plecak (naciśnij panel dotykowy), by znowu go przywołać.

Kiedy odblokujesz skrytki, będą się one losowo pojawiać w Potyczkach. Twoim (opcjonalnym) zadaniem jest włożenie do skrytki wymaganych przedmiotów, za które otrzymasz nagrodę - broń lub schemat. Nagrodę odbierzesz jednak nie od razu, a dopiero w kryjówce! Skrytki są oznaczone taką ikoną [7] w trybie nasłuchiwania.

Spis treści: The Last of Us 2 - Poradnik, Solucja

Read this next