Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Starfield działa lepiej na sprzęcie AMD, ale niekiedy nie renderuje gwiazd

Techniczne ciekawostki.

Starfield obfituje w techniczne „ciekawostki”. Okazuje się, że gra działa lepiej na sprzęcie AMD, ale jednocześnie ma problemy z renderowaniem gwiazd na tych urządzeniach.

Pierwsza kwesta nie będzie zapewne większą niespodzianką, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że to właśnie „czerwoni” sponsorowali najnowszą grę Bethesdy.

- Jeśli korzystacie z procesorów Intela i kart graficznych Nvidii, otrzymacie zadziwiająco gorsze wrażenia w porównaniu z urządzeniami AMD i to w sposób, który jest całkowicie poza normą - przyznaje Alexander Battaglia z Digital Foundry w niedawnej analizie wersji PC.

Jak sprawdzili koledzy z brytyjskiej redakcji, Radeon RX 6800 XT w połączeniu z Intel Core i9-12900K generuje wyniki lepsze aż o 46 procent w porównaniu z RTX 3080 na tym samym procesorze, co faktycznie brzmi na różnicę znacznie wykraczającą poza błąd statystyczny.

- Czas generowania klatek w grze jest dłuższy na ustawieniach ultra na kartach graficznych Nvidii i pogarsza się, im wolniejsza jest karta graficzna - dodaje Battaglia. Głównym „winowajcą” wydają się być cienie w jakości ultra, więc posiadacze GPU od „zielonych” mogą rozważyć ograniczenie tej opcji.

Podobnie - choć w mniejszym stopniu - „cierpią” także procesory Intela. Digital Foundry zwraca uwagę, że włączenie hyperthreadingu na tych układach może przełożyć się na spadek liczby klatek na sekundę. Porównywalna technologia od AMD - SMT - nie wykazuje podobnych problemów, choć także rośnie czas renderowania klatek.

Podsumowując, Starfield „wydaje się zoptymalizowany pod kątem systemów AMD, ale nie tak bardzo pod kątem systemów Intela i Nvidii” - mówi Battaglia. „Powiedziałbym, że Bethesda musi trochę popracować nad lepszą optymalizacją na tych platformach, a Intel i Nvidia również powinni przygotować nowe sterowniki”.

Wieści dla zwolenników „czerwonych” nie są jednak w całości pozytywne, ponieważ gracze odkryli, że gra niekiedy nie renderuje... gwiazd na urządzeniach tego producenta. Mowa najwyraźniej o seriach Radeon RX 7000 & RX 6000, ale nie o wszystkich modelach.

Znajdź różnicę

„Gra nie renderuje słońca. Pojawiają się efekty światła i cienie, ale słońca nie zobaczysz, niezależnie od planety lub księżyca, z atmosferą lub bez” - informuje niejaki „Yoraxx” w serwisie Reddit. Problem nie jest zapewne zbyt poważny, ale z pewnością dziwny i dotyka także bardzo starych GPU od Nvidii, klasy GTX 980.

Read this next