Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Spider-Man 2 robi wrażenie, ale nie jest rewolucją. Eksperci analizują gameplay

Ten z PlayStation Showcase.

Prawdopodobnie najmocniejszym punktem niedawnego pokazu PlayStation Showcase 2023 był 12-minutowy gameplay ze Spider-Man 2, dzięki któremu po raz pierwszy zobaczyliśmy grę w akcji. Wartkiej akcji nie zabrakło, ale co z grafiką? Ekipa Digital Foundry wzięła materiał na warsztat.

Przygotowany przez Insomniac Games gameplay sugeruje, że otrzymujemy te same podstawy technologiczne, na których działał Spider-Man i Spider-Man Miles Morales, bez nowych, rewolucyjnych technik graficznych. Nie oznacza to jednak, że gra nie robi wrażenia, bo widać wyraźny postęp względem poprzedników, a wszystko dzięki temu, że gra powstaje wyłącznie na PlayStation 5, nie zahaczając już o poprzednią generację.

Pierwsza rzecz, która rzuciła się w oczy ekspertom z Digital Foundry, to znaczna poprawa szczegółowości i różnorodności budynków. Poprzednie części serii były mocno ograniczone wydajnością PS4, więc większość budynków stanowiły proste i nieskomplikowane bloki, które robiły może niezłe wrażenie w trakcie szybkiego przemieszczania się na pajęczynie, ale czar pryskał, gdy się im przyglądaliśmy.

W Spider-Man 2 budynki mają bardziej skomplikowaną geometrię i sporo różnych dodatkowych elementów czy ozdobników. Ponadto, porównania tych samych miejsc wirtualnego Nowego Jorku pokazują, że twórcy dodali różne nowe obiekty na mapę, np. duży sklep rybny przy wybrzeżu. - Nie jest to całkowite przerobienie [miasta - dop. red.] od góry do dołu, ale robi różnicę - podsumowuje Digital Foundry.

Insomniac Games uzupełniło miasto o nowe obiekty
Te same budynki mają też więcej ozdobników i szczegółów

Kolejnym elementem, które Insomniac Games poprawiło, jest rendering wody. Długa sekwencja pościgu oraz sceny przerywnikowe pokazują, że woda ma większą gęstość geometrii i realistyczniej deformuje się przy kontakcie z różnymi obiektami. Wrażenie robią też odbicia, które najprawdopodobniej osiągnięto dzięki ray tracingowi (Sony pokazało gameplay w trybie graficznym, nie wydajnościowym).

Poza obszarami opisanymi powyżej, Digital Foundry nie dostrzega wyraźnych ulepszeń graficznych w Spider-Man 2 - wizualna jakość jest co prawda wysoka, ale widzieliśmy to już w ramach poprzednich odsłon serii. Być może zobaczymy jeszcze poprawę względem oświetlenia oraz bardziej imponującą szczegółowość otoczenia - z wieloma drobnymi, rozrzuconymi przedmiotami - ale trudno to przeanalizować na podstawie gameplayu.

Poziom graficzny Spider-Man 2 wzbudził mieszane odczucia graczy i pojawiły się też krytyczne głosy. Insomniac zarzeka się jednak, że gameplay pokazany podczas PlayStation Showcase nie pochodził z ostatecznej wersji gry, co sugeruje, że produkcja może jeszcze „wyładnieć”.

Read this next