Skip to main content

GTA 6 - wszystko o grze: premiera, miasto, mapa i nowości

Wszystkie informacje w jednym miejscu.

Witaj na stronie, na której gromadzimy wszystkie najważniejsze informacje i plotki o GTA 6. Jeśli chcesz wiedzieć, kiedy według przecieków odbędzie się premiera Grand Theft Auto 6, a także jakie miasta odwiedzimy i kim zagramy, wszystkie szczegóły poznasz tutaj.

Stronę podzieliliśmy na tematyczne sekcje, aby uporządkować wszystkie bardziej i mniej prawdopodobne wieści.


Na tej stronie:


GTA 6 - kiedy premiera

Po latach domysłów, plotek i mniej lub bardziej trafnych przecieków, Rockstar przy okazji udostępnienia pierwszego zwiastuna gry podał także przybliżoną datę premiery. Do słonecznego Vice City w kolejnej odsłonie cyklu udamy się w 2025 roku. Kiedy dokładnie? Tego jeszcze nie wiadomo, ale ostatnie tytuły od studia trafiały na półki sklepów jesienią, także zapewne i w tym wypadku trzeba spoglądać w tym kierunku.

Co ciekawe, stosunkowo późna premiera nie wynika rzekomo z faktu, że GTA 6 jest na wczesnym etapie rozwoju, a z dbałości Rockstara o dobro pracowników. Studio gwarantuje podobno deweloperom komfort pracy, unikając tzw. crunchu, czyli intensywnej pracy po godzinach.

Znany dziennikarz i insider Tom Handerson uważa ponadto, że Rockstar chce uniknąć konieczności przekładania daty premiery, więc niewykluczone, że poda ją późno, kiedy będzie pewny, że twórcy wyrobią się na ustalony termin.


Czas i miejsce akcji

Akcja nowej gry Rockstar rozgrywa się we współczesności. Potwierdza to opublikowany zwiastun oraz przecieki, według których szósta część cyklu osadzona będzie niedługo po wydarzeniach z GTA 5. Dowodem jest rozmowa dwóch NPC, którzy wspominają śmierć Jaya Norrisa, twórcy Lifeinvadera. Zabicie tej postaci było celem jednej z misji w GTA 5.

Główną lokacją będzie Vice City, czyli odpowiednik Miami w uniwersum GTA, a także spory fragment fikcyjnego stanu Leonida. Wyciekła do sieci mapa gry wskazuje, że podobnie jak w wypadku poprzedniej odsłony, oprócz głównego miasta będziemy mogli zwiedzić także kilka mniejszych, okolicznych miejscowości.

Vice City to nadmorski kurort

Co natomiast wiemy na pewno - i zostało pokazane na zwiastunie - to pewną część dostępnego obszaru zajmą mokradła wzorowane na rzeczywistym ekoregionie Everglades. Poruszać się po nich będziemy mogli na charakterystycznych łódkach napędzanych dużym śmigłem popychającym pojazd do przodu. Niektóre plotki mówią też o kilku małych wyspach dostępnych do odwiedzenia, ale nie ma na ten moment na to twardych dowodów.

Biorąc pod uwagę myśliwskie tradycje regionu, bardzo prawdopodobne, że powrócą znane z GTA 5 misje łowieckie

Warto również przypomnieć, że Vice City z GTA 6 będzie tylko w niewielkim stopniu przypominało miejsce przygód Tommy’ego Vercettiego - GTA 4 stanowiło niejako reboot serii i wszystkie części wydane od tej pory osadzone są w innym „uniwersum”, niezwiązanym z odsłonami ery PlayStation 2. Możemy jednak spodziewać się licznych easter eggów i nawiązań do przeszłości cyklu.

Świat GTA 6 będzie podobno ewoluował w miarę wdrażania kolejnych dodatków do trybu online. W grę wchodzi wprowadzanie nowych obszarów i powiększanie mapy, ale zmian mają się doczekać również „stare” miejsca. Wzorem może być dla deweloperów Fortnite, w którym mapa dynamicznie zmienia się nie tylko pomiędzy sezonami, ale też w trakcie ich trwania.

W grze ma pojawić się nawet pewien symbol naszych czasów - wzorowana na Bitcoinie kryptowaluta, która ma rzekomo być zapłatą za niektóre misje. Nagrodę w postaci kryptowaluty otrzymamy podobno od wysoko postawionych postaci, które chcą szybko i w trudny do wykrycia sposób przekazać duże sumy pieniędzy. „Bitcoin” nie zastąpi jednak tradycyjnej gotówki, jaką otrzymamy za większość zleceń.

Co natomiast możemy potwierdzić - i co stanowiło sporą część zwiastuna - to spora rola, jaką odgrywać będą w grze media społecznościowe i „viralowe” filmy nagrywane smartfonami. Być może wykonywane przez nas kradzieże, strzelaniny i inne przestępstwa będą mogły zostać nagrane przez świadków, co następnie w jakimś stopniu wpłynie na naszą rozpoznawalność i możliwość identyfikacji przez policję w czasie pościgu.

Pod pewnymi wzgędlami GTA 6 może być najbardziej „szaloną” odsłoną cyklu

Postacie i fabuła

Opublikowany przez Rockstar trailer potwierdził, że w grze pokierujemy co najmniej dwiema postaciami. Jedną z nich jest Lucia, czyli pierwsza od dawna grywalna żeńska postać w serii (nie licząc GTA Online) oraz Jason. Możemy się dowiedzieć, że są oni parą, których oprócz uczucia łączy także przestępcza współpraca. Materiał pokazuje ich m.in. napadających na sklepy oraz uczestniczący w nielegalnych wyścigach ulicznych.

Czy Lucia i Jason będą musieli dokonać wyboru między przestępczą karierą, a wiernością partnerowi? Zobaczymy

Portorykańska aktorka Alexandra Echavarri ma podobno użyczyć głosu postaci Lucii. GTA 6 widnieje na jej profilu w serwisie IMDb z datą premiery 2025. Imiona i projekty postaci nie są pewne ani potwierdzone, a więc mogą zmienić się do premiery. Z kolei aktor Jorge Consejo ujawnił w internetowym CV, że w 2018 roku wcielił się w bohatera w ramach nagrań do GTA 6. Nawet jeśli Rockstar Games nie zrezygnuje ze scen z Meksykaninem, nie wiemy jednak o postaci kompletnie nic.

Podobnie jak w wypadku innych części zaczniemy najpewniej jako „człowiek od brudnej roboty”, który stopniowo będzie piął się w górę przestępczej hierarchii miasta. Z czasem bohater nawiąże koneksje z ważnymi postaciami narkotykowego świata.

W grze miałby pojawić się znany z GTA 5 Martin Madrazo, a przynajmniej jacyś jego krewni, którzy zlecaliby bohaterom misje m.in. polegające na organizacji ataków na wrogie gangi. Przecieki sugerują, że w trakcie rozwoju wydarzeń spotkamy również inne postacie znane z wcześniejszych odsłon serii.

W przeciwieństwie do bohaterów poprzedniej odsłony, Lucia i Jason nie są doświadczonymi kasiarzami. Tak więc skrzętnie planowane, spektakularne napady mogą się pojawić dopiero w dalszej części kampanii

W Grand Theft Auto 6 będzie można przełączać się między bohaterami jak w GTA 5. Proces został jednak znacznie usprawniony i odbywa się niemal natychmiastowo, kiedy postacie znajdują się stosunkowo blisko siebie. Nie wiemy jeszcze jak szybko będzie się to działo w momencie, gdy Lucia i Jason znajdować się będą po przeciwnych stronach mapy.


Rozgrywka

Wszystko, co wiemy na temat rozgrywki w GTA 6 pochodzi z wycieku wczesnej wersji testowej gry i może znacząco różnić się od tego, co zobaczymy w ostatecznej wersji produkcji. Model rozgrywki nie wydaje się jednak odbiegać zbytnio od poprzedniej części serii.

  • GTA 6 powstaje na znanym, choć ulepszonym, silniku Rage. Gwarantuje on przede wszystkim realistyczną fizykę, która tym razem wydaje się nieco bardziej przypominać to, co widzieliśmy w GTA 4 oraz Red Dead Redemption 2. Animacje środowiska oraz postaci zostały znacznie rozbudowane i są bardziej realistyczne. Roślinność wiarygodnie reaguje na wiatr, a strzelaniny wyglądają „boleśnie”.

  • W trakcie gry będziemy wykonywać misje fabularne oraz zadania i aktywności poboczne. Na jednym z nagrań widać napad na restaurację przypominającą podobne sceny z filmu Pulp Fiction. Bohaterowie rabują klientów i kasy, a następnie uciekają przed policyjną obławą.

  • Powróci pięciogwiazdkowy system poziomu poszukiwania. Policja została mocno usprawniona - funkcjonariusze lepiej reagują na sytuację, chętniej korzystają z osłon i działają taktycznie, próbując okrążyć postać gracza. Na niższych poziomach poszukiwania nie będą już strzelać, by zabić - mają próbować unieruchomić i aresztować gracza, ewentualnie celując w nogi.

Los Santos i Vice City nieznacznie od siebie odbiegają klimatem.
  • Wielu usprawnień doczekał się także system walki. W GTA 6 można kucać oraz poruszać się i strzelać w tej pozycji. Można też położyć się na ziemi i czołgać, co urozmaici sekcje skradankowe. Wrogowie lepiej reagują na ukrywających się graczy i dostali „stożki wizji”, co sugeruje większy nacisk na działanie z ukrycia.

  • W grze pojawią się też akcje kontekstowe. Celując z broni do NPC dostaniemy dodatkowe opcje jak wzięcie postaci za żywą tarczę, obezwładnienie czy zastraszenie. Możliwe będzie też związanie przeciwnika jak w Red Dead Redemption 2. Obezwładnionych lub zabitych wrogów można podnieść i przenieść w inne miejsce.

  • Pojawi się też sporo innych elementów zaczerpniętych z Red Dead Redemption 2, jak elementy RPG - trzeba będzie jeść, pić, spać i dbać o ogólna kondycję i higienę naszych postaci. Można nosić tylko ograniczoną ilość broni na raz, przy czym główna widoczna będzie na plecach postaci.

  • Także koło wyboru broni zostało rozbudowane o kolejne sekcje jak przedmioty pomocnicze czy środki chemiczne. W kole wyboru broni i na postaci widać niekiedy torbę, która służyć będzie prawdopodobnie do przenoszenia łupów, amunicji czy broni dodatkowej. Będą też dwa rodzaje ekwipunku - wspólny, dzielony między bohaterami, oraz indywidualny dla każdej z postaci.

  • GTA 6 zaoferuje też bogaty system dostosowania wyglądu postaci oraz samochodów. Zmienimy ubrania, fryzury czy kolor włosów. Poprawiono też fizykę tkanin. Na materiałach pochodzących z przecieków widać rozbudowane opcje manipulowania wnętrzami aut - od dostosowania pozycji fotela i lusterek po wysokość kierownicy czy pedałów, jednak niemal na pewno są to opcje przeznaczone wyłącznie dla deweloperów tworzących scenki przerywnikowe.

  • Scena tortur z GTA 5 była głośnym tematem po premierze
  • Warto jeszcze wspomnieć o pochodzącej z listopada 2021 roku wypowiedzi Jamiego Kinga - jednego z założycieli Rockstar Games. Od lat nie jest on już pracownikiem firmy, ale uważa, że choć gangsterska seria nie stroniła w przeszłości od kontrowersji, w obecnych czasach twórcy i wydawca mogą postawić na ominięcie niewygodnych tematów.

    - Sądzę, że stonują zawartość - przyznał King w wywiadzie z kanałem „Killaz” w serwisie YouTube. - Nie byłbym zaskoczony, jeśli ton zacznie się zmieniać. Być może nie będzie już tak kontrowersyjny czy zabawny.

  • Poznaliśmy część broni, jakie mogą znaleźć się w GTA 6. Są to: nóż, pistolet, strzelba typu pump-action, granaty odłamkowe, granaty ogłuszające, koktajle Mołotowa, granaty dymne, harpun (do walki pod wodą), kompaktowy SMG, Mikro SMG, karabin szturmowy, karabin myśliwski, karabin snajperski, kij baseballowy, łom, kij do billarda oraz cztery rodzaje kijów golfowych.

  • Wśród dodatkowych elementów wyposażenia mogą znaleźć się: latarka ręczna, latarka typu szperacz, lornetka, zakłócacz GPS, urządzenie do wyłączania immobilisera, automatyczny dialer, dysk USB, wytrych, płaskownik (przyrząd do otwierania samochodów) i przecinarka. Potwierdzono też opaski zaciskowe (trytyki), którymi można wiązać ręce NPC.

GTA Online będzie wieczne?

O rozgrywce wspominał też przeciek poświęcony Project Americas. Choć nie jest zbyt wiarygodny, warto przypomnieć, co opisywał w kontekście gameplayu:

  • Samochód postaci będzie miał funkcje podobne do konia z Red Dead Redemption 2 - pozwoli przenosić różne bronie w bagażniku i wymieniać je w miarę potrzeby.
  • System pogody jako prawdziwa rewolucja w grach: postać może zostać porażona piorunem, a także doświadczyć powodzi czy huraganu.
  • Budynki w miastach będą się zmieniać w miarę upływu czasu.

Czy GTA 6 trafi na PC? Jakie platformy na premierę

Wiemy już, że GTA 6 pojawi się najpierw na PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S. Oznacza to więc - chociaż nie powinno budzić to zaskoczenia - że nadchodząca odsłona nie trafi na leciwe już PlayStation 4 oraz Xbox One. Pod znakiem zapytania stoi także kwestia portu na PC.

Chociaż bardzo mało prawdopodobne jest, żeby Rockstar całkowicie zrezygnowało z przeniesienia gry na komputery, to na razie o takim porcie oficjalnie nie wspomniano. Najpewniej, zgodnie ze zwyczajem dewelopera, tytuł zadebiutuje na pecetach z rocznym lub półtorarocznym opóźnieniem.

Warto jednak przypomnieć, że studio zwykle wykorzystywało dodatkowy czas na rozbudowanie pecetowych portów swoich gier o delikatną poprawę oprawy wizualnej, dodanie nowych funkcji oraz zaimplementowanie od razu wszystkich elementów, które w „międzyczasie” zostaną udostępnione jako płatne bądź darmowe DLC na konsolach.

Zobacz także