Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Activision Blizzard musi zapłacić karę za lootboxy, ale to „grosze”

Bankructwa nie będzie.

Activision Blizzard otrzymało druzgocącą karę od PEGI. Firma musi zapłacić 5 tysięcy euro za brak informacji o lootboxach w Diablo Immortal. W identycznej sytuacji znalazł się Plaion, który musi uiścić taką samą kwotę za Hunt: Showdown.

Oznaczenia wiekowe w europejskim systemie PEGI przyznawane są na podstawie ankiet, które wypełniają sami wydawcy. Od kilku lat jednym z oznaczeń jest właśnie informacja o zakupach z losową zawartością - obecność takiej funkcji należy zgłaszać od kwietnia 2020 roku.

Activision Blizzard najwyraźniej „zapomniało” o tym fakcie przy okazji Diablo Immortal, które aż kipi od transakcji cyfrowych. W ramach mechaniki znanej z azjatyckiego gatunku gatcha pozyskujemy między innymi specjalne klejnoty, których jakości nie znamy przed zakupem.

W przypadku Hunt: Showdown sytuacja jest podobna, choć nieco inna. Tutaj twórcy wprowadzili lootboxy (w postaci Czarnego Rynku) z przedmiotami kosmetycznymi dopiero w ubiegłym roku, co - jak można się domyślać - nieszczególnie przypadło do gustu społeczności. PEGI miało zastrzeżenia do specjalnego wydania pudełkowego - Limited Bounty Hunter Edition.

„Ponieważ stanowi to naruszenie zasad opisanych w kodeksie postępowania PEGI, komitet ds. egzekwowania przepisów PEGI ukarał obie firmy grzywną w wysokości 5 tysięcy euro” - napisano w komunikacie. Poza karą, obie strony zostały zobowiązane do skorygowania informacji.

Tak wygląda oznaczenie PEGI o lootboxach

Organizacja wprowadziła stosowne oznaczenie z ręką trzymającą kartę płatniczą w połowie kwietnia 2020 roku, w obliczu kontrowersji, jakie przetaczały się wówczas przez salony polityków na całym świecie, głównie w związku z serią FIFA i paczkami kard w trybie Ultimate Team.

W tym samym czasie na podobny krok zdecydowało się amerykańskie ESRB. Jak sprawdził później badacz Leon Xion, w podejściu zdecydowanie brakuje spójności - ponad 60 procent gier z takim oznaczeniem ma je jedynie w jednym z tych dwóch regionów.

Read this next