Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Znacie słynny cytat o opóźnianiu gier? To wcale nie Miyamoto jest jego autorem

Gracze przeprowadzili śledztwo.

Prezes Valve Game Newell podczas przemówienia na gali Golden Joystick Awards.
Źródło zdjęcia: Źródło: youtube.com/@GamesRadar

„Opóźniona gra jest ostatecznie dobra, ale pośpieszna produkcja pozostaje zła na zawsze” - powiedział Shigeru Miyamoto, słynny producent z Nintendo. Ale czy na pewno? Gracze zapewniają, że autorem wypowiedzi jest faktycznie ktoś inny.

Debatę na ten temat na nowo wywołał dokumentalny materiał na temat tworzenia Half-Life, wydany niedawno przez Valve. W jednej z wypowiedzi słynny Gabe Newell mówi: „Opóźnienie trwa chwilkę, a coś słabego pozostaje słabe na zawsze - przyznaje, parafrazując słynny cytat.

Fani na forum ResetEra oraz w innych zakątkach sieci zaczęli zastanawiać się, kto jako pierwszy powiedział coś podobnego i czy faktycznie był to Miyamoto. Wątpliwości na temat tego, czy zdanie wypowiedział Japończyk, rozbudził między innymi wpis z 2003 roku, znaleziony w Usenecie, czyli prekursorze dzisiejszych forów dyskusyjnych.

Właśnie w tym miejscu jeden z użytkowników narzekających na strzelankę Judge Dredd: Dredd vs. Death wstawił słynny cytat i podpisał go jako słowa Shigeru Miyamoto. Nigdzie jednak nie da się znaleźć oryginalnego wywiadu czy artykułu, z którego wypowiedź miałaby pochodzić.

Znaleźć można za to post z Usenetu z 2001 roku, gdzie słowa przypisywane są Blizzardowi. „Co to był za cytat na ścianach Blizzarda, gdy pracowali nad StarCraftem? To chyba było coś w stylu... Opóźniona gra jest opóźniona do czasu premiery, ale zła gra pozostałe zła na zawsze!” - napisał jeden z graczy. Co zabawne, komentarz padł w kontekście Arcanum, które później i tak ukazało się z mnóstwem błędów.

Czy więc autorem jest szeroko pojęty Blizzard, a nie Miyamoto? Nic z tego. Idąc dalej w przeszłość jest też wpis z 1998 roku. Tutaj autor też miał pewności, czy słowa pochodzą od Nintendo czy od Rare. „Wydaje mi się, że motto NIN (lub Rare) brzmi: »Gra jest opóźniona do czasu premiery, ale zła gra pozostaje zła na zawsze«”. Brzmi znajomo.

Mamy więc 1998 rok i historia zatacza koło do Nintendo (ale bez pewności). Trzeba więc badać dalej i właśnie w tym okresie gracze doszukali się pierwszych źródeł drukowanych. Jest bowiem starszy producent Jason Schreiber z GT Interactive, mówiący o Unrealu w czerwcowym numerze magazynu Gamefan w 1998 roku.

„Dobra gra jest opóźniona tylko do czasu premiery, ale zła gra pozostaje zła na zawsze” - zapewniał producent. „Chcieliśmy dać sobie czas z tą grą. Wiedzieliśmy, że mamy coś specjalnego i nie chcieliśmy się śpieszyć”.

Co ważne, Schreiber nie wypowiedział tych słów w formie cytatu z innej osoby. Na tym poszukiwania można więc zakończyć, autorem słynnych słów jest dzisiaj szerzej nieznany pracownik GT Interactive.

Wtem! Jest jeszcze jeden, starszy przykład niemal identycznych słów. Należy cofnąć się do 1996 roku, do konferencji GDC, gdzie niemal dokładnie to samo powiedziała niejaka Ellen Guon, pisarka fantasy i science-fiction, która karierę w grach zakończyła na Marvel Super Hero Squad Online z 2011 roku.

Co więcej, Guon miała przyznać, że to nie do końca ona wymyśliła słynne motto, lecz zacytowała jedynie słowa swojego partnera.

Najstarsza wersja słynnych słów

Tutaj do akcji wkroczył serwis A Critical Hit, który zajmował się sprawą już lata temu, kończąc właśnie na wątku Guon. Teraz - w obliczu rozbudzonego zainteresowania - postanowiono doprowadzić sprawę do końca. Skontaktowano się z pisarką, która wyjaśniła, że wspomnianym partnerem z przeszłości i faktyczną autorką słynnego cytatu jest niejaka Siobhan Beeman.

Jeśli końcówki słów nieco się plączą, wyjaśnienie jest proste i tłumaczy także problemy ze znalezieniem autora słów w przeszłości. Beeman zmieniła bowiem płeć, lecz teraz potwierdziła, że coś takiego faktycznie powiedziała.

- O ile dobrze pamiętam, wymyśliłam takie powiedzenie. Takie podejście z pewnością istniało w branży, zwłaszcza w miejscach, takich jak Origin - zapewniła. Beeman pracowała w Origin jako dyrektor projektów w latach 1989 - 1992.

Ostatecznym potwierdzeniem byłby zapewne zapis wspomnianej konferencji z GDC w 1996 roku, czego obecnie nie znaleziono. Najwierniejszą kopią są słowa Beeman z artykułu na temat historii Origin, opublikowanego w 2005 roku. Beeman wspomina tam motto studia, posługując się - co ciekawe - formą zbliżoną właśnie do tego, co powiedział niedawno Gabe Newell: „A game’s only late until it ships, but it sucks forever”.

I wszystko jasne.

Read this next