Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Microsoft rozważał wykorzystanie przewagi finansowej do usunięcia Sony z rynku subskrypcji

Firma zmieniła strategię, ale wydała więcej na przejęcia.

Zeznania w sprawie pomiędzy Microsoftem a FTC przynoszą kolejne ciekawostki zza kulis branżowej walki o dominację. Korespondencja pomiędzy wysoko postawionymi pracownikami sugeruje, że Amerykanie rozważali wykorzystanie przewagi finansowej firmy do wyeliminowania Sony z rynku subskrypcji.

Szef Xbox Games Studios w mailu z 2019 roku zachęca dyrektora finansowego Xbox, Tima Stewarta, do zainwestowania ogromnych sum pieniędzy w celu pozyskania gier i zawartości w celu wzmocnienia subskrypcji Game Pass i przygotowania się na walkę z Sony na polu usług abonamentowych. Jak czytamy w wiadomości przedstawionej przed sądem, Microsoft jest jedyną firmą, którą stać byłoby na taki ruch.

„Mamy unikalną możliwość wykorzystania środków finansowych w taki sposób, by usunąć Sony z rynku. Jeśli założymy, że zawartość gier zaprocentuje za 10 lat, być może spojrzymy w przeszłość i powiemy sobie, że totalnie warto było stracić te 2 czy 3 miliardy dolarów w 2020 roku, by uniknąć sytuacji, w której Tencent, Google, Amazon czy nawet Sony stały się Disneyem gier przez posiadanie najcenniejszej zawartości” - czytamy w mailu Matta Booty'ego.

W dalszej części wiadomości Booty podkreśla, że założenie usługi streamingowej o skali Game Pass byłoby „praktycznie niemożliwe” dla nikogo innego, a jedynym realnym konkurentem może okazać się Sony - przez bogactwo katalogu gier, które mogłyby zasilać tego typu usługę. Według szefa Xbox Games Studios Microsoft miał jednak „przewagę dwóch lat i 10 milionów subskrybentów”, z której należało skorzystać.

Na łamach portalu The Verge opublikowano krótkie oświadczenie, którego autorem jest David Cuddy, dyrektor generalny ds. publicznych w Microsofcie. "Cytowany email ma trzy i pół roku i wyprzedza ogłoszenie przejęcia Activision Blizzard o 25 miesięcy. Wiadomość odnosi się do trendów branżowych, których nie realizowaliśmy i nie ma związku z przejęciem".

Warto jednak zauważyć, że od tamtej pory Microsoft przejął między innymi Bethesdę za 7,5 mld dolarów, a także rozpoczął starania o wartą prawie 70 mld dolarów fuzję z Activision Blizzard. Jak widać, kwoty przeznaczone na przejęcia są o wiele wyższe od tych, które w 2019 roku proponował Matt Booty (2-3 mld dolarów). Co więcej, Microsoft zamierzał zainwestować w znacznie więcej zespołów i wydawców, między innymi w Segę.

Read this next