Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Microsoft miał naprawdę duży apetyt. Rozważał kupno Segi, twórców Pokemon Go oraz wielu innych firm

A także polskie 11 bit studios i People Can Fly.

Wraz z odtajnianiem kolejnych wewnętrznych dokumentów w ramach procesu Microsoftu z amerykańską Federalną Komisją Handlu (FTC), wyszło na jaw, że Microsoft przygotował obszerną listę studiów i wydawców do „obserwacji” pod kątem potencjalnego przejęcia. Wśród wymienionych firm znalazła się między innymi Sega, twórcy Pokemon Go, czyli studio Niantic oraz polskie People Can Fly.

Jak wynika z dokumentów, do których wgląd uzyskała redakcja The Verge, szef działu Xboxa Phil Spencer już w 2020 roku poprosił prezesa Microsoftu Satyę Nadellę o możliwość rozpoczęcia rozmów z holdingiem Sega Sammy na temat możliwości przejęcia ich działu gier wideo. „Wierzymy, że Sega zbudowała zbalansowane portfolio gier należących do różnych segmentów i trafiających w gusta odbiorców w różnych częściach świata, co pomogłoby nam wspomóc rozwój Game Passa na konsolach i poza nimi” - pisał wówczas Spencer.

Zwrócił także uwagę, że Sega jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych deweloperów w Azji, więc jej wykupienie poprawiłoby wyniki Xboxa w tym regionie. Nie wiadomo jednak, czy prezes ostatecznie wyraził zgodę i rozmowy się odbyły. Do dokumenty załączono także tabelkę z innymi firmami do potencjalnego przejęcia, wraz z opisami, dlaczego warto mieć je na uwadze. Możemy dostrzec tam między innymi mobilnych deweloperów Niantic i Zynga.

Co ciekawe, Microsoft rozważał wówczas ponowne wykupienie Bungie, które należało już do producenta Xboxa w latach 2001 - 2007, a obecnie zostało przejęte przez Sony. Znany insider Idle Sloth zebrał inne ujawnione listy proponowanych do przejęcia firm, które wszystkie zostały opublikowane w zbiorczym dokumencie.

W jednej z tabel widzimy między innymi wspomnianą Segę, ale też Paradox Interactive, Crytek, Bohemia Interactive (twórcy serii ARMA i DayZ), Remedy Entartainment (Control, Alan Wake), licznych deweloperów gier niezależnych, a także polskie 11 bit studios oraz People Can Fly.

Wersja tabeli z innego miejsca dokumentu wskazuje natomiast na zainteresowanie Microsoftu takimi studiami, jak Team Cherry (Hollow Knight), Hello Games (No Man’s Sky), Ghost Ship Games (Deep Rock Galactic), Hazelight Studios (It Takes Two) czy Striking Distance Studios (The Callisto Protocol). Można zauważyć, że wielu z twórców wymienionych w tabelach w ostatnim czasie podjęła współpracę z Microsoftem, chociażby udostępniając swoje gry w usłudze Game Pass, lub była w jakiś sposób związana z producentem Windowsa w przeszłości.

Read this next