Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Kierownica do gier na PC, PS5 i Xbox - jaką wybrać, co warto wiedzieć

Kąt obrotu, force feedback i inne technologie: wszystko, co najważniejsze przy wyborze kierownicy do grania.

Gry wyścigowe wiele zyskują, jeśli zagramy w nie na dobrej kierownicy do PC, PS5 i Xbox Series X/S. Wiele gier symulacyjnych wręcz tworzonych jest z myślą o zabawie przy użyciu dedykowanego kontrolera i podczas gry na padzie lub klawiaturze nie odbieramy pełni doświadczenia, jakie chcieli zaoferować deweloperzy.

Kierownice do gier dostępne są w szerokim zakresie cen, rodzajów i oferowanych możliwości. W tej kategorii produktów znajdziemy zarówno bardzo tanie modele dla początkujących graczy, jak i zaawansowany sprzęt dedykowany entuzjastom.

Na tej stronie wyjaśniamy, jak dobrać kierownicę odpowiednią do swoich potrzeb.


Na tej stronie:


Kierownica do gier - jaka będzie najlepsza

Jeśli szukasz szybkiej odpowiedzi na pytanie, jaka kierownica będzie najlepsza do twoich zastosowań, to poniżej zamieszczamy ogólne wskazówki dotyczące wyboru sprzętu, natomiast w dalszej części tekstu omawiamy bardziej szczegółowe kwestie.

Grając w symulatory wyścigowe, powinieneś szukać kierownicy:

  • Z maksymalnym kątem obrotu 900 lub 1080 stopni;
  • Wyposażonej w system force feedback;
  • Wspieranej przez popularne tytuły;
  • Polecany model: Logitech G29/G920.

Sprawdź cenę Logitech G920 (PC + Xbox) w:

Sprawdź cenę Logitech G29 (PC + PlayStation) w:

Jeśli natomiast grasz w ściganki zręcznościowe lub symulatory maszyn specjalistycznych, to możesz rozważyć sprzęt:

  • Z maksymalnym kątem obrotu od 360 do 900 stopni;
  • Bez force feedback;
  • Kompatybilnej ze standardem x-input;
  • Polecany model: Thrustmaster T80.

Sprawdź cenę Thrustmaster T80 (PC + PlayStation) w:


Do jakich gier potrzeba kierownicy?

Kierownice najlepiej sprawdzą się w produkcjach symulacyjnych, stawiających na wysoki realizm, gdzie pełne opanowanie pojazdu jest kluczowe do zwycięstwa. Do tego typu gier zaliczyć możemy Richard Burns Rally, iRacing i Asetto Corsa.

Dużo korzyści z gry na kierownicy odczują również miłośnicy produkcji typu „simcade”, czyli gier o wysokim poziomie realizmu, jednak z pewnymi ułatwieniami, czyniącymi grę bardziej przystępną dla szerszego grona odbiorców. Najpopularniejszymi przykładami takich produkcji są Gran Turismo, Forza Motorsport oraz DiRT Rally.

Seria Gran Turismo łączy względną symulację z prostotą rozgrywki

Mamy również gry w pełni arcade'owe, gdzie aspekty symulacyjne schodzą na dalszy plan, w zamian oferując wysoki poziom efektownej rozgrywki. Do tego typu gry zwykle nie są przystosowane do używania kierownicy. Mowa tutaj o serii Need For Speed oraz Forza Horizon.

Mamy też symulatory maszyn specjalistycznych. Do tego typu gier zwykle nie potrzeba kierownicy, jednak może być ona miłym dodatkiem w celu zwiększenia imersji. Grami z tego gatunku są między innymi Farming Simulator oraz Euro Truck Simulator 2.


Co składa się na zestaw kierownicy

Kupując kierownicę bardzo rzadko otrzymujemy pełny zestaw. Producenci decydują się na oferowanie poszczególnych modułów osobno ze względu na niższy koszt produkcji i fakt, że nie każdy potrzebuje całej gamy akcesoriów. Wśród typowych elementów kompletnego zestawu możemy wymienić:

  • Baza - jednostka bazowa zawierająca mechanizm kierownicy, całą elektronikę oraz zestaw przycisków. Jednostka zawiera wszystkie elementy niezbędne do samodzielnego działania i wystarczy kupić tylko ten moduł, by od razu zacząć zabawę.
  • Pedały - symulują dźwignie w podłodze samochodu. Tego typu akcesoria bardzo często są dodawane do zestawów z jednostką bazową. Możemy wskazać moduły dwu lub trzydźwigniowe. W pierwszym przypadku mamy dostęp jedynie do gazu i hamulca, a w wersji rozszerzonej dochodzi jeszcze sprzęgło.
  • Obręcz - niektóre zaawansowane zestawy oferują możliwość wymiany obręczy kierownicy. Dzięki temu możemy bardziej upodobnić nasz zestaw np. do bolidu Formuły 1 lub zamontować koło o większej albo mniejszej średnicy, zależnie od indywidualnych preferencji.
  • Drążek zmiany biegów - osobny moduł drążka umożliwia kontrolowanie skrzyni biegów podobnie, jak ma to miejsce w większości prawdziwych samochodów. Jednostka bazowa posiada najczęściej działające tak samo manetki, jednak osobny moduł urealnia doświadczenie.
  • Hamulec ręczny - dźwignia hamulca ręcznego, zwana czasem potocznie „hydrołapą”. Umożliwiają precyzyjne sterowanie siłą hamowania, co ma kluczowe znaczenie na przykład w grach o driftowaniu.
  • Statyw - określany też czasem mianem kokpitu. Jest to specjalny stelaż umożliwiający zamontowanie jednostki bazowej i innych elementów w taki sposób, by jak najwierniej symulować ich położenie w prawdziwym samochodzie.
Logitech G920 z zestawem akcesoriów

Warto dodać, że jednostki bazowe najczęściej są kompatybilne jedynie z akcesoriami tego samego producenta, lub o potwierdzonej kompatybilności. Z tego powodu na przykład nie podłączymy drążka zmiany biegów firmy Logitech do kierownicy Thrustmaster.


Kierownica z force feedback czy bez

Do grania w symulatory wyścigowe zdecydowanie zalecany jest sprzęt z technologią sprzężenia zwrotnego. Bez systemu oporu kierownicy nie będziemy w stanie poprawnie wyczuć samochodu, co znacznie osłabi wrażenia z gry, a w niektórych przypadkach może uczynić ją niemal niemożliwą.

SimXperience AccuForce V2 to sprzęt z zaawansowanym systemem direct drive

Z drugiej strony kierownica bez force feedback dobrze sprawdzi się w symulatorach pojazdów specjalistycznych oraz w ścigankach stricte zręcznościowych. Niemniej, mając wybór lepiej zainwestować w kierownicę z odpowiednim mechanizmem sprzężenia zwrotnego, bo pozwoli nam na komfortową grę w znacznie większy zakres tytułów.


Technologie force feedback

Nie każda kierownica symuluje zachowanie pojazdu w taki sam sposób. Producenci opracowali różne technologie symulowania oporu układu kierowniczego. Poniżej wyjaśniamy różnice pomiędzy nimi.

Bungee cord (gumka oporowa)

Jest to rozwiązanie stosowane w tańszych modelach firmy Thrustmaster i można je określić jako „udawany” force feedback. Wewnątrz bazy zamontowano dodatkową gumkę, która wraz z obrotem kierownicy liniowo zwiększa opór.

Thrustmaster T80

Daje to pewną dozę realizmu, jednak nie może równać się z prawdziwym, regulowanym systemem sprzężenia zwrotnego. Polecanym modelem z tym rozwiązaniem jest Thrustmaster T80.

Gear drive

Najstarsza i najpopularniejsza technologia sprzężenia. Wykorzystuje silniczek, który dzięki systemowi przekładni reguluje opór obrotu kierownicy. Zestawy z takim systemem są stosunkowo tanie i bardzo dobrze sprawdzają się na pierwszy kontakt z symulatorami.

Logitech G923

Wadą takiego rozwiązania jest dość głośne działanie i stosunkowo niska precyzja symulacji, w porównaniu do nowszych i bardziej zaawansowanych rozwiązań. Popularnym modelem z tej kategorii jest Logitech G923.

Belt drive

Produkty z napędem paskowym zapewniają gładszą i cichszą pracę, a do tego eliminują problem „zgrzytania” przekładki, co zdarza się w tańszych modelach. W tego typu systemy posiadają materiałowy pasek połączony z elektrycznym silnikiem, zapewniając opór obrotu poprzez zasikanie i luzowanie paska.

Fanatec CSL Elite F

Ze względu na bardziej zaawansowaną konstrukcję są zwykle nieco droższe, ale też cichsze, niż alternatywne rozwiązania. Polecanym modelem z technologią belt drive jest Fanatec CSL Elite F1.

Direct drive

Najbardziej zaawansowane rozwiązanie, kierowane do entuzjastów z zasobnym portfelem. Napęd bezpośredni zapewnia bezkompromisową symulację i jest najmniej podatny na awarie. W zaawansowanych konstrukcjach znajdziemy trzon kierownicy zamocowany bezpośrednio do dużego silnika, generującego obrót w przeciwnym kierunku do naszego skrętu.

Fanatec CSL DD

Największymi wadami tego rozwiązania jest wysoka cena zestawu (w bazowej wersji bardzo często dostajemy sam silnik, bez obręczy oraz innych elementów), oraz masa i ciężar silnika - modele używane przez profesjonalnych graczy mogą ważyć nawet 14 kilogramów. Polecany model kierownicy z napędem bezpośrednim to Fanatec CSL DD.


Maksymalny kąt obrotu

Maksymalny kąt obrotu kierownicy to jedna z najistotniejszych rzeczy przy wyborze odpowiedniego sprzętu. Generalnie powinniśmy unikać modeli o parametrach mniejszych, niż 360 stopni. Jeśli nie możemy wykonać pełnego obrotu, to sterowanie pojazdem w grze będzie się wydawało nienaturalne i wręcz bardzo trudne.

Q-SMART Sepang SW8080 to przykład taniego sprzętu z maksymalnym obrotem wynoszącym zaledwie 180 stopni

Zdecydowana większość popularnych modeli posiada jednak maksymalny kąt obrotu od 360 do 900 stopni. Ten ostatni z grubsza odpowiada zakresowi pracy układu kierowniczego w typowym samochodzie, zatem będzie oferował najlepsze wrażenia.

Niektórzy producenci zwiększają zakres do 1080 stopni (trzy pełne obroty), jednak wspomniane 900 stopni zdecydowanie wystarczy większości graczy.


Kompatybilność

Ze względu na konieczność użycia specyficznej elektroniki do pełnej kompatybilności z konsolą, wiele modeli kierownic nie współpracuje jednocześnie z PlayStation oraz Xboxem. Producenci rozwiązują ten problem, oferując zazwyczaj dwa bliźniacze urządzenia, o niemal identycznych parametrach, jednak przystosowane do działania z różnymi systemami.

Za przykład może tutaj posłużyć najnowsza generacja kontrolerów firmy Logitech. Modele G29 oraz G920 to w zasadzie ten sam sprzęt, jednak dedykowany różnym konsolom. W zrewidowanej wersji sprzętu - G923 - wizualną różnicę stanowi już tylko zestaw przycisków, odpowiednio znanych z padów DualShock oraz Xbox Controller.

Dwie wersje kierownicy Logitech G923

W najbardziej komfortowej sytuacji znajdują się gracze pecetowi, którzy mogą bez ograniczeń korzystać z obu wersji sprzętu.

O autorze

Awatar Maciej Żbik

Maciej Żbik

News Writer

Maciek interesuje się technologią od momentu, kiedy zepsuł swój pierwszy komputer. Szczególnie pasjonuje go elektronika z lat 90. i 80. Miłośnik anime oraz majsterkowicz-samouk.

Komentarze