Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Grounded - premiera i najważniejsze informacje

Survival w ogrodzie.

Grounded to dość nietypowy projekt Obsidian Entertainment, studia znanego głównie z Fallout: New Vegas i Pillars of Eternity. Mamy bowiem do czynienia z grą survivalową, rozgrywającą się w domowym ogródku.

W zabawie bierze udział czterech graczy, kontrolujących postacie zmniejszone do nienaturalnych rozmiarów. Muszą walczyć z owadami i konstruować narzędzia, by przetrwać.

To pierwszy tytuł Obsidianu produkowany w ramach Xbox Game Studios, czyli po przejęciu przez Microsoft.

  • Premiera: 2020
  • Platforma: PC, Xbox One
  • Wersja językowa: brak informacji
  • Producent: Obsidian Entertainment
  • Wydawca: Microsoft Studios
  • Wydawca PL: nieznany

Data premiery, Game Pass

Twórcy planują wydać Grounded jeszcze wiosną 2020 roku, ale biorąc pod uwagę, jak niewiele wiemy o grze, nie jest pewne, czy dotrzymają wskazanego terminu. Gra trafi na PC oraz Xbox One.

Z tej perspektywy grzyb staje się drzewem

Jak wszystkie produkcje od Xbox Game Studios, Grounded od dnia premiery będzie dostępne w abonamencie Game Pass. Przed debiutem grę będzie można przetestować w fazie wczesnego dostępu - we wspomnianym Game Passie i na Steamie.


Fabuła i miejsce akcji

Obsidian to studio znane z porywających i skomplikowanych scenariuszy, ale tym razem jest inaczej - zdecydowanie prościej.

Głównymi bohaterami Grounded są czterej przyjaciele, którzy w wyniku nieudanego eksperymentu zostali pomniejszeni do rozmiarów owadów. Teraz muszą odnaleźć się w nowym środowisku i przetrwać.

Czy pszczoły będą na tyle miłe, że podzielą się nektarem?

Akcja rozgrywa się w ogórku w okolicach domu na przedmieściach. Z nowej perspektywy miejsce staje się zupełnie inne - owady stają się ogromnymi potworami, a piłka baseballowa czy kępka trawy to przeszkoda niemal nie do pokonania. Preparat na chwasty to natomiast toksyczny, skażony obszar.

Twórcy zadbali nie tylko o stworzenie ciekawej lokacji, ale też całego ekosystemu. Ogród żyje bowiem swoim życiem, a insekty zachowują się tak, jak można się spodziewać.

Przykładowo pszczoły szukają nektaru w kwiatach. Kolonia mrówek wysyła zwiadowców, by szukali pożywienia, a gdy je znajdą, będą o nie walczyć z graczami. Mrówki komunikują się też między koloniami za pomocą feromonów.

Czuć klimat filmu Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki

Nie brakuje też systemu dobowego. Po zmroku do życia budzą się inne stworzenia, jak pająki czy świetliki.

Pomimo kooperacyjnej, survivalowej natury, gra oferuje też fabułę, która będzie prowadzić graczy i udostępniać im nowe lokacje.


Gameplay i rozgrywka

Grounded jest survivalową grą kooperacyjną dla czterech osób. Zadaniem jest przetrwanie w nieprzyjaznym środowisku i wykonywanie kolejnych wyzwań fabularnych.

Gracze muszą budować różne struktury - w tym schronienie - a także wytwarzać przedmioty, które przydadzą się podczas zabawy. Wszystkie obiekty w ogródku mogą zostać przerobione na materiały do craftingu, przy czym na przykład ścinanie drzew, znane z innych gier, zastępuje ścinanie trawy.

Jak wiele innych gier o przetrwaniu, w Grounded w grę wchodzą też wskaźniki głodu i pragnienia. Jeżeli postać nie będzie dostatecznie dużo jadła i piła, jej energia życiowa będzie stopniowo malała - choć bohater nie zginie. Aby zdobyć wodę, wystarczy strącić kroplę zawieszoną na źdźble trawy. Za jedzenie może posłużyć przykładowo zabity insekt.

Wspomniany wcześniej ekosystem i sztuczną inteligencję można wykorzystać na własną korzyść, przykładowo zaatakować mrówkę, by ta się wściekła, a potem zaprowadzić ją do pająka - i tym samym odwrócić uwagę ośmionożnego insekta.

W miarę postępów w zabawie, insekty będą traktować graczy jako coraz poważniejsze zagrożenie, więc będą znacznie agresywniejsze. Mogą nawet próbować zniszczyć bazę.

Jeśli chodzi o warstwę graficzną, to oprawa przypomina nieco Fortnite pod względem kolorów, ale otoczenie jest znacznie bardziej szczegółowe. Gracze mogą patrzeć na świat z perspektywy FPP lub TPP.

O autorze

Awatar Przemysław Wańtuchowicz

Przemysław Wańtuchowicz

Deputy Editor

Przemek jest z-cą redaktora naczelnego, nadzoruje dział informacyjny oraz wspomaga kierowanie działem poradników. Jako dziecko marzył, by zawodowo rysować, żonglować lub grać na gitarze - dwie pierwsze czynności wychodzą mu całkiem nieźle.

Komentarze