Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Far Cry Primal - premiera i najważniejsze informacje

Wszystko, co warto wiedzieć.

Far Cry Primal - w rzeczywistości Far Cry 5 - zachowuje elementy rozgrywki najbardziej rozpoznawalne dla serii, ale przenosi ją w kompletnie nowe miejsce i czas. Konkretnie zaś do epoki kamienia łupanego.

Zgadza się: w grze nie uświadczymy karabinów maszynowych, granatów ani pojazdów - zastąpiły je łuki, pszczele ule oraz młode mamuty. Przemierzając ogromny świat wykonujemy dziesiątki zadań głównych i pobocznych, walczymy o przetrwanie w dzikiej głuszy, a nawet oswajamy groźne bestie i stajemy na czele plemienia jaskiniowców.

Zapomnijcie o snajperkach i bazookach - zamiast nich mamy tutaj topory, dzidy oraz ostre zębiska. Głównym zagrożeniem nie są ludzie, lecz nieposkromiona matka natura. Twórcy deklarują, że gra jest efektowna, a zarazem dzika i pierwotna.

  • Wersja językowa: polska (napisy)
  • Producent: Ubisoft Studios
  • Wydawca: Ubisoft

Data premiery i dostępne edycje

Gra zostanie wydana na PC oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One. Premiery na komputerach możemy spodziewać się 1 marca 2016, zaś posiadacze PS4 oraz Xbox One zakupią grę już 23 lutego (w Polsce od 25 lutego).

W powyższym zestawieniu nieprzypadkowo zabrakło starszych konsol - Far Cry Primal od początku był tworzony z myślą o najnowszych platformach, co przełoży się na jakość grafiki oraz wymagania sprzętowe.

Ubisoft zaprasza w podróż w czasie

Nietrudno zauważyć, że te ostatnie są nieco wyższe niż w przypadku Far Cry 4, który korzystał z silnika starszego typu (dostosowanego do możliwości PS3 oraz Xbox 360).

Zobacz także: Far Cry Primal - wymagania sprzętowe

Far Cry Primal dostępny jest w kilku edycjach:

  • Edycja standardowa - gra Far Cry Primal, cena: od 145 zł (PC), od 220 zł (konsole)
  • Edycja kolekcjonerska - gra Far Cry Primal, pudełko kolekcjonerskie z czaszką tygrysa szablozębnego służącą jako otwarcie, oficjalny słowniczek Wenja (języka występującego w Far Cry Primal), unikalny steelbook, mapa krainy Oros, oficjalna ścieżka dźwiękowa, DLC Legenda mamuta (3 misje rozgrywane jako mamut), DLC Krwawe Szasti (niezniszczalna maczuga), 4 paczki dające wcześniejszy dostęp do zaawansowanych elementów gry (pakiet tygrysa, sowy, mamuta oraz bomb). Premierowa cena tej edycji: ok. 199 zł (PC) i ok. 290 zł (konsole).
  • Edycja Deluxe - gra Far Cry Primal, unikalny steelbook, mapa krainy Oros, oficjalna ścieżka dźwiękowa, DLC Legenda mamuta (3 misje rozgrywane jako mamut), DLC Krwawe Szasti (niezniszczalna maczuga), 4 wymienione wcześniej paczki. Obecnie edycja niedostępna oficjalnie w Polsce.
  • Edycja Digital Apex - gra Far Cry Primal, DLC Legenda mamuta (3 misje rozgrywane jako mamut), DLC Krwawe Szasti (niezniszczalna maczuga), 4 wymienione wcześniej paczki. Obecnie edycja niedostępna oficjalnie w Polsce.

Ponadto warto wspomnieć, że kupując grę przedpremierowo otrzymamy DLC „Legenda mamuta”.

Czy Primal to Far Cry 5?

Choć na pierwszy rzut oka Far Cry Primal wygląda jak szalony spin-off serii, podobny chociażby do Blood Dragon, wszystko wskazuje na to, że mamy jednak do czynienia z pełnoprawną częścią cyklu - w kolejności byłby więc to Far Cry 5.

Prawdopodobnie wydawca gry, francuska firma Ubisoft, zdecydował się na zaprzestanie numerowania kolejnych odsłon - podobnie jak w przypadku Assassin's Creed.

Fabuła i świat gry

Przewodnim wątkiem historii jest zemsta. Główny bohater produkcji - myśliwy o imieniu Takkar - zapuścił się za daleko w pogoni za zwierzyną. Wchodząc na obcy teren, łowca wraz ze swoimi współplemieńcami znieważył wojowniczy szczep Udam, na którego czele stał straszliwy Ulla.

Nie myśląc długo, złowieszczy barbarzyńca postanowił wymordować intruzów, a następnie spalić ich wioskę. Takkarowi udało się jednak uciec, a jego celem stało się obalenie tyrana i wyzwolenie podbitych przez niego plemion. Wkrótce okazało się, że bohater jest pierwszym Władcą Bestii - człowiekiem zdolnym do oswajania dzikich zwierząt.

W trakcie przygód zwiedzamy fikcyjną krainę Oros, składającą się zarówno z rozległych dolin (lasy, bagna i polany), jak i terenów górskich (skaliste granie, ośnieżone szczyty). Fabułę umiejscowiono 10 000 lat przed naszą erą, na terenie powstałym po cofnięciu się lodowca. Podobnie jak w przypadku poprzednich gier z serii, tak i tym razem trafiamy do otwartego świata pozbawionego wewnętrznych barier i ograniczeń.

Ładny kotek

Postawiono tu jednak na pewien realizm - zwierzęta zachowują się „kontekstowo”, w zależności od pory dnia oraz sytuacji. W praktyce oznacza to, że samotne odwiedziny w zaciemnionym borze najpewniej zakończą się zgonem w paszczy tygrysa szablozębnego - pozostawiając padlinę na widoku i zastawiając wnyki będzie go jednak można zwabić w pułapkę i zabić.

Najważniejsze informacje o zwierzętach:

  • W Oros napotykamy kilkadziesiąt różnych zwierząt>, wchodzących ze sobą w różne interakcje - razem tworzą skomplikowany ekosystem, w którym prymitywny człowiek będzie raczej ofiarą, niż łowcą.
  • Spośród wszystkich przedstawicieli fauny oswoimy 17 gatunków zwierząt, zróżnicowanych pod względem profilu i statystyk (siła, szybkość i skrytość).
  • Każde zwierzę posiada typową tylko dla siebie umiejętność specjalną - przykładowo wilkor będzie warczał po wyczuciu wroga.
  • Poza wspomnianym tygrysem szablozębnym pojawia się także kilka gatunków niedźwiedzi, kotów i wilków, a nawet śmiercionośny i budzący respekt ratel miodożerny.
  • W danym momencie Takkarowi będzie mogła towarzyszyć tylko jedna bestia, ale przełączanie się między nimi będzie kwestią chwili.
  • To nie koniec przygód ze zwierzętami: w czasie rozgrywki skorzystamy z nietypowych usług oferowanych przez mamuty (transport naziemny oraz ruchome narzędzie zniszczenia).
  • Oswoimy też sowę. Ta ostatnia będzie pełnić rolę lornetki znanej z poprzednich odsłon serii - w dowolnej chwili przejmiemy kontrolę nad drapieżnym ptakiem, by z góry zbadać teren i zaznaczyć wszystkich wrogów. W ostateczności będziemy mogli wykorzystać sowę w charakterze powietrznego dywersanta, zrzucającego prymitywne granaty na nieprzyjaciół i wydłubującego oczy przeciwnikom.

Walka i tworzenie przedmiotów

Far Cry Primal nie jest już strzelanką, a raczej grą akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). W oczywisty sposób wynika to z historycznych ram fabuły - z tego też względu broń do walki w zwarciu jest równie istotna, co dystansowa.

Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii, tak i tutaj mamy pełną swobodę w walce - równie dobrze sprawdzą się rozwiązania siłowe (szarża na grzbiecie mamuta), jak i skrytobójstwo (polowanie na ludzi z lampartem u boku).

Poszczególnym sposobom eliminacji przeciwników poświęcone są specjalne drzewka umiejętności, pozwalające np. na wystrzeliwanie dwóch strzał jednocześnie czy tworzenie lepszego ekwipunku.

Warto także wspomnieć o istotnej roli ognia, którego można używać do zapalania różnych obiektów, jak również odstraszać nim zwierzęta i ulepszać broń poprzez jej podpalenie. W dowolnej chwili możemy także skorzystać z trybu skupienia łowcy, dzięki któremu w łatwy sposób zlokalizujemy wrogów.

Na czym będzie bazować rozgrywka?

Możemy spodziewać się fascynujących krajobrazów
  • W celu zjednoczenia plemion przeciwko Ullowi wykonamy wiele zadań głównych i pobocznych, polegających zarówno na walce, jak i polowaniu, zbieractwie czy eksploracji trudno dostępnych terenów.
  • Poszczególnych jaskiniowców wyzwalamy poprzez eliminację strażników pilnujących przyczółków i podpalanie znajdujących się tam stosów (akcja analogiczna do uruchamiania wież radiowych w poprzednich częściach serii).
  • Za pośrednictwem zdobytych obozów korzystamy z opcji szybkiej podróży, a w razie śmierci - odrodzimy się w najbliższym z nich.
  • Z czasem grono uratowanych przez nas ludzi urośnie na tyle, że będziemy mogli założyć własne plemię. W grafikach z gry można dostrzec zakładkę z panelem zarządzania wioską, jednak jak dotąd nie ujawniono żadnych szczegółów dotyczących tego aspektu rozgrywki.
  • Istotnym elementem gry jest tworzenie przedmiotów, stanowiące główne źródło ekwipunku (wliczając w to broń). Lepsze dzidy, łuki oraz pułapki będziemy musieli tworzyć samodzielnie, nie zapominając także o kołczanach czy torbach zbierackich.
  • Z czasem nauczymy się także wytwarzać coraz bardziej zaawansowane przedmioty, zwiększające nasze szanse na pokonanie wrogów i przetrwanie w dzikiej puszczy. Do tego potrzebować będziemy surowców, zdobywanych podczas polowania, eksploracji terenu oraz zbieractwa.

Trailery i gameplaye

Primal zapowiedziany został w październiku. Od tego czasu Ubisoft opublikował wiele materiałów wideo poświęconych nowej odsłonie cyklu. Poniżej umieszczamy te najciekawsze - w tym dziewięciominutowy film prezentujący rozgrywkę.

Zobacz na YouTube
Zobacz na YouTube
Zobacz na YouTube

Read this next