Kolejny rok i kolejne produkcje, które w 2019 trafią na dwie najpopularniejsze w Polsce konsole, czyli Xboksa One oraz PlayStation 4. Jak zwykle, oprócz tytułów przygotowywanych z myślą o wielu platformach, twórcy szykują też tytuły ekskluzywne.

O produkcjach przeznaczonych wyłącznie na jedną platformę, można mówić tylko w przypadku Sony. W 2018 roku tylko na PlayStation 4 mogliśmy ograć między innymi God of War, Detroit: Become Human czy Spider-Mana.

W przypadku Xboksa One gigant z Redmond prowadzi inną politykę, bardziej powiązaną z komputerami osobistymi. Oznacza to wypuszczanie coraz większej liczby gier, w które można zagrać zarówno na konsoli, jak i pecetach z Windows 10. Najlepszym przykładem z poprzedniego roku jest Forza Horizon 4.

W 2019 roku wszystko wygląda podobnie. Microsoft nadal skupia się na tytułach wydawanych jednocześnie na Xboksa One i komputery osobiste, podczas gdy Sony stawia na pełną ekskluzywność. Chociaż i tutaj są pewne wyjątki pokroju Left Alive czy Shenmue III, które także pojawią się na PC.

Poniżej przedstawiamy najciekawsze premiery na konsole Microsoftu oraz Sony w 2019 roku. Warto zaznaczyć, że w wielu przypadkach dokładna data premiery nie jest jeszcze znana.

Days Gone

Premiera: 26 kwietnia 2019

Platforma: PlayStation 4

Days Gone przeniesie nas do postapokaliptycznych Stanów Zjednoczonych, gdzie doszło do epidemii niebezpiecznego wirusa. W wyniku jego działania ludzie zaczęli zmieniać się w bezmyślne i agresywne istoty. Wcielamy się w postać Deacona St. Johna, byłego członka gangu motocyklowego, który próbuje przetrwać w niebezpiecznym świecie.

Tytuł będzie trzecioosobową grą akcji z otwartym światem. W trakcie rozgrywki skupimy się nie tylko na walce z zarażonymi, dzikimi zwierzętami oraz nieprzychylnymi nam ludźmi, ale również będziemy eksplorować rozległe tereny i wypełniać zadania główne i poboczne. Zmutowani przeciwnicy charakteryzują się różnymi zachowaniami. Jedni są niczym sępy i atakują bohatera tylko, gdy jest ranny, a inni skorzystają z krzyku, aby przyzwać okolicznych sojuszników.

Kluczem do przeżycia jest korzystanie z różnorodnej gamy broni. Od kuszy i kija baseballowego, poprzez strzelby, kończąc na karabinach. Oręż można znajdować w różnych miejscach, w tym przy poległych wrogach lub kupować w specjalnych punktach handlowych. W grze pojawi się też system craftingu i możliwość rozwoju bohater. Świat będziemy mogli przemierzać pieszo albo korzystając z motoru.

Za Days Gone odpowiada Bend Studio, które może pochwalić się serią gier akcji Syphon Filter oraz dwiema częściami Uncharted przygotowanymi na potrzeby PlayStation Vita - Złotą Otchłanią i karcianką o nazwie Pogoń za fortuną.

Death Stranding

Premiera: prawdopodobnie w 2019

Platforma: PlayStation 4

Jest to pierwsza produkcja Hideo Kojimy, twórcy między innymi cyklu Metal Gear Solid, po opuszczeniu po wielu latach szeregów Konami i otworzeniu studia Kojima Productions. Tytuł został po raz pierwszy zaprezentowany na zwiastunie w 2016 roku, w którym wizerunku głównemu bohaterowi użyczył Norman Reedus znany z serialu The Walking Dead.

death

Oprócz niego w grze mają się pojawić również postacie, którym swojego wyglądu i głosu użyczą inni znani aktorzy i aktorki, w tym Mads Mikkelsen oraz Lindsay Wagner. Obecnie niewiele wiadomo na temat samej fabuły. Historia przeniesie nas do niebezpiecznego świata, w którym na bohatera czyhają różne niebezpieczeństwa - od niewidzialnych istot, kończąc na deszczu znacznie przyspieszającym proces starzenia się wśród żywych organizmów.

Tytuł będzie trzecioosobową grą akcji nastawioną na przeżycie w nieprzyjaznych warunkach. Postać będzie musiała uważać zarówno na przeciwników, jak i przeszkody naturalne, pokroju niebezpiecznego nurtu wody. W rozgrywce pojawi się możliwość prowadzenia walki, jednak nie będzie ona sednem zabawy.

Z udostępnionych wiadomości wynika, że ewentualna śmierć głównego bohatera nie będzie oznaczała końca gry, tylko stanie się ważnym elementem powiązanym z mechaniką oraz fabułą.

The Last of Us Part II

Premiera: 2019-2020

Platforma: PlayStation 4

The Last of Us była jedną z najlepszych gier 2013 roku, a w ogólnym bilansie jedną z najlepszych produkcji na PlayStation 3 w ogóle. Trzymająca w napięciu, pełna emocji historia Joela oraz młodej Ellie próbujących przeżyć w postapokliptycznym świecie wypełnionym nieprzyjaznymi ludźmi i zainfekowanymi, oszalałymi osobami, wciągała od samego początku, aż po napisy końcowe.

Już rok później Naughty Dogs rozpoczęło prace nad kontynuacją, a po raz pierwszy efekty prac zaprezentowano w 2016 roku. Kolejne zwiastuny podgrzewały atmosferę za sprawą brutalności czy dziewczęcych pocałunków.

Tytuł ponownie przeniesie nas do postapokaliptycznych Stanów Zjednoczonych. Akcja będzie rozgrywać się pięć lat po wydarzeniach znanych z pierwszej części. Główną bohaterką będzie tym razem Ellie, której ma towarzyszyć inna postać. Jak zapewniają autorzy w grze ponownie ważną rolę odegrają relacje między postaciami.

Jeśli chodzi o mechanikę, to rozgrywka ma być zbliżona do poprzednika. Ponownie będziemy mieli zatem do czynienia z trzecioosobową grą akcji, łączącą w sobie cechy skradanki i walki. Ellie będzie mogła czołgać się pod różnymi obiektami czy ukrywać w trawie przed wzrokiem rywali. Jednym z nowych typów rywali będą agresywni ludzie należący do fanatycznego kultu.

Ghost of Tsushima

Premiera: prawdopodobnie 2019

Platforma: PlayStation 4

Sucker Punch Productions jest amerykańskim studiem, które zasłynęło przede wszystkim za sprawą serii Infamous, zapoczątkowanej w 2009 roku. Tym razem autorzy postanowili cofnąć się w przeszłość do feudalnej Japonii, a konkretnie do 1274 roku, kiedy doszło do pierwszego mongolskiego najazdu.

Gracz wcieli się w postać samuraja Jina Sakaia, próbującego stawić czoła mongolskim najeźdźcom. Poczynania bohatera będziemy obserwować z perspektywy trzeciej osoby, a rozgrywka będzie połączeniem skradanki i gry akcji. W dużej mierze od samego gracza będzie zależało czy skorzysta z możliwości cichego eliminowania oponentów czy też stanie do otwartej walki.

ghost

Twórcy opracowują sporych rozmiarów, otwarty świat, po którym będzie można swobodnie się poruszać. W trakcie jego przemierzania pojawi się możliwość korzystania z konia, a w celu dostania się do trudniejszych miejsc, bohater będzie mógł skorzystać z czegoś w rodzaju linki z hakiem. Oprócz misji głównych, Jin otrzyma możliwość wypełniania zadań dodatkowych.

Autorzy nie ukrywają, że bardzo zależy im na oddaniu klimatu średniowiecznej Japonii, dlatego współpracują z ekspertami historycznymi. Bazują też na dziełach kultury, zwłaszcza na filmach Akiro Kurosawy. Aby gracz mógł jeszcze lepiej wczuć się w grę, twórcy umożliwią włączenie oryginalnych, japońskich dialogów.

MediEvil

Premiera: 2019

Platforma: PlayStation 4

Sir Daniel Fortesque, czyli sympatyczny kościotrup z wydanego w 1998 roku MediEvil, był jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci wśród gier na pierwsze PlayStation. Po ponad 20 latach kanadyjskie studio Other Ocean Interactive postanowiło stworzyć remake ciepło przyjętego oryginału.

Główną postacią jest wspomniany już sir Daniel, który wraca do świata żywych pod postacią szkieletora. Przysięga również zemstę na czarnoksiężniku Zaroku, którego wojska sto lat wcześniej zaatakowały królestwo Peregrina, zabijając przy okazji sir Daniela.

Podobnie, jak pierwowzór, tytuł będzie trzecioosobową grą akcji nastawioną przede wszystkim na walkę, eksplorację i rozwiązywanie łamigłówek. Początkowo główny bohater będzie korzystał głównie z miecza, ale z czasem otrzyma dostęp do nowych broni w postaci sztyletów do rzucania czy topora.

Podczas przygody odwiedzimy wiele różnorodnych lokacji, poczynając od cmentarza, poprzez kanały, kończąc na kryptach i zamczyskach.

Judgment

Premiera: drugi lub trzeci kwartał 2019

Platforma: PlayStation 4

Judgment to tworzony przez Segę thriller osadzony w Kamurocho, bazującym na oryginalnej dzielnicy Tokio. Miejsce może być znane fanom serii Yakuza, ponieważ autorzy nie ukrywają, że ich nowy tytuł będzie przenikał się z tą popularną serią.

Tytuł będzie grą akcji obserwowaną z perspektywy trzeciej osoby. Osią fabularną będzie odgrywać kryminalne śledztwo prowadzone przez głównego bohatera - prywatnego detektywa Takayuki Yagami. Jego celem będzie rozwiązanie tajemniczej zagadki związanej z serią zabójstw, w których ofiary były pozbawiane oczu. Yagami nie uznaje wyroku sądowego oczyszczającego podejrzanych i zaczyna działać na własną rękę.

judgment

Oprócz wątku kryminalnego, gdzie będziemy prowadzić śledztwa, w grze pojawią się też sceny bijatyk. System starć będzie zbliżony do tego z Yakuzy 0, gdzie można było wybrać jeden z kilku stylów prowadzenia walki. Jak zaznaczają autorzy, pomimo pewnych podobieństw do Yakuzy, Judgment będzie posiadał unikalną historię oraz rozwiązania w rozgrywce.

Warto dodać, że produkcja pojawiła się w grudniu 2018 roku w Japonii, gdzie zebrała bardzo wysokie noty. Na zachodzie tytuł trafi do sprzedaży w drugim lub trzecim kwartale bieżącego roku.

Dreams

Premiera: 2019

Platforma: PlayStation 4

Media Molecule jest brytyjskim studiem, które zasłynęło dotąd przede wszystkim serią LittleBigPlanet oraz przeznaczoną na PlayStation Vita produkcją Tearaway. Ich najnowsza pozycja będzie również utrzymana w nieco luźniejszym i humorystycznym klimacie.

Gra opiera się etapach tworzących tytułowe sny. Same poziomy to różne wariacje zręcznościowych minigier, w których będziemy pokonywać trasy autem, przechodzić przez nawiedzone domy, pokonywać futurystyczne tory przeszkód, grać w golfa czy brać udział w pojedynkach strzeleckich w formie pierwszoosobowych strzelanin.

dreams

Podobnie, jak w przypadku LittleBigPlanet, duży nacisk zostanie położony na możliwość tworzenia etapów przez samych graczy. W tym celu zostaną przygotowane specjalne, przyjazne w użyciu narzędzia. Tytuł będzie przechowywał stworzone przez społeczność poziomy w specjalnej bazie, oferując szybki dostęp do nowej zawartości.

Jeśli chodzi o sterowanie, to w Dreams będzie można skorzystać z pada lub kontrolera ruchowego PlayStation Move. Całość dopełni baśniowa warstwa graficzna i możliwość gry pojedynczej lub z innym graczem.

Crackdown 3

Premiera: 15 lutego 2019

Platforma: Xbox One, PC

Trzecia część lubianej serii gier akcji, której dwie części trafiły w 2007 i w 2010 roku na konsolę Xbox 360. Najnowsza odsłona, będąca w produkcji już pięć lat, trafi na konsolę Xbox One oraz komputery osobiste.

Podobnie, jak poprzednie części serii, Crackdown 3 będzie nastawiony na dynamiczną akcję osadzoną w futurystycznym mieście New Providence. Gracz wciela się w postać członka Agencji, organizacji, której celem jest powstrzymanie organizacji przestępczych zagrażających metropolii.

Zgodnie z założeniami cyklu, Crackdown 3 zaoferuje dużą dozę swobody w eksplorowaniu miasta oraz wykorzystywaniu wszelkiego rodzaju broni i pojazdów. Rywali można będzie eliminować przy pomocy snajperek, karabinów maszynowych czy wyrzutni rakiet. Powróci również system rozwoju postaci związany z walką z przeciwnikami i wyszukiwaniem całej masy sekretów rozrzuconych po mapie.

Nowością jest system związany z bossami. Potężni przeciwnicy mogą pojawiać się w różnych miejscach, po tym, jak zbyt mocno damy się we znaki dowodzonym przez nich grupom. Warto też dodać, że w grze pojawi się tryb sieciowy oferujący możliwość całkowitej destrukcji otoczenia.

Phoenix Point

Premiera: sierpień 2019

Platforma: Xbox One, PC

Phoenix Point jest drugim projektem amerykańskiego studia Snapshot Games, które ma na koncie strategię turową wydaną w 2015 roku, dzięki funduszom zebranym na Kickstarterze. Najnowsza produkcja firmy będzie należała do tego samego gatunku, jednak fabularnie tytuł zostanie osadzony w klimatach science-fiction.

Gra zostanie osadzona w 2047 roku, kiedy zdziesiątkowana ludzkość walczy o przetrwanie z obcymi, powstałymi po kontakcie z niebezpiecznym wirusem. Podzieleni na kilka frakcji ludzie starają się przetrwać i prowadzić walkę, wykorzystując w tym celu najlepszych żołnierzy, naukowców oraz inżynierów.

Twórcy nie kryją, że w Phoenix Point znajdziemy nawiązania do świata Cthullu oraz serii X-COM. W przypadku dzieł Lovecrafta chodzi przede wszystkim o wygląd zmutowanych przeciwników, natomiast ze słynnej strategii dochodzi rozgrywka łącząca w sobie elementy strategiczne i taktyczne. Trudno się temu dziwić, jeśli weźmie się pod uwagę, że jednym z twórców jest Julian Gollop - autor oryginalnego X-COMa.

phoenix

W trakcie rozgrywki gracze będą musieli brać pod uwagę elementy globalne, czyli zbieranie surowców, opracowywanie nowych technologii czy wyznaczanie miejsc ataku. Następnie przeniesiemy się na pole bitwy, gdzie będą odbywać się bitwy w trybie turowym. Oprócz ogromnego arsenału ważne będzie też dobranie odpowiedniej taktyki do różnych przeciwników i wykorzystanie terenu.

Autorzy zapowiadają również, że obcy często nie będą jedynym problemem gracza. Podczas rozgrywki trzeba będzie też brać pod uwagę inne, ludzkie frakcje, takie jak Disciples of Anu, New Jericho i Synedrion. Każda z nich ma własne cele i od nas zależy czy będziemy wchodzić z nimi w sojusze czy też zaczniemy stosować agresywną politykę.

Ori and the Will of the Wisps

Premiera: 2019

Platforma: Xbox One, PC

Ori and the Blind Forest był jedną z większych niespodzianek 2015 roku. Dwuwymiarowa platformówka zdobyła serca graczy za sprawą artystycznej oprawy audio-wizualnej oraz wciągającej rozgrywki, łączącej w sobie elementy zręcznościowe i logiczne.

Założenia kontynuacji będą podobne. Ponownie wcielamy się w rolę tytułowego duszka Oriego, którego celem jest poznanie prawdy na temat swojego pochodzenia. W tym celu bohater wyrusza na niebezpieczną wyprawę poza las Nibel, w którym rozgrywała się akcja pierwszej odsłony cyklu.

Sama rozgrywka nawiązuje do gier pokroju Metroidvanii. Ori przemieszcza się po planszach wypełnionych przeciwnikami, przeszkodami oraz przedmiotami do zbierania. W trakcie samej gry nie zabraknie zatem walki, skakania i rozwiązywania łamigłówek. Autorzy zapowiedzieli również możliwość rozwijania bohatera.

Nowa odsłona przygód sympatycznego duszka jest przygotowywana przez autorów oryginału, czyli firmę Moon Studios.

Battletoads

Premiera: 2019

Platforma: Xbox One, PC

Bojowe ropuchy pojawiły się na konsolach w 1991 roku i od razu zyskały dużą popularność wśród graczy. Tytuł łączył w sobie elementy chodzonej bijatyki oraz platformówki, wyróżniając się przy tym niezwykle wyśrubowanym, często niesprawiedliwym poziomem trudności.

Pomimo ciągłego zgrzytania zębami i notorycznego łamania padów, produkcja odniosła spory sukces i doczekała się kilku kontynuacji. Po latach autorzy postanowili przypomnieć o marce i przygotować Battletoads godny XXI wieku.

battletoads

Czego możemy się spodziewać po nowej wersji? Powrotu głównych bohaterów, ręcznie rysowanej grafiki w wysokiej rozdzielczości oraz trybu kooperacyjnego przeznaczonego dla maksymalnie trzech graczy. Na chwilę obecną niewiadomo czy poziom trudności znany z oryginału będzie utrzymany czy obniżony.

Za produkcję odpowiada firma Dlala Studios, posiadająca w dorobku tylko mało znaną zręcznościówkę Overruled! wydaną w 2015 roku.

Gears 5

Premiera: 2019

Platforma: Xbox One, PC

Gears of War to jedna z bardziej zasłużonych serii, która początkowo trafiła na Xboksa 360, a z czasem pojawiła się też na komputerach osobistych. Zapowiedziana przez studio The Coalition najnowsza odsłona będzie bezpośrednią kontynuacją Gears of War 4 i szóstą częścią serii.

Autorzy nie zdradzili zbyt wielu szczegółów na temat Gears 5. W kwestii fabularnej wiadomo, że głównym bohaterem nie będzie znany z poprzednich odsłon JD Fenix, którego zastąpi Kait Diaz. Dziewczyna wyrusza na misję mającą na celu odkrycie pochodzenia Szarańczy oraz poznania tajemnic związanych z własną rodziną.

Sama rozgrywka ma stanowić ewolucję serii. Nadal będziemy mieli do czynienia z trzecioosobową grą akcji, opartą przede wszystkim na pojedynkach strzeleckich, ale twórcy planują rozbudować niektóre aspekty. Chodzi między innymi o większe możliwości prowadzenia walki w zwarciu.

Gears 5 jest tworzony na silniku Unreal Engine 4 i będzie oferował możliwość gry pojedynczej i kooperacyjnej dla dwóch osób. W grze pojawi się też tryb sieciowy, w którym gracze będą mogli ze sobą rywalizować.

Reklama

O autorze

Michał Basta

Michał Basta

Redakcja Eurogamer.pl

Michał pracuje głównie nad poradnikami, ale od czasu do czasu wspiera zespół także innymi tekstami i materiałami. Prywatnie kolekcjoner książek, filmów i planszówek.

Więcej artykułów od Michał Basta

Komentarze (5)

Ukryj komentarze z niską oceną
Sortuj:
Wątki z odpowiedziami

Powiązane materiały

Anthem - rozwój javelina: sprzęt, moduły, stymulanty

Wszystko o doświadczeniu oraz przedmiotach, które wpływają ogólną moc javelina.

Anthem - tryby gry: misje, fortyfikacje, gra swobodna

Rodzaje ekspedycji i aktywności, które wykonujemy w Anthem.

Najnowsze

Anthem - rozwój javelina: sprzęt, moduły, stymulanty

Wszystko o doświadczeniu oraz przedmiotach, które wpływają ogólną moc javelina.

Anthem - tryby gry: misje, fortyfikacje, gra swobodna

Rodzaje ekspedycji i aktywności, które wykonujemy w Anthem.

Reklama