Eurogamer.pl

Digital Foundry: Gran Turismo Sport to pokaz możliwości HDR

Przełomowe wrażenia.

Gran Turismo przez lata zasłużyło na reputację serii, która pod względem grafiki podnosi poprzeczkę na konsolach. Po kilku mało przekonujących pokazach, wygląda na to, że w przypadku GT Sport będzie podobnie. Wcześniej w tym tygodniu Sony opublikowało obszerne demo, pozwalając sprawdzić szereg atrakcji w niemal ukończonej wersji. Efekty były szczególnie imponujące dla posiadaczy ekranów HDR. Wiele gier zyskuje na formacie high dynamic range, ale japońska produkcja wygląda na tyle ładniej, że „zwykłe” kolory wydają się nie zapewniać pełni wrażeń.

Graliśmy w większości na PS4 Pro w trybie wysokiej rozdzielczości, co oznacza szachownicowe skalowanie do 1800p oraz interfejs w 4K. Nie jest tak ostro jak choćby w Forza Motorsport 7 na Xbox One X, ale gra nadal wygląda przepięknie w ruchu.

GT Sport oferuje wysoki poziom szczegółów w niemal każdym aspekcie oprawy. Przejście na PS4 oznacza ładniejsze materiały, tekstury i oświetlenie, a system renderowania zgodnego z fizycznymi właściwościami powierzchni zapewnia większy realizm. Ale najbardziej zaimponowało nam właśnie wsparcie HDR, które ogrywa bardzo ważną rolę w tym tytule.

Gran Turismo Sport w HDR

Co telewizor, to inne podejście do HDR. Dlatego też najnowsze Gran Turismo należy pochwalić za zakres dostępnych opcji. Po włączeniu high dynamic range możemy skorzystać z konfiguracji, by dostosować sygnał HDR10 do posiadanego ekranu. Inni producenci powinni brać przykład.

Na sprawne HDR składa się kilka elementów, zaczynając od nieba. Większa głębia kolorów i jasność sprawiają, że promienie słońca i chmury bardziej przypominają to, co widzimy za oknem. Następne w kolejce są przednie i tylne światła samochodów, kontrastujące wyraźnie z otoczeniem, co także przekłada się na realizm. Nie brakuje minusów, które można w GT Sport wskazać na statycznych screenach - jak płaskie drzewa - lecz w ruchu to naprawdę piękna gra.

Mamy też inne dobre wieści, zwłaszcza w porównaniu z poprzednimi wersjami beta. Od czasów PS2 studiu Polyphony nie udało się tak bardzo zbliżyć do poziomu stałego 60 FPS. Mieliśmy problemy ze znalezieniem spadków podczas rozgrywki w wersji demo. Wyścigi to niemal idealne 60 klatek na sekundę, czego na PS3 często brakowało. Posiadacze PS4 Pro mogą nawet oglądać powtórki w 1080p60 (30 FPS na standardowym modelu). Nie jest idealnie, ale po 10 latach konsolowych wyścigów w 30 FPS to prawdziwe objawienie.

To sprowadza nas do ciekawego ograniczenia, ponieważ na PS4 Pro z ekranem 1080p możemy postawić na wyższą płynność lub rozdzielczość, co oznacza skalowanie w dół. Jeśli jednak posiadamy telewizor 4K, nie możemy już priorytetować wydajności, będąc ograniczani do wysokiej liczby pikseli. To nadal niemal stałe 60 FPS, ale miło było widzieć szerszy zakres opcji, być może poprawiający jeszcze powtórki.

Ogólnie rzecz biorąc, Gran Turismo Sport przekracza oczekiwania. Wcześniejsze pokazy do końca nas nie przekonały, ale Polyphony kontynuowało prace i rozwiązało wiele problemów - nie tylko z wersji beta, ale także z poprzednich odsłon serii. Oprawa jest ładniejsza, ale ważniejsze są usprawnienia w ogólnych wrażeniach z rozgrywki. Menu działa szybko, funkcje sieciowe są płynnie zintegrowane i aż chce się wskoczyć na tor. Jeśli jesteśmy całkiem nowym posiadaczem konsoli Sony lub pominęliśmy kilka ostatnich odsłon, to idealna okazja na zainteresowanie się serią.

No i to HDR. Widzieliśmy już piękne przykłady zastosowanie tej technologii, ale GT Sport to pierwszy tytuł, który wygląda aż tak fenomenalnie w high dynamic range, że może skłonić do zakupu nowego telewizora. Warto jednak pamiętać, że dobór odpowiedniego ekranu może być sporym wyzwaniem - warto skorzystać z naszego poradnika.

Reklama

Komentarze (8)

Komentarze zostały zamknięte, ale możesz kontynuować dyskusję pod innymi materiałami lub na Forum!

  • Wczytywanie...