Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Pokémon Sun i Moon - różnice, co warto wiedzieć

Najważniejsze informacje.

Pokémon Sun i Pokémon Moon zadebiutują 23 listopada na przenośnych konsolach Nintendo: 3DS, New 3DS oraz 2DS. To pierwsze gry w nowej, siódmej generacji Pokémonów (każda większa, zupełnie świeża część serii to zazwyczaj początek kolejnej generacji, a każda generacja to szereg różnych zmian i zupełnie nowych stworków).

Podstawy rozgrywki w nowych odsłonach nie ulegną większym zmianom. Nadal mamy do czynienia z historią początkującego trenera, który wyrusza na przygodę, by łapać kolejne Pokémony i toczyć pojedynki. Walki niezmiennie odbywają się w systemie turowym.


Fabuła i miejsce akcji

W Pokémon Sun i Moon gracze odwiedzą zupełnie nowy region - Alola. To wzorowany na Hawajach archipelag, zamieszkały przez wiele wyjątkowych stworków. Można tu spotkać między innymi odmienne formy Pokemonów z innych regionów - inaczej wyglądają Rattata, Raticate, Raichu, Sandshred, Sandslash, Vulpix, Ninetales, Meowth, Exeggutor i Marowak.

Formy Alola różnią się od zwykłych nie tylko wyglądem, ale i typem (zwykły Sandshrew jest stworkiem typu Ground, a Alola Sandshrew to typ Ice/Steel).

Historia jak zwykle rozpocznie się w rodzinnym mieście bohatera (lub bohaterki). Profesor Kukui zaoferuje nam jednego Pokemona na początek i będzie naszym przewodnikiem oraz mentorem, jak inni profesorowie w każdej odsłonie serii. Pojawią się także inne postaci poboczne.

Szczegóły dotyczące głównego wątku fabularnego nie są jeszcze znane. Wiadomo tylko, że - jak zawsze - w grze pojawi się złowroga organizacja. Tym razem to Team Skull. Ich zamiary i motywacje pozostają obecnie tajemnicą.

Na każdej wyspie archipelagu na bohatera czekają też specjalne wyzwania związane z typami trawiastymi, elektrycznymi, wodnymi i ognistymi. Wyzwania to nie tylko walka, ale także szukanie przedmiotów, czy nawet testy z wiedzy o stworkach.


Czym różnią się Pokémon Sun i Moon

Kolejne części Pokémonów to od zawsze dwie wersje gry opatrzone innymi tytułami. Sun oraz Moon to, jak zawsze, kilka różnic, które nie mają wielkiego wpływu na zabawę.

Najważniejsze są oczywiście legendarne Pokémony. W wersji Sun znajdziemy przypominającego białego lwa Solgaleo, stworka typu Psychic/Steel. Wersja Moon pozwoli zdobyć Lunalę - podobnego do nietoperza stworka typu Psychic/Ghost.

Solgaleo i Lunala

Obydwa legendarne Pokemony będą mogły aktywować specjalną formę - Radiant Sun w przypadku Solgaleo i Full Moon w przypadku Lunali. Nie wiadomo jeszcze w jaki sposób ulepszenia te będą uruchamiane, ale wiadomo, że nie będą to stałe transformacje. Żaden z nowych stworkó legendarnych nie ewoluuje.

Pokémon Sun i Moon to także różnica w występowaniu kilku innych stworków - tak jak w innych odsłonach cyklu. Niektórych nie znajdziemy w jednej z wersji, ale Nintendo nie ujawniło jeszcze listy tych Pokémonów.

Ostatnia znana różnica pomiędzy dwiema wersjami gry to czas. Po uruchomieniu Pokémon Moon zegar zostanie przestawiony o 12 godzin, zapewne po to, by niektóre sceny rozgrywały się w nocy, przy świetle księżyca.


Pokémony startowe

W każdej odsłonie serii na początku wybieramy startowego stworka, nie inaczej jest w Sun i Moon. W obydwu wersjach startowe Pokémony są identyczne. Trzy stworki do wyboru to:

  • Rowlet - typ Grass
  • Litten - typ Fire
  • Popplio - typ Water

Stworki z pewnością ewoluują w kolejne formy, ale jeszcze ich nie ujawniono. Poza nowymi jednostkami startowymi, w Moon i Sun znajduje się także kilkadziesiąt zupełnie nowych Pokémonów do złapania w trakcie przygody. To między innymi przypominający niedźwiedzia Kiteruguma, czy też Mimikkyu... ukrywający się pod prześcieradłem z podobizną Pikachu.


Inne nowości w Pokémon Sun i Moon

Jako gry, które rozpoczynają nową generację Pokemonów, Moon i Sun to kilka nowych rozwiązań, funkcji i systemów, których nie uświadczyliśmy w poprzednich odsłonach.

  • Twórcy przygotowali tryb Battle Royale, w którym czwórka graczy zmierzy się w pojedynku „każdy na każdego”. Wygra ten, który pozostanie na polu bitwy jako jedyny.
  • Gry będą wspierać kody QR, dzięki którym zyskamy informacje o stworkach - między innymi o ich lokalizacji. Jeżeli złapiemy Pokemona, sami stworzymy kod QR do przekazania znajomym.
  • Z-Move to nowy rodzaj ataków. Potężnego ciosu użyjemy tylko jeden raz podczas walki, trochę na wzór Summonów z Final Fantasy. Z-Move jest zależny od typu stworka.
  • Opcja Hyper Training uprości rozwijanie Pokemonów, które osiągnęły poziom 100. Nie trzeba będzie już przechodzić przez skomplikowany proces hodowli i rozmnażania. Odwiedzenie postaci Mr Hyper umożliwi osiągnięcie maksymalnych statystyk wybranego stworka na 100 poziomie.
  • Posiadacze Pokémon Red, Blue i Yellow z Virtual Console będą mogli przenieść swoje Pokemony do Sun i Moon dzięki funkcji Pokémon Bank. Przeniesiemy też stworki z gier Omega Ruby and Alpha Sapphire oraz X i Y.
  • W grze pojawi się opcja robienia zdjęć na wzór Pokémon Snap. Fotografie wykonamy z perspektywy pierwszej osoby, ale tylko w niektórych miejscach. Zdjęcia stworków będą oceniane pod kątem jakości.

Read this next