Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Wasteland 3 - walka: jak walczyć, żeby wygrywać

Jak działa walka, tury i kolejność ruchu.

Wasteland 3 to pełnokrwista gra RPG, w której sporo problemów da się rozwiązać w sposób pokojowy, bez przelewu krwi. Mimo tego, walki stanowią ważny element gry i bez potyczek się nie obejdzie. Warto więc wiedzieć, jak działa system walki, kolejność ruchu jednostek czy jak wykorzystać osłony - co wyjaśniamy w tym poradniku.

Walka rozpoczyna się automatycznie, gdy w pobliżu twoich postaci pojawi się wróg. Wszystkie akcje wykonywane są w turach - najpierw rusza się jedna strona, potem druga. Jeśli zaskoczysz wroga i pierwszy go zaatakujesz, twoja drużyna rozpocznie walkę - twoje jednostki będą ruszać się w pierwszej kolejności. Jeśli z kolei wróg zaatakuje pierwszy, to on będzie miał pierwszą turę dla siebie.

Podczas swojej tury, na ekranie znajdziesz następujące informacje:

  1. Ilość punktów akcji twoich postaci - punkty akcji pozwalają na wykonywanie wszystkich czynności. Ruch kosztuje 1 punkt za każde 1 pole, koszt ataków, umiejętności i przedmiotów uzależniony jest od ich samych. Ilość dostępnych punktów widoczna jest na portretach postaci.
  2. Przycisk ataku - pozwala zaatakować wrogą jednostkę poprzez kliknięcie na niej.
  3. Przeładowanie broni - pozwala przeładować aktualnie wyposażoną na postaci broń. Przeładowanie następuje także automatycznie po zakończeniu walki.
  4. Postawa postaci - możesz przełączać pomiędzy pozycją stojącą i kucającą. Ta druga sprawia, że postać musi pozostać w miejscu, otrzymuje jednak szereg bonusów do celności, uników i ukrywania się.
  5. Zdolności specjalne - tutaj znajdziesz wszystkie zdolności, które odblokowane są przez rozwój umiejętności postaci.
  6. Przedmioty na pasku skrótów - znajdziesz tutaj przedmioty użytkowe, jak apteczki, granaty czy stymulanty, które umieściłeś na pasku skrótów postaci i które możesz aktywować bez otwierania ekwipunku.
  7. Precyzyjny atak - wzmocniony atak, który ładuje się w czasie walki. Gdy ikonka się zapełni i rozświetli, będziesz mógł wykonać precyzyjny atak - ma on zawsze 95% celności i pozwala wycelować w konkretną część ciała, by zadać dodatkowe szkody.
  8. Zakładka Ostatnia akcja - znajdziesz tutaj opcje taktyczne, które wykorzystać możesz gdy brakuje ci punktów akcji na atak. Możesz uruchomić zasadzkę (postać automatycznie zaatakuje zbliżającego się wroga), obronę (zwiększy obronę postaci), a możesz też poczekać (zachowa to pozostałe punkty akcji na kolejną turę).
  9. Punkty akcji postaci - ilość dostępnych dla postaci punktów akcji. Niebieskie prostokąty to dostępne punkty, szare to zużyte punkty, a podświetlone na biało oznaczają koszt aktualnie planowanej czynności.
  10. Koszt ataku - ilość punktów akcji, która wymagana jest do wyprowadzenia ataku przy pomocy danej broni.
  11. Amunicja broni - ilość pocisków w magazynku. Gdy spadnie poniżej wartości potrzebnej do wykonania ataku, konieczne będzie przeładowanie broni.

W trakcie tury możesz się jednocześnie ruszać i atakować - w dowolnej kolejności. By ruszyć postacią, wystarczy wskazać dowolne miejsce na polu walki i na nie kliknąć (przycisk A i X w przypadku konsol Xbox One i PS4) , by postać się tam przemieściła.

Zwróć jednak uwagę na zabarwienie strefy, w której zakończy się ruch. Jeśli jest ona niebieska (12), to oznaczać będzie, że postać może jeszcze wykonać atak.

Jeśli z kolei strefa będzie miała zabarwienie pomarańczowe (13), to wtedy postać będzie mieć zbyt mało punktów akcji, by zaatakować. Ważne są też czerwone linie (14), które przebiegają od miejsca ruchu postaci do wrogich jednostek. Oznaczają, że postać będzie w stanie dosięgnąć daną jednostkę wroga przy pomocy swojego ataku.

W przypadku atakowania wrogów liczą się dwa parametry. Szansa na trafienie (15) określa prawdopodobieństwo trafienia w cel. Wartość ta nigdy nie może przekroczyć 95%. Druga rzecz to pancerz (16) wroga.

Jeśli jest on większy niż penetracja broni (17), z której atakujesz, wróg otrzyma zmniejszone obrażenia - im większa będzie różnica, tym większa redukcja obrażeń. Jeśli penetracja jest większa niż pancerz, zostanie on przebity (18) i wróg otrzyma pełne obrażenia.

Podczas walki pamiętaj też, by zawsze chować postacie za osłoną (19). Osłony dzielą się na częściowe i pełne. Choć pełne dają znacznie większą premię do obrony, nawet częściowa osłona będzie lepsza, niż stanie w szczerym polu. Pamiętaj, że osłona działa tylko wtedy, gdy znajduje się pomiędzy twoją jednostką a wrogiem - jeśli wróg zaatakuje cię w odsłonięte plecy, osłona nic nie da.

Gdy wykonasz już ruch wszystkimi swoimi postaciami, będziesz musiał zakończyć turę (20), po czym rozpocznie się tura wrogich jednostek. Po niej akcję podejmować będą twoi sojusznicy - czy to postacie niezależne czy zwierzęcy towarzysze - by po chwili na nowo rozpoczęła się twoja tura. Walka trwa do momentu wybicia wszystkich wrogów.

Na koniec garść porad, które przydadzą ci się podczas walki, mianowicie:

  • Przed ruchem oceniaj sytuację. Sprawdź gdzie znajdują się wrogowie i jakie są to jednostki. Spróbuj zlokalizować kluczowe miejsca na mapie - jak dobre osłony, wzniesienia czy wybuchowe pojemniki z benzyną bądź azotem.
  • Eliminuj problematycznych wrogów. Zawsze warto w pierwszej kolejności załatwić wrogów z atakami obszarowymi - czyli przeciwników z miotaczami ognia czy wyrzutniami rakiet. Mogą oni sprawnie atakować jednostki nawet za osłoną, w dodatku raniąc wiele z nich jednocześnie.
  • Skupiaj ogień na pojedynczych celach. Lepiej jest wyeliminować całkowicie 3 wrogie jednostki, niż ranić 6, by wszystkie podczas swojej tury wyprowadziły ataki.
  • W miarę możliwości staraj się zasadzać na wroga. Rozpoczęcie starcia za pomocą wyrzutni rakiet, którą ranisz kilka jednostek, może dać ci znaczą przewagę nad wrogiem. Przed atakiem ustaw swoje jednostki w dobrych, osłoniętych miejscach.

Następnie: Wasteland 3 - gdzie znaleźć handlarzy

Spis treści: Wasteland 3 - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: Wasteland 3 - modyfikowanie ekwipunku

Read this next