Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

The Last of Us serial - różnice względem gry

Jakie zmiany można dostrzec w produkcji HBO.

Na tej stronie dowiesz się, czym różni się serial „The Last of Us” od gry o tym samym tytule. Produkcja HBO została w znacznej mierze oparta na pierwszej grze z serii, jednak scenarzyści zdecydowali się na pewne odstępstwa, a także wzbogacenie historii dodatkowymi detalami.

Nie skupiamy się przy tym na oczywistych zmianach, jak np. różnicach w wyglądzie. Nie analizujemy też scen jedna po drugiej, a raczej zwracamy uwagę na znaczące wydarzenia i momenty fabularne.


Na tej stronie:


Sposób przenoszenia się choroby

Jedną z największych zmian względem gry, o których wiedzieliśmy jeszcze przed premierą serialu, jest sposób przenoszenia się zaraźliwego grzyba, który infekuje ludzi.

Zarazić można się między innymi przez ugryzienie i jest to wspólne zarówno dla gier, jak i serialu. Drugim sposobem zarażenia z gier były jednak zarodniki, które unosiły się w powietrzu w niektórych miejscach. W takich lokacjach postacie zakładały na głowy maski przeciwgazowe, by zarodniki nie dostały się do organizmu.

W serialu nie ma zarodników maczużnika. Zamiast tego, grzyb korzysta z pewnego rodzaju wici (lub, jak kto woli - „wąsów”) do rozprzestrzeniania się na kolejne ofiary. Wici rozrastają się, tworząc połączoną sieć.

Scenarzyści serialu zrezygnowali z zarodników, ponieważ uznali, że jeśli infekcja rozprzestrzeniałaby się w taki sposób, zarodniki byłyny już wszędzie, co oznaczałoby, że każdy musiałby nosić maskę przeciwgazową - przez cały czas. Nie musimy chyba tłumaczyć, dlaczego to nie byłoby najlepsze rozwiązanie dla serialu.

W grze nie ma też wątku „połączenia” zainfekowanych przez sieć wspomnianych wici. Pomysł, że wici potrafią np. wyczuć nacisk ludzkiej stopy na ziemię i „przekazać” informację o położeniu ofiary zarażonym to pomysł twórców serialu.


Zmiany w 1. odcinku

Oto różnice względem gry, które można dostrzec w pierwszym odcinku. Scenarzyści już od początku przygotowali sporo wątków pobocznych, których próżno szukać w pierwowzorze.

  • W grze epidemia wybucha w 2013 roku, a główne wydarzenia rozgrywają się w 2033. W serialu epidemia wybucha w 2003 roku, a główne wydarzenia rozgrywają się w 2023;
  • W grze nie widzieliśmy codziennego życia Joela i Sarah. Brakuje też Sarah chodzącej do szkoły i załatwiającej Joelowi naprawę zegarka. Gra zaczyna się dopiero od sceny powrotu Joela z pracy;
  • W serialu Tommy dzwoni do Joela, by ten wykupił go z więzienia, bo wdał się w bójkę z agresywnym mężczyzną (z pewnością był zarażony). W grze Joel po prostu znika, bez konkretnego powodu;
  • Cały wątek rodziny Adlerów (odwiedziny starszej pani i jej powolna zamiana, pieczenie ciasteczek, pies) jest tylko w serialu. W grze jedyną interakcją z sąsiadem jest ta, kiedy bliżej nieznany Jimmy Cooper wbiega do domu Joela i Sarah, a Joel musi go zastrzelić, bo jest agresywny. Na zabójstwo dokonane przez Joela Sarah reaguje jednak bardzo podobnie;
  • W serialu wypadek w samochodzie jest spowodowany przez samolot, który się rozbił. W grze w auto z głównymi bohaterami wjechał z impetem inny samochód. Efekt jest właściwie ten sam;
  • W grze Joel nie pracował przy utylizacji ciał ani nie podejmował się żadnych innych dorywczych prac. Był po prostu przemytnikiem;
  • W grze nie ma sceny z egzekucjami przez powieszenie ani wątku sprowadzania tabletek dla funkcjonariusza Fedry;
  • W grze nie spotykamy Roberta od razu po tym, jak zostaje przedstawiony. Tess również zostaje napadnięta przez jego ludzi, ale następnie Joel i Tess przemierzają dość długą drogę, by w końcu dopaść go i zabić. Tess strzela mu w głowę;
  • W grze Robert nie wisiał Joelowi i Tess akumulatora do samochodu, tylko broń;
  • W grze nie ma całego wątku przetrzymywania Ellie w łańcuchach przez Świetliki i sprawdzania, czy dalej trzeźwo myśli (czy nie przechodzi przemiany). Poznajmy ją dopiero, gdy poznaje ją Joel;
  • W grze nie ma całego wątku wysyłania wiadomości przez radiostacje - w tym również braku odpowiedzi od Tommy'ego i planów dotarcia do niego. Tommy zostaje wspomniany znacznie później i nie odgrywa znaczącej roli w tej sekcji gry;
  • W grze nie zostaje pokazane życie codzienne Joela i Tess;
  • W serialu Ellie i Marlene (przywódczyni Świetlików) dopiero się zapoznają. W grze znają się od dawna - Marlene obiecała matce Ellie, że się nią zaopiekuje;
  • Wątek z radiem i tajnym kodem przemytników występuje tylko w serialu;
  • W grze, kiedy Joel, Tess i Ellie wychodzą za mury strefy kwarantanny, wywiązuje się szaleńcza ucieczka przed ostrzałem żołnierzy Fedry. W serialu spotykają tylko jednego żołnierza;
  • Scena z wykrywaczem infekcji jest podobna, ale w grze przeprowadzał ją dwuosobowy patrol. W serialu Joel znał żołnierza (załatwiał mu tabletki). W grze - nie;
  • W grze Tess i Joel są znacznie bardziej nieufni względem rzekomej odporności Ellie na infekcję. Ellie musi ich dłużej przekonywać.

Zmiany w 2. odcinku

  • W grze epicentrum choroby to Ameryka Południowa. W serialu zaraza ma swoje źródło w Dżakarcie, stolicy Indonezji;
  • Początkowa sekwencja z mykolog to pomysł twórców serialu i nie było podobnego w grze;
  • W grze nie ma sceny, w której Ellie budzi się i zauważa, że cały czas była obserwowana przez Joela i Tess. W grze bohaterowie przeprowadzają podróż do Świetlików „na raz”, bez przystanków i odpoczynku;
  • Krajobrazy w 2. odcinku są znacznie bardziej otwarte i szerokie niż w grze. Bohaterowie odwiedzają też inne miejsca;
  • Sceny, w której Ellie się wygłupia i udaje, że melduje się w hotelu, nie ma w grze. Wydaje się jednak, że jest ona zainspirowana podobnymi wygłupami Ellie z The Last of Us: Part 2;
  • W grze nie ma momentu, w którym Joel i Ellie zostają na chwilę sami i niezręcznie próbują prowadzić rozmowę;
  • W grze nie ma sceny, w której trójka bohaterów spogląda z wysoka na hordę czołgających się zarażonych;
  • Największą różnicą jest sposób śmierci Tess. W obu produkcjach na miejscu spotkania ze Świetlikami okazuje się, że wszyscy nie żyją, w obu Joel i Ellie muszą uciekać i w obu zainfekowana już Tess poświęca się, by umożliwić im tę ucieczkę. W grze nie staje jednak do walki z hordą zarażonych, tylko z żołnierzami Fedry. Ostatecznie zostaje zastrzelona;
  • W grze Tess prosi, by Joel i Ellie udalu się do Tommy'ego, brata Joela i byłego Świetlika. W serialu poleca im udać się do Billa i Franka, a więc znajomych przemytników.

Zmiany w 3. odcinku

  • W serialu Frank żyje i obok Billa jest głównym bohaterem odcinka. W grze Franka widzimy tylko przez chwilę - a właściwie tylko jego ciało. Rozdzielili się z Billem już jakiś czas temu i gdy Bill, Joel i Ellie odwiedzają opuszczony dom, okazuje się, że Frank się powiesił. Został ugryziony przez „zombie” i chciał skończyć ze swoim życiem. W skrócie: historia Billa i Franka, zajmująca prawie cały odcinek, pojawia się jedynie w serialu
  • O kolejnej wielkiej zmianie wspomnieliśmy już powyżej. W grze Joel i Ellie spotykają się z Billem jeszcze przed tym, jak zdążył się zestarzeć (o ile w ogóle zdążył - nie znamy jego dalszych losów). Bill pomaga Joelowi w znalezieniu działającego samochodu, by on i Ellie mogli kontynuować podróż. W serialu główni bohaterowie nie mają okazji spotkać Billa czy Franka, bo para popełnia samobójstwo
  • W grze nie pokazano spotkania Joela, Tess, Billa i Franka. Nie było również mowy, że Frank i Tess kontaktowali się ze sobą przez radio
  • W grze nie ma też scen z początku odcinka - z samolotem i dołem, do którego Fedra wrzucała ludzi niemieszczących się w strefach kwarantanny
  • W grze Ellie też znajduje automat do gry wideo, jednak jest na nim fikcyjna gra The Turning. W serialu automat obsługiwał prawdziwą grę Mortal Kombat 2. Mileena, o której wspomina Ellie, to prawdziwa postać z tej gry

Więcej o serialu The Last of Us:

O autorze
Awatar Przemysław Wańtuchowicz

Przemysław Wańtuchowicz

Deputy Editor

Przemek jest z-cą redaktora naczelnego, nadzoruje dział informacyjny oraz wspomaga kierowanie działem poradników.

Komentarze