Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Przyszłość gier RPG według szefa Obisidian oraz założyciela BioWare

„Nawet jeśli ktoś gra w tryb dla jednego gracza, możesz odwiedzić jego świat i zobaczyć jak wygląda.”

Podczas konferencji twórców gier D.I.C.E. w Las Vegas, Feargus Urquhart, szef Obisidian Entertainment i Ray Muzyka, były szef oraz założyciel BioWare prowadzili ciekawą dyskusję na temat przyszłości RPG.

Obaj zgodzili się, że na rynku zawsze będzie więcej niż jeden typ gier RPG. Wyróżnili trzy grupy: mniejsze, oparte na klasycznych założeniach tytuły finansowane przez platformę Kickstarter; „przyjazne graczom niedzielnym” produkcje dostępne na urządzenia mobilne lub przez portale społecznościowe; i podobne do Mass Effect czy Skyrim, „wielkie i rozbudowane, koncentrujące się na historii projekty”.

Ray Muzyka odszedł z BioWare w zeszłym roku. Twierdził, że osiągnął już w branży gier wszystko, co planował, i dla niego nadszedł czas, by zająć się czymś nowym.

Cechą, która wyróżni RPG-i w przyszłości ma być asynchroniczny multiplayer, czyli taki, w którym nie gramy ze sobą równocześnie. - Nawet jeśli ktoś gra w tryb dla jednego gracza, możesz odwiedzić jego świat i zobaczyć jak wygląda. Świat kolegi, koleżanki czy dowolnej osoby na świecie - tłumaczył Muzyka. Rozwiązanie zastosowano już w podobnej formie w Dark Souls - znalazła się tam opcja pozostawiania notatek.

- Inną sprawą jest podgląd tego, jakie osiągnięcia zdobywają znajomi. Kiedy na bieżąco otrzymywałbym powiadomienie, że na przykład w Fable 3 mój kolega Andrzej kopnął akurat kurę lub pokonał smoka, zwiększy to we mnie chęć do zrobienia tego samego - twierdzi z kolei Urquhart.

Jak najlepsze wprowadzenie powyższych pomysłów w życie to coś, nad czym Obisidian pracuje od jakiegoś czasu. Urquhart dodał także, że studio rozważa, jak dobrze spieniężyć dużą grę RPG - jeżeli miałaby być dostępna w modelu Free to Play.

Zarówno Urquhartowi, jak i Muzyce bardzo podoba się również idea zawartości tworzonej przez społeczność - jako przykład wskazali aktywnie działającą scenę Minecrafta i The Elder Scrolls. W kwestii rozszerzania gry, Muzyka podzielił się także doświadczeniem, że warto analizować, co gracze robią w grze chętnie, a co ich odrzuca. - Zawsze mieliśmy w zespole ekspertów, którzy to badali - mówił Muzyka. - Dzięki temu wiedzieliśmy, co zmienić w dodatkach lub jak lepiej promować dany tytuł - dodał.

Obisidian Entertainment pracuje obecnie nad dwoma RPG-ami: South Park: The Stick of Truth i sfinansowanym poprzez Kickstartera - Project Eternity.

W BioWare trwają zaś prace nad Dragon Age III: Inkwizycja i kolejną częścią Mass Effect.

Dyskusja Raya Muzyki i Feargusa Urquharta

Komentarze