Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Fallout (serial) - czym jest Bractwo Stali, Republika Nowej Kalifornii, Enklawa, Vault-Tec

Najważniejsze organizacje w świecie Fallouta.

Gdy po wybuchu bomb atomowych Stany Zjednoczone upadły, na pustkowiach zaczęły rodzić się nowe, walczące o dominację społeczności. W serialu „Fallout” dane nam jest poznać kilka z nich. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze informacje o takich organizacjach, jak Bractwo Stali, Republika Nowej Kalifornii, Enklawa oraz Vault-Tec.


Bractwo Stali

To militarna organizacja, której głównym celem jest odnajdywanie i wykorzystywanie technologii sprzed wojny, a także dbanie o to, aby nie wpadła w niepowołane ręce i nie doprowadziła do kolejnej apokalipsy. Przez wielu uznawana jest za najbardziej zaawansowane technologicznie stronnictwo na całych pustkowiach. Dysponuje ono potężnym przedwojennym arsenałem, z pancerzami wspomaganymi na czele. Posiada też liczne odłamy na terenie całych Stanów - możemy spotkać je w praktycznie każdej grze z serii.

Przywiązanie do technologii ma dla Bractwa również charakter religijny. W organizacji tej panuje ścisła hierarchia. Zarządza nią Rada Starszych, główną militarną siłą są odziani w pancerze wspomagane rycerze, a na najniższym szczeblu są nowicjusze, którzy mogą zostać giermkami. Naukowców Bractwa określa się mianem skrybów. Przedstawiciele Bractwa Stali, których poznajemy w serialu to Maximus, Thaddeus, Dane, rycerz Titus oraz starszy kleryk Quintus.


Republika Nowej Kalifornii

Wśród potężnych organizacji ze świata Fallouta, Republice Nowej Kalifornii najbliżej jest do tradycyjnej, przedwojennej formy państwowości. W grach dowiadujemy się, że swoim obszarem obejmuje ona pięć stanów dawnego USA. I choć siły RNK nie są tak zaawansowane technologicznie jak Bractwo Stali czy Enklawa, to przewyższają je liczebnością.

W serialu siły RNK zostały mocno ograniczone po zniszczeniu za pomocą bomby atomowej stolicy kraju, znanego z gier miasta Cieniste Piaski. Niedobitki organizacji pod wodzą Lee Moldaver zaszyły się w ruinach Obserwatorium Griffitha. W serialu nie dowiadujemy się, jak wygląda kwestia pozostałych placówek RNK. Być może więcej na ten temat dowiemy się w 2. sezonie.


Enklawa

Choć w serialu o Enklawie dowiadujemy się stosunkowo niewiele, to organizacja ta odegrała niemałą rolę w grach. Została założona jeszcze przed spadnięciem bomb atomowych przez grupę wpływowych polityków, wojskowych i biznesmenów USA. Przetrwali oni dzięki licznym tajnym schronom, a ich główną siedzibą stała się platforma wiertnicza na Pacyfiku. Członkowie Enklawy, z prezydentem na czele, uznali samych siebie za prawowitych kontynuatorów amerykańskiej państwowości, a mieszkańców pustkowi traktowali jako podludzi - mutanty, które należy eksterminować.

Enklawa dysponowała potężnym zapleczem militarnym i technologicznym, lecz jej wpływy zostały mocno ograniczone po wydarzeniach z Fallouta 2 i Fallouta 3. W serialu dowiadujemy się jednak, że organizacja wciąż istnieje i nadal prowadzi liczne badania, choć nie jest już tak dużym graczem, jak przed laty. Naukowcem uciekającym z bazy Enklawy, którego poznajemy w serialu, jest Siggi Wilzig.


Vault-Tec

Korporacja odpowiedzialna za budowę Krypt była jedną z najbogatszych i najbardziej wpływowych firm w przedwojennych Stanach Zjednoczonych. Choć w założeniach miała zapewnić schronienie Amerykanom dzięki ponad setce rozmieszczonych w całym kraju schronów, to z przywileju tego mogli skorzystać wyłącznie nieliczni, odpowiednio zamożni obywatele. Wybuch bomb atomowych nie oznacza jednak, że Vault-Tec zniknął z powierzchni ziemi. Korporacja ta skrywa mroczne sekrety, które dokładniej opisujemy w wyjaśnieniu zakończenia 1. sezonu „Fallouta”.

Zobacz także:

Read this next